به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۲۶ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب : ۸۱۱۴۷

از استفراغ عمدی برای لاغری تا داروی بی‌اثر!

گروه جامعه: یک کارشناس تغذیه گفت: از نظر پزشکان و کارشناسان عمده داروهای لاغری یا بی‌اثرند یا اگر هم اثری داشته باشند، فرد پس از مدت کوتاهی به وزن قبلی خود بازمی‌گردد.
از استفراغ عمدی برای لاغری تا داروی بی‌اثر!
علی‌اشرف رشیدی با اشاره به شیوع روز افزون چاقی در جامعه، افزود: تغذیه نادرست، بی‌تحرکی و تغییر در شیوه زندگی شیوع روز افزون چاقی را در جامعه در پی داشته و این مسأله در مورد کودکان و نوجوانان با توجه به خطراتی که چاقی برای آنان دارد، از اهمیت زیادتری برخوردار است.
این کارشناس تغذیه با تاکید بر اینکه چاقی و اضافه وزن مشکلات زیادی را برای افراد در پی دارد، گفت: همین مسأله و تمایل به کاهش وزن سبب شده تا افراد برای لاغرتر کردن خود دست به هر کاری بزنند. این کارشناس تغذیه افزود: برخی افراد با گرفتن رژیم‌های گوناگون سعی در لاغری خود دارند و برخی حتی برای کاهش وزن خود استفراغ کردن پس از خوردن غذا را در پیش می‌گیرند. برخی از افراد هم سعی می کنند با خوردن داروها به درمان چاقی بپردازند که البته گاهی این داروها با تجویز پزشک و گاهی نیز بدون تجویز پزشک و به شکل خودسرانه مصرف می‌شوند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه اغلب افرادی که با استفاده از روش‌های معمول نمی‌توانند وزن خود را ایده‌آل نگهدارند، به سمت مصرف داروها گرایش می‌یابند، گفت: عمده این داروها استانداردهای دارویی لازم را ندارند، ضمن اینکه مصرف خودسرانه داروها می‌تواند عوارض زیادی را در افراد بر جا گذارد. رشیدی گفت: متاسفانه تبلیغات زیادی در مورد مصرف این داروها و اثرات مثبت آنها در شبکه‌های ماهواره‌ای، سایت‌ها و ... انجام می‌گیرد و این در حالیست که سایت‌های پزشکی و علمی مصرف اینگونه داروها را اصلا توصیه نمی‌کنند.

به گفته وی از نظر پزشکان و کارشناسان عمده این داروها یا بی‌اثرند یا اینکه اگر هم اثری داشته باشند فرد پس از مدت کوتاهی به وزن قبلی خود بازمی‌گردد. وی در ادامه با بیان اینکه برخی افراد برای لاغر شدن از داروهای گیاهی استفاده کرده و تصور می‌کنند مصرف داروهای گیاهی مشکلی برای آنها به همراه ندارد، گفت: این در حالیست که مصرف بسیاری از این داروها در دنیا ممنوع است.

این کارشناس تغذیه در ادامه با بیان اینکه مصرف خودسرانه داروهای چاق کننده هم می‌تواند مشکلاتی را برای افراد در پی داشته باشد، از افرادی که قصد چاق شدن یا لاغر شدن دارند خواست تا در وهله اول تلاش کنند با یک رژیم غذایی و ورزش مناسب این کار را انجام دهند و در صورت لزوم استفاده از دارو این کار را زیر نظر متخصصان انجام دهند. رشیدی افزود: اگر قرار است فردی برای درمان لاغری یا چاقی خود دارو مصرف کند، مصرف این داروها را زیر نظر متخصصان انجام دهد، چراکه به همراه برخی از این داروها رعایت رژیم غذایی خاص ضروری است.
مرجع : ایسنا