به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۱ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۸۱۶۹۲

آیا میکروب​ها درخت حیات را تغییر می​دهند؟

گروه علمی: هنگامی که درباره درخت حیات اندیشه می کنید تصویری که در ذهن شما نقش می بندد احتمالا بیشتر با حیوانات، گیاهان و شاید برخی قارچ ها پر شده است. اما این ارگانیزم های چند سلولی تنها بخش کوچکی از حیات روی سیاره زمین را شکل می دهند. در حقیقت، بخش اعظم حیات با فاصله بسیاری حالت میکروبی دارد.
آیا میکروب​ها درخت حیات را تغییر می​دهند؟
دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، حداقل 35 گروه جدید دیگر از باکتری - از جمله کوچکترین اشکال حیات که تاکنون یافت شده اند - را شناسایی کرده و به گفته آنها این کشف می تواند برای همیشه چگونگی طبقه بندی حیات توسط ما را تغییر دهد. برای درک میزان شگفتی کشف جدید دانشمندان می توانید این موضوع را مد نظر قرار دهید که شاخه باکتریایی اضافه شده جدید برابر با کل شاخه حیوانی شناخته شده در سیاره زمین است. و این شاخه جدید بی شباهت از هر چیزی محسوب می شود که تا پیش از این شناسایی شده است. آنها شاخه هایی کاملا جدید از درخت حیات هستند.

به گفته جیل بانفیلد، مولف ارشد مطالعه دانشگاه کالیفرنیا، این نمایی جدید از درخت حیات است. به طور سنتی، درخت حیات به سه حوزه اصلی آرکی، باکتری و یوکاریوت تقسیم می شود. ما به همراه ارگانیزم های چند سلولی دیگر به حوزه یوکاریوت ها اختصاص داریم زیرا سلول هایمان دارای یک هسته است. ارگانیزم هایی که در گروه های آرکی و باکتری قرار دارند از میکروب های تک سلولی که فاقد هسته هستند، تشکیل می شوند اما هر دو گروه به اندازه کافی از یکدیگر متمایز هستند تا در حوزه هایی کاملا متفاوت طبقه بندی شوند. تنوع زیستی هر دو حوزه سرشار و فراوان است. به عنوان مثال، دانشمندان وجود بیش از 100 شاخه مختلف باکتری را تخمین زده اند.

تعداد شاخه های جدید شناسایی شده جدید توسط دانشمندان برکلی طبقه بندی ارگانیزم های شناخته شده توسط ما را به شیوه ای غیر معمول دستخوش تغییر کرده است. برخی از این باکتری های جدید چنان غیر معمول هستند که ممکن است دانشمندان نیازمند اضافه کردن آنها به حوزه هایی کاملا جدید از حیات جدا از سه حوزه بزرگ پیشین باشند. اگرچه از وجود بسیاری از گونه های جدید باکتری آگاهی وجود داشت اما آنها هرگز به درستی شناسایی نشده بودند که بخشی از این مساله در نتیجه ناتوانی رشد آنها در آزمایشگاه و همچنین اندازه فوق العاده کوچک بسیاری از آنها بوده است. پژوهشگران برکلی برای نخستین بار قادر به جداسازی و توالی DNA آنها با استفاده از تکنیکی به نام آنالیز متاژنومی شده اند.

میزان تنوع این گروه ها در حوزه باکتریایی و تفاوت این ارگانزیم ها با باقی باکتری ها شگفتی دانشمندان را به همراه داشته است. به گفته "کریستوفر براون" از پژوهشگران حاضر در این مطالعه، تا پیش از این هیچ کس قادر به کنار هم گذاشتن تمام قطعات نبود. در حقیقت، گروه های جدید چنان متنوع هستند که پژوهشگران تخمین می زنند ممکن است بیش از 250 شاخه جداگانه در این بخش وجود داشته باشند. آن چه این مطالعه به ما می گوید این است که بخش بزرگی از باکتری ها و سبک های زندگی باکتریایی بسیار متفاوت از آن چیزی هستند که تا پیش از این فکر می کردیم.
مرجع : تسنیم