به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۲۹ ساعت ۲۱:۴۵
کد مطلب : ۸۱۳۹۰

رباتی که در هوا پل فولادی چاپ مي​کند!

گروه فناوری: از ایمپلنت هایی که جان بیماران را نجات می دهند تا مد مدرن، چاپ سه بعدی فناوری است که به نظر نمی رسد پایانی بر کاربردهای آن وجود داشته باشد.
رباتی که در هوا پل فولادی چاپ مي​کند!
چاپ سه بعدی یک پل فولادی در میان هوا پروژه جالب توجه دیگری محسوب می شود که این فناوری را بیش از پیش مطرح و در کانون توجه قرار داده است. شرکت نوپای پژوهش و توسعه MX3D از ربات ها برای چاپ سه بعدی یک پل عابر پیاده بر فراز یکی از کانال های شهر آمستردام استفاده خواهد کرد. بازوهای رباتیک شش محوره وظیفه شکل دهی به این سازه فولادی در حالت سه بعدی را بر عهده خواهند داشت. این عملیات از یک سمت کانال آغاز می شود و روند ساخت و ساز روی هوا ادامه می یابد تا پل به سمت دیگر کانال برسد. ربات مورد استفاده پشتیبان خود را نیز چاپ خواهد کرد که اجازه کار مستقل را به آن می دهد. موقعیت مکانی این پل به زودی اعلام خواهد شد و آغاز عملیات ساخت و ساز در سال 2017 برنامه ریزی شده است.

به گفته یوریس لارمن، طراح حاضر در پروژه پل فولادی چاپی، این پل نشان خواهد داد چاپ سه بعدی سرانجام چگونه وارد دنیای اشیا مقیاس بزرگ، کاربردی و مواد پایدار خواهد شد در شرایطی که آزادی فرم و شکل بی سابقه ای را ارائه می کند. نماد پل استعاره زیبایی برای اتصال فناوری آینده با شهری قدیمی به شیوه ای است که بهترین های هر دو دنیا نمایان می شوند.

مهندسان شرکت MX3D زمان زیادی را صرف تکمیل چاپگر رباتیک خود کرده اند که به گفته آنها زندگی خود را به عنوان یک حباب کرم مانند آغاز کرد. در شرایطی که طی این مسیر مهندسان با مشکلاتی مواجه شده اند اما سرانجام موفق به چاپ مجسمه هایی پیچیده در میان هوا شده و سپس روند کار را سرعت بخشیده اند.

به گفته تیم گورتینس، نماینده ارشد فناوری در MX3D، آنچه که فناوری ما را از روش های چاپ سه بعدی سنتی متمایز می سازد، نحوه کارکرد بر اساس اصولی متفاوت از نمونه های رایج است. با استفاده از ربات های صنعتی شش محوره برای چاپ سه بعدی ما دیگر به یک جعبه مربعی یا مستطیلی که همه چیز در آن اتفاق می افتد، محدود نخواهیم بود. چاپ یک پل واقعی و کاربردی روشی ایده آل برای نمایش امکانات و قابلیت های بی پایان این تکنیک است.

مرجع : چاپارک