به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۲۷ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۸۱۱۹۷

اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به روستائیان

گروه جامعه: معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به روستائیان و عشایر خبر داد.
اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به روستائیان
سیدابوالفضل رضوی  با اشاره به توجه ویژه دولت به روستائیان، عشایر و ساکنان مناطق محروم اظهار کرد: هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید نگاه ویژه و خاصی به جامعه روستایی و عشایری نداشته است. وی با بیان اینکه سیاست‌های حمایتی دولت یازدهم از دولت سازندگی و دولت اصلاحات جلوتر بوده است، افزود: در دولت‌های نهم و دهم ردیف بودجه مناطق محروم از بودجه سالیانه حذف شده بود و ادعای طرفداری دولت گذشته از محرومان شعاری بیش نبوده، چرا که در عمل چیز دیگری را شاهد بودیم. به گفته رضوی، میزان اعتبارات تخصیص یافته دولت تدبیر و امید به مناطق محروم و روستایی نسبت به گذشته بیش از 10 برابر افزایش داشته است، چرا که دولت معتقد به توانمندسازی روستاییان و عشایر برای اشتغال پایدار و فعالیت اقتصادی جهت دستیابی به زندگی مطلوب است.

وی تصریح کرد: این میزان اعتبار در سال گذشته تنها 200 میلیارد تومان بود که در سال‌جاری به 400 میلیارد تومان افزایش یافت، همچنین 500 میلیون دلار نیز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است که جمعا 1900 میلیارد تومان می‌شود. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری درخصوص برنامه دولت برای اشتغال روستاییان نیز گفت: برنامه دولت برای ایجاد توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در روستاهای کشور، پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی است.

وی با بیان اینکه به طور متوسط بین هر پنج خانوار روستایی یک تحصیل‌کرده دانشگاهی وجود دارد، افزود: برنامه دولت ایجاد اشتغال پایدار در روستاهاست و در بین افراد تحصیل‌کرده نیز برنامه‌ریزی‌های لازم برای اینکه شغل این افراد با شغل اجدادشان متفاوت و در راستای تقویت اقتصاد روستایی باشد، صورت گرفته است. به گفته وی تاسیس شرکت‌هایی در قالب تعاونی در روستاها به منظور حمایت از تولید و ایجاد اشتغال با عضویت 200 خانوار روستایی و با بهره‌مندی از تخصص افراد تحصیل کرده از جمله این برنامه‌هاست.

وی پرداخت تسهیلات با نرخ ارزان را از سیاست‌های حمایتی دولت در تقویت شرکت‌های تعاونی روستایی دانست و افزود: برای دریافت این تسهیلات روستاییان می‌توانند تا چهار برابر میزان نقدینگی و آورده خود، با سود سه درصد و با وثیقه کارت یارانه، وام دریافت کنند. رضوی خاطر نشان کرد: به منظور تسهیل امور اداری این تعاونی‌ها نیز مقرر شد که طرح‌های پیشنهادی در فرمانداری‌ها و ادارات کل امور روستایی استانداری مرکزی مطرح و تصویب شود تا نیازی به حضور روستائیان در مرکز کشور نباشد و امور مربوط به این طرح‌ها در استان و یا شهرستان مدیریت شود.

وی با بیان اینکه این سیاست حمایتی از روستائیان و مناطق محروم در هیچ کشوری انجام نمی‌شود، ادامه داد: برای اولین بار دولت در روستاهای مرزی کشور تا 9 برابر وام بدون کارمزد و سود پرداخت خواهد کرد. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور به تهیه و تدوین برنامه ششم توسعه در کشور اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در نظام برنامه‌ریزی کشور، شورای برنامه‌ریزی توسعه روستایی و عشایری و توانمندسازی گروه‌های کم درآمد در دولت یازدهم آغاز به کار کرده است.

وی با بیان اینکه باید توان روستاییان و عشایر افزایش داده شود، گفت: نگاه دولت توانمند کردن روستائیان است و معتقدیم عزتمندی روستائیان با کمک‌های اهدایی، حفظ نمی‌شود، بلکه توانمندسازی آنان در ایجاد اشتغال پایدار است و عدم فعالیت اقتصادی و تولیدی روستاییان و عشایر، به اقتصاد کشور ضربه وارد خواهد کرد. رضوی خاطر نشان کرد: برگزاری همایش روز روستا در سال گذشته و نیز برگزاری جلسات با عشایر و روستائیان از دیگر اقدامات دولت در توجه ویژه به این نقاط بوده که در هیچ دولتی سابقه نداشته است.
مرجع : ایسنا