به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۲۷ ساعت ۱۹:۴۲
کد مطلب : ۸۱۲۶۶

خودسوزی کارگر اخراجی «فراسو»

گروه جامعه: در تاریخ 31 فروردین ماه سال جاری یک کارگر اخراجی کارخانه «فراسو» خود را در محوطه کارخانه آتش زد و پس از دو روز در بیمارستان سوانح سوختگی تهران جان باخت.
همکاران این کارگر گفته‌اند آقای «ع ن» در اعتراض به نحوه اخراج اش اقدام به خودسوزی کرده است. گفته می‌شود این کارگر که حدود هفت سال پیش به عنوان کارگر خط تولید به استخدام کارخانه فراسو در آمده بود و در زمان مرگش 27 ساله و دارای یک فرزند 6 ساله بوده است. پرونده خودسوزی این کارگر در کلانتری شماره 17 رباط کریم تشکیل شده است.

کارگران این واحد تولیدی اخراج همکارشان را به دلیل وارد شدن اتهام سرقت در محیط کار از سوی کارفرما عنوان می‌کنند و در عین حال مدعی‌اند که هیچ مدرکی مبنی بر تخلف قطعی او وجود نداشته است. کارگران کارخانه فراسو می‌گویند از آنجا که در این واحد تولیدی نهاد صنفی برای پیگیری مطالبات آنها وجود ندارد، در فرایند رسیدگی به اتهامات این کارگر عدالت رعایت نشده است.

کارگران دیگری نیز که به دلیل اشتغال در این کارخانه نمی‌خواهند هویت‌شان اعلام شود، مدعی شده‌اند این کارگر ساعتی پیش از اقدام به خودسوزی در حضور آنها از یکی از مسئولین کارخانه خواسته بود تا بدون درج اتهام در پرونده استخدامی‌اش او را اخراج کند. درخواستی که در نهایت مورد موافقت قرار نگرفت. همکاران این کارگر در توضیح علت درخواست وی می گویند احتمال دارد او با هدف مراجعه به مراجع تشخیص و حل اختلاف برای اعتراض به اخراجش و یا آزمودن شانس استخدام در یک کارگاه دیگر از کارفرما چنین درخواستی کرده است.

آنها به یاد دارند که این کارگر در حضور آنها گفته بود که چنانچه کارفرما با خواسته او موافقت نکند با ریختن بنزین خودسوزی خواهد کرد. به گفته کارگران این آخرین باری بود که آنها همکار سابق خود را زنده دیدند و کمی بعد مطلع شدند که او در محوطه کارخانه اقدام به خودسوزی کرده است.

برپایه این اطلاعات، کارگر اخراجی کارخانه فراسو که دچار سوختگی شدید شده بود ابتدا به بیمارستان فاطمه‌الزهرا رباط کریم و سپس به بیمارستان سوانح سوختگی تهران منتقل شده بود که پس از حدود دو روز در این بیمارستان جان باخت. یک منبع مطلع در اداره کار رباط کریم با تایید وقوع این حادثه به ایلنا گفت از نظر قوانین کار این اتفاق حادثه شغلی محسوب نمی‌شود اما اداره کار برای اعلام موضع در این رابطه منتظر گزارش دادگستری رباط کریم است.

گفتنی است تلاش خبرنگار ایلنا برای انتشار واکنش مدیران کارخانه فراسو تا لحظه تنظیم این خبر به نتیجه نرسیده است. به طور مشخص ایلنا برای کسب اطلاع با آقای حسین برخورداری، مدیر این کارخانه تماس گرفت اما ایشان از بیان هر سخنی در این رابطه خودداری کرد و پی‌گیری این ماجرا را بر عهده معاونت انتظامی فرمانداری رباط کریم دانست. از سوی دیگر آقای سرخیر، معاون انتظامی رباط کریم هر نوع اظهار نظر در این رابطه را منوط به هماهنگی با دادگستری رباط کریم ذکر کرد. ایلنا تا هنگام تنظیم خبر موفق به انجام این هماهنگی نشده است.
مرجع : ایلنا