کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قائم مقام وزیر بهداشت:

فقر ناشی از بیماری بدترین نوع فقر است

ایسنا , 27 خرداد 1394 ساعت 12:31

گروه جامعه: قائم مقام وزیر بهداشت در اولین کنفرانس چالش‌های مدیریتی تحول نظام سلامت در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد گفت: در کمتر جایی در دنیا الزاما مسئولان وزارت بهداشت از جمله وزیر، پزشک هستند.


دکتر ایرج حریرچی تورم سلامت را بالاتر از تورم عمومی دانست و افزود: این تورم برنامه‌ریزی شده و بر اساس نقشه راه وزارت بهداشت است و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، تلاش‌ها برای نیل به جایگاه نخست درمانی در منطقه ادامه دارد. وی با بیان اینکه 26 تا 40 درصد از رشد اقتصادی حاصل از ارتقای سلامت در جامعه است، گفت: امروزه ارزش بازار سلامت در جهان بالاتر از دیگر بازارهای اقتصادی قرار دارد. حریرچی با اشاره به دو هدف اصلی مطرح شده از سوی سازمان ملل متحد، ادامه داد : پوشش تمامی جمعیت زیر چتر حمایت درمانی و حفاظت مالی صد درصدی از مردم در تامین هزینه‌های سلامت این دو هدف را تشکیل می‌دهند.

وی فقر ناشی از بیماری را بدترین نوع فقر ارزیابی کرد و اظهار داشت: پوشش خانه بهداشت، حضور پزشکان و متخصصان در مراکز درمانی، توزیع ویتامین D، واکسن پنتاوالان، قرص‌های آهن و فولیک اسید در روستاها بخشی از اقدامات انجام شده در حوزه تحول نظام سلامت است.
حریرچی با اشاره به 79 هزار میلیارد ریال هزینه بخش سلامت، تصریح کرد: کاهش یک درصدی در شاخص پرداخت از جیب، موجب تحمیل 790 میلیارد تومان هزینه به دولت و شرکت‌های بیمه می‌شود. در ادامه دکتر محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت نیز اظهار کرد: کاهش دفعات زایمان سزارین، هویت بخشی، ارتقا کار تیمی، افزایش بهره‌وری و مدیریت بهینه نیروی انسانی بخشی از فعالیت‌های صورت گرفته در راستای تحول نظام سلامت کشور است.

آقاجانی گفت: طرح تحول نظام سلامت کشور با حضور کارشناسان و فعالان این حوزه، پس از شش ماه مطالعه، بررسی و برنامه ریزی فشرده تدوین شد. وی تعرفه پایین را موجب بروز مشکل در حوزه سلامت دانست و ادامه داد: از دیگر تلاش‌های انجام شده در این بخش می‌توان به توجه به نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد با افزایش کیفیت و کمیت اشاره کرد. محمدرضا واعظ مهدوی، معاون اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز در این کنفرانس، با بیان اینکه در نظام‌های برنامه‌ریزی، هدف مسیر را تعیین می‌کند و اقدامات را شکل می‌دهد، گفت: هدف در نظام بهداشت و درمان کشور ایجاد عدالت در سلامت و دسترسی همه اقشار جامعه به خدمات درمانی است.

وی دغدغه حوزه سلامت را کاهش پرداختی مردم دانست و اظهار داشت: امید است دغدغه هزینه‌های تحمیلی بر مردم در حوزه‌هایی نظیر آموزش و انرژی نیز مدنظر سیاست‌گذاران قرار گیرد. واعظ مهدوی با بیان اینکه برخورداری همه سطوح جامعه از خدمات درمانی از اصول جهانی و موجود در قانون اساسی کشور است، ادامه داد: تامین خدمات بیشتر برای اقشار آسیب پذیر جامعه و هدف‌گذاری برای فقرا، اجرای تبعیض مثبت در جامعه است. وی انسان سالم را مولفه توسعه جوامع ارزیابی کرد و افزود: هدف اصلی بازگرداندن عدالت به نظام سلامت است تا مشکلات ناشی از حذف یارانه‌های انرژی از سال 1389 و تحمیل 37 درصدی هزینه‌های درمانی به جای 10 درصد، بر مردم، رفع شوند.

واعظ مهدوی خاطر نشان کرد: براین اساس، ساماندهی خدمات، طرح تامین و تجهیز بیمارستان‌های دولتی و ارتقای معالجات در دستور کار طرح تحول نظام سلامت قرار گرفت. براساس گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد، وی بر لزوم فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی در کشور تاکید کرد و اظهار داشت: تکیه بر درآمدهای نفتی، موجب بروز مشکلات متعدد در بحث‌های اقتصادی و فرهنگی، تورم ساختاری و تبدیل دولت به یک خیر اهدا کننده، می‌شود.


کد مطلب: 81254

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/81254/فقر-ناشی-بیماری-بدترین-نوع

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir