به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۸۱۶۶۴

ظرفیت تولید 105 هزار تن ماهی در خوزستان

گروه اقتصادی: مدیرکل شیلات خوزستان گفت: در صورت استفاده از تمام ظرفیت منابع دریایی و مجتمع‌های پرورش ماهی استان می‌توانیم 105 هزار تن تولید داشته باشیم که این تولیدات ارزش اقتصادی بالایی را برای استان به دنبال خواهد داشت.
ظرفیت تولید 105 هزار تن ماهی در خوزستان
رحیم مغنیمی اظهار کرد: 12 هزار هکتار از اراضی استان برای تولید ماهیان گرمابی اختصاص یافته است که سالانه از این مراکز 47 هزار و 600 تن ماهی برداشت می‌شود و با این میزان تولید، رتبه دوم تولید ماهی را در کشور داریم. وی افزود: همچنین در بخش تولید میگو در چند سال اخیر روند خوبی طی شده است و سال گذشته تولید بی‌سابقه‌ای به میزان 1400 تن داشتیم و رکورد تولید میگو در کشور به خوزستان اختصاص یافت. پیش‌بینی می‌شود امسال تولید میگو بیش از سال گذشته و عملکرد به 2000 تن برسد؛ در این فصل 40 مزرعه پرورش میگو اقدام به تولید کرده‌اند.

مغنیمی با اشاره به تولید ماهیان خاویاری در خوزستان عنوان کرد: خوشبختانه تعداد زیادی از تولیدکنندگان ما به تولید ماهیان خاویاری گرایش پیدا کرده‌اند. در آینده تولید بیش از 2000 تن ماهی خاویاری در خوزستان رقم می‌خورد که بخشی از آن به خارج از کشور صادر خواهد شد. مدیر کل شیلات خوزستان اظهار کرد: تاکنون 100 تن گوشت (خاویاری) و 10 کیلو خاویار در مزارع پرورش خاویار استان تولید شده است. با توجه به اهمیت تولید ماهیان خاویاری در خوزستان علاوه بر کارگاه‌های فعال، تاکنون مجوز احداث مرکز پرورش این نوع ماهی به ظرفیت بیش از 2000 تن صادر شده است.

مغینمی خاطرنشان کرد: در سال گذشته در بخش صید و صیادی نیز، از طریق شناورهای صیادی در 11 اسکله صیادی 48 هزار تن ماهی از دریا صید شد که مدیریت بهره‌وری در بخش صید و صیادی به تعاونی‌ها واگذار شده است. وی بیان کرد: پروژه‌های پرورش ماهیان گرمابی در دست اجرا هستند که این طرح‌ها سهم تولید و اشتغال استان را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند و از جمله آن‌ها می‌توان به فاز دوم مجتمع شهید احمدیان خرمشهر اشاره کرد. مدیر کل شیلات خوزستان تصریح کرد: تمام اقدامات زیربنایی این پروژه رو به اتمام است و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. ظرفیت تولید این مجتمع 10 هزار تن ماهی گرمابی است که تمام کار توسط 88 تعاونی متشکل از فارغ التحصیلان رشته‌های کشاورزی، انجام و اشتغالزایی برای 1500 نفر فراهم می‌شود.

وی، اجرای فاز دوم مجتمع آزادگان با مشارکت 207 تعاونی در شهرستان کارون را از دیگر طرح‌های پرورش ماهیان گرمابی استان برشمرد و خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های آن به طور مشترک توسط دولت و بخش خصوصی تامین شد و احداث آن 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. فاز دوم این مجتمع با ظرفیت تولید 15 هزار تن برای بیش از 30 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند. امسال با بهره‌برداری از بخش‌هایی از مجتمع‌های پرورش ماهی و فعال شدن آن‌ها، به میزان 10 هزار تن به تولید ما اضافه خواهد شد. وی اظهار کرد: ستاد توسعه پایدار شیلات در استان تشکیل شده است که به ریاست استاندار و عضویت دستگاه‌های اجرایی مربوطه هدایت می‌شود. در این ستاد در حال تدوین سند ملی توسعه شیلات خوزستان هستیم تا از ظرفیت‌ها و منابع آبی استان در بخش‌های مختلف آب‌های آزاد، آب پشت سدها و سواحل صیدگاه‌ها استفاده و افق توسعه تولید و اشتغال را ترسیم کنیم.

مغینمی با اشاره به صادرات آبزیان تولیدی خوزستان به خارج از کشور عنوان کرد: صادرات ما عمدتا به عراق انجام می‌شود و تاکنون 30 هزار تن ماهی به این کشور صادر شده که رقمی کم نظیر و بی سابقه در کشور است. مدیر کل شیلات خوزستان گفت: برای حفاظت از تالاب‌های استان کارگروه‌هایی تشکیل شده که در این کارگروه‌ها حق‌آبه تالاب‌ها با هدف بازسازی ذخایر آبزیان بومی در تالاب‌ها تامین می‌شود. در تالاب شادگان و هورالعظیم سالانه 15 میلیون قطعه بچه ماهی بومی رهاسازی می‌کنیم که این اقدام ارزش اقتصادی فوق العاده‌ای برای استان به دنبال دارد.
مرجع : ایسنا