به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۴۲
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۳۰ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب : ۸۱۴۲۸
پاسخی به چالش‌های امنیتی روسیه

مانور ناتو در لهستان٬ پیامی‌قاطع به روسیه

گروه بين‌الملل: بیش از دو هزار تن از نیروهای واکنش سریع ناتو در یک مانور نظامی در لهستان شرکت کرده‌اند و به گفته منابع نظامی نخستین مانور این نیروها از یک‌سو هشداری به روسیه و از سوی دیگر پیامی روشن برای حمایت از هم‌پیمانان است.
مانور ناتو در لهستان٬ پیامی‌قاطع به روسیه
در نخستین مانور نیروهای واکنش سریع پیمان آتلانتیک شمالی٬ ناتو٬ ۲۱۰۰ نیروی زبده نظامی شرکت کردند. هدف از برگزاری این مانور اعلام پشتیبانی ناتو از کشورهای عضو این پیمان است که از اقدامات اخیر روسیه در اوکراین هراسان شده‌اند. مانور ناتو هشداری به روسیه است که کشورهای عضو این پیمان آماده‌اند تا با "توسعه‌طلبی‌های کرملین" مقابله کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ این مانور به این منظور طراحی و اجرا شده که به روسیه نشان دهد ناتو توان مقابله با "جنگ‌افزار هیبریدی" به کار گرفته شده از سوی این کشور در اوکراین را دارد. عبارت جنگ‌افزار "هیبریدی" به "تاکتیک‌های سایه" روسیه از جمله پیاده‌سازی نیروهای بی‌نام و نشان و شبه‌نظامیان به جای نیروهای نظامی عادی اشاره دارد.

نیروهای واکنش سریع ناتو که از ۹ کشور جهان برای نشان دادن توانایی‌های "گروه‌های عملیاتی با آمادگی فوق‌العاده" در لهستان گرد هم آمده‌اند٬ توسط جنگنده‌ها٬ هلی‌کوپترها٬ تانک‌ها و انفجارهای پی در پی همراهی می‌شدند. این نیروها در واکنش به آنچه "چالش‌های امنیتی نوظهور" از سوی روسیه خوانده می‌شوند، تشکیل شده‌اند.

اين مانور نظامی که به مدت ۱۰ روز در جریان خواهد بود٬ در مناطق غربی لهستان برگزار می‌شود. پیش‌بینی برخی تحلیل‌گران این است که به‌رغم برگزاری این مانور در مقیاسی کوچک و با ماهیتی شفاف٬ ممکن است این رویداد تاثیر محسوسی بر روابط تیره و تار مسکو و غرب بگذارد.

پاسخی به چالش‌های امنیتی روسیه

ینس استولتنبرگ٬ دبیر کل ناتو در این باره گفت: «این مانور برای تحقق وعده‌هایی است که در آخرین نشست ناتو مطرح شده، که این به معنای افزایش آمادگی نیروهاست. ما با چالش امنیتی جدیدی مواجهیم و به همین خاطر می‌خواهیم که خود را با شرایط جدید سازگار کنیم.» علاوه بر ۲۱۰۰ نیروی واکنش سریع٬ بیش از ۳۰۰ وسیله حمل‌ونقل نظامی هم ظرف چهار روز و با شش قطار و ۶۱ پرواز در لهستان مستقر شده‌اند. فقط نیروهای آلمانی بیش از ۵۶ تن مهمات با خود آورده‌اند.

عملکرد نیروهای واکنش سریع به‌گونه‌ای است که حتی اگر تهدیدی حیاتی ظاهر شود٬ به کار گیری از آنها نیازمند تایید همه ۲۸ عضو سازمان ناتو خواهد بود. یکی از مقامات ناتو به شرط افشا نشدن هویتش در گفت‌وگو با رویترز گفت: «ما می‌خواهیم برای رهبران سیاسی کشورهای عضو شرایطی را فراهم کنیم که در آن بتوانند به فرآیند تصمیم‌گیری برای بهره‌گیری از نیروهای واکنش سریع سرعت بدهند.» قرار است هفته آینده وزیران دفاع ۲۸ کشور عضو ناتو در بروکسل گرد هم بیایند تا به بررسی وضعیت موجود بپردازند. ناتو همچنین امیدوار است که برگزاری این مانور شرایطی برای کشورهای عضو فراهم کند که آنها متقاعد شوند به رهبران نظامی اقتدار بیشتری برای پیاده‌سازی و بهره‌گیری از نیروهای واکنش سریع بدهند.

به گزارش رویترز٬ ممکن است وزارت دفاع آلمان برای بهره‌گیری از این نیروها با موانع قانونی روبرو شود. بر اساس قوانین آلمان٬ پارلمان این کشور باید پیش از هرچیز تصمیم پیاده‌سازی کامل نیروهای نظامی آلمان در کشوری خارجی را تایید کند و این می‌تواند چالشی جدی در مسیر رشد نیروهای واکنش سریع و بهره‌گیری از آنها در شرایط بحرانی باشد. یکی از راهکارهای احتمالی دریافت پیش‌تایید پارلمان آلمان برای بهره‌گیری مرکز فرماندهی ناتو از نیروهای واکنش سریع در "شرایط اضطراری" خواهد بود. این موضوعی است که لهستان هم از آن حمایت خواهد کرد.