کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فضاسازي براي برون‌رفت از سواستفاده از شهدا؛

وقتي بال پرنده آسماني، بال كركس تعبير مي‌شود!

29 خرداد 1394 ساعت 8:30


گروه سياسي: در حاليكه افكار عمومي، مسئولان و فعالان سياسي و فرهنگي (از تمام سلايق) و همچنين خانواده‌هاي شهدا از حركات، اقدامات و سواستفاده ناشيانه جناحي و سياسي افراطيون و دلواپسان در مراسم تشييع شهدا، متاسف و معترض شده‌اند، چند سايت و خبرگزاري اصولگراي (نزديك به طيف تندرو و افراطي) كه در فضاسازي عليه رسانه‌ها و فعالان اصلاح‌طلب شهره هستند در تازه‌ترين سناريو و موج‌سازي خود، كاريكاتور تمجيدآميز روزنامه آرمان از جايگاه رفيع و آسماني شهيدان را كه با عنوان «غواصان قهرمان» به چاپ رسيده دستمايه قرار داده‌اند.

براي مثال يك خبرگزاري اين طيف نوشت: همزمان با حضور بی‌نظیر مردم در مراسم تشییع پیکر 270 شهید دوران دفاع مقدس، روزنامه اصلاح‌طلب آرمان، کاریکاتوری از این شهدا منتشر کرده که با واکنش‌ جمعی از نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی، خانواده‌های شهدا و فعالان هنری مواجه شده است!

به ادعاي اين خبرگزاري، در این کاریکاتور که بلافاصله بعد از چاپ روزنامه در شبکه‌های اجتماعی پخش شد و مورد اعتراض قرار گرفت، شهدای غواص به تصویر کشیده شده به‌صورت برهنه رو به آسمان در حال پرواز هستند؛ دستان بسته این شهدای غواص برهنه روی عورتشان قرار دارد و بال‌های آنها یادآور پر پرنده "کرکس" است! یکی از جدی‌ترین اعتراض‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی به این کاریکاتور، اختصاص پر کرکس به‌عنوان بال پرواز برای این غواصان است. (البته) برخی کاربران این اقدام را کنایه به روایت‌های متواتر درباره آسمانی بودن شهدا دانستند. همچنین برخی دیگر از کاربران از انتشار تصویر برهنه و توهین آمیز از شهید ابراز نگرانی کردند.

اين خبرگزاري سپس پرونده‌اي براي کاریکاتوریست روزنامه آرمان تشكيل داده و نوشته كه وي همان کاریکاتوریستی است که چندی پیش کاریکاتوری موهن درباره حماس کشیده بود که با تذکر هیئت نظارت بر مطبوعات نیز همراه شد. اين رسانه نزديك به طيف افراطي اصولگرايان، سپس و مطابق شيوه معمول و رايج خود، با چند تن از نمایندگان همسوي خود در مجلس از جمله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی تماس گرفته و به نقل از وي از ورود مجلس به اين ماجرا خبر داده و به نقل از او  نوشت: هتاکی به شهدا خط قرمز ملت ایران است و مردم به هیچ باند و گروه سیاسی اجازه هتاکی به شهدا را نمی‌دهد. ابراهیم آقامحمدی نماینده (گروه پايداري) نیز از هیئت نظارت بر مطبوعات خواست توهین روزنامه آرمان به شهدا را فوراً بررسی و برابر قانون با این هتاکی برخورد کند!

به نظر مي‌رسد، اقدامات و حركات جناحي طيف تندروي اصولگرا و برخي فعالان آن كه مراسم تشييع پيكر مطهر شهدا در تهران را به ميتينگ سياسي عليه دولت روحاني و خصوصا تيم مذاكره كننده هسته‌اي مبدل كرده بودند و با واكنش منفي دهها هزار نفر از مردم حاضر در مراسم و همچنين فعالان سياسي و همچنين خانواده هاي شهدا (اينجا) مواجه شد، طيف رسانه‌اي اصولگرا را براي برون رفت از اين انتقادات و فشارها، به فكر فرافكني انداخته تا شايد در جهت كاهش فشارهاي مذكور، بال يك طرح را كه معلوم نيست چگونه توسط اين سايت‌ها، به بال كركس و نه پرندگان آسماني تعبير شده، به يك فضاسازي مبدل سازند!


کد مطلب: 81339

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/81339/وقتي-بال-پرنده-آسماني-كركس-تعبير-مي-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir