به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۲ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب : ۸۱۸۴۱

فلدهایم؛ روستایی با انرژی‌های نو

گروه فناوری: آلمان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه به‌کارگیری منابع انرژی تجدیدپذیر در دنیاست.
فلدهایم؛ روستایی با انرژی‌های نو
در این میان، روستای فلدهایم (Feldheim) در شرق آلمان را می‌توان نمونه‌ای منحصربه‌فرد از هوشمندی در زمینه بهره‌گیری از منابع پاک انرژی و کسب درآمد از آن دانست.
روستای فلدهایم در 40 مایلی جنوب برلین قرار دارد. این روستا با جمعیت 150 نفری سال ها پیش از فروریختن دیوار برلین، بخشی از آلمان شرقی به شمار می رفت و کشاورزان در زمین های این روستا که به دولت کمونیستی وقت تعلق داشت، کار می کردند. کشاورزی پس از اتحاد دو آلمان، همچنان اصلی ترین حرفه مردمان این روستا بود. اما یک رویداد در سال 1995 همه چیز را دگرگون ساخت.

نخستین نیروگاه بادی
روستای فلدهایم به خاطر موقعیت جغرافیایی خاص خود، همیشه در معرض جریان باد قرار دارد. در سال 1995، یک کارآفرین، نخستین توربین بادی را در این روستا نصب کرد تا از ظرفیت بالقوه موجود استفاده کند. اندکی بعد، قیمت سیب زمینی و شیر که دو محصول اصلی تولیدی این روستا بود در بازارهای اروپا کاهش یافت و در عوض، قیمت انرژی بشدت بالا رفت.

به این ترتیب بود که ساکنان این روستا به این فکر افتادند که با اجاره زمین های خود به شرکت های تولید انرژی، کسب درآمد کنند. در فاصله زمانی کوتاهی، یک شرکت آلمانی با اجاره برخی زمین های این روستا، 43 توربین بادی با ظرفیت تولید 74.1 مگاوات برق را در این روستا نصب کرد.

انرژی خورشیدی روستا
در سال 2008 و با رونق یافتن بازار انرژی، این شرکت 44 هکتار از زمین یک پادگان سابق ارتش آلمان شرقی را که در پنج مایلی فلدهایم واقع بود خریداری و پس از پاکسازی، 284 پنل خورشیدی در آن نصب کرد. اکنون این نیروگاه خورشیدی می تواند در هر سال 2700 مگاوات برق تولید کند. انرژی تولیدی این نیروگاه خورشیدی وارد شبکه انتقال نیرو شده و این شرکت می تواند به ازای انرژی وارد شده، کسب درآمد داشته باشد.

انرژی زیستی
در همان سال، این شرکت با همکاری یک شرکت دیگر فعال در حوزه انرژی، نخستین نیروگاه گاز زیستی (biogas) این روستا را نیز راه اندازی کرد. این نیروگاه با دریافت فضولات دام ها و نیز ضایعات ذرت تولیدی، به درآمدزایی بیشتر برای روستاییانی که 700 راس دام و 700 هکتار زمین کشاورزی داشتند کمک کرد. گاز تولیدی از ضایعات زیستی در این مجموعه می تواند ضمن تولید 400 کیلووات انرژی، حرارت مورد نیاز برای گرمایش خانه های روستاییان را نیز تامین کند. در سال 2009 بود که این روستا توانست همه انرژی مورد نیاز خود را از منابع پاک و تجدیدپذیر به دست آورد.

خودکفایی روستاییان
ساکنان این روستا که حالا به درآمد بسیار خوبی دست یافته بودند، تصمیم گرفتند نقش فعال تری در این فعالیت اقتصادی ایفا کرده و برای تولید انرژی به شرکت های دیگر محتاج نباشند. به همین دلیل، روستاییان پیشنهاد خرید یا اجاره شبکه انتقال نیرو این روستا را به شرکتی که مالکیت آن را در دست داشت ارائه کردند. این شرکت از قبول این پیشنهاد سرباز زد و به همین دلیل، مردم فلدهایم تصمیم گرفتند خودشان دست به کار شده و شبکه ای مجزا برای انتقال نیرو در این روستا بسازند.

لذا هر کدام از ساکنان روستا مبلغ 3000 یورو را به این کار اختصاص دادند و با کمک یارانه های اتحادیه اروپا و نیز دولت آلمان توانستند شبکه هوشمند انتقال نیرو را در سال 2010 تکمیل کنند. به این ترتیب فلدهایم، به تنها روستای دارای شبکه مستقل انتقال نیرو در آلمان بدل شد. به این ترتیب ساکنان این روستا توانستند برق تولیدی خود را به صورت مستقیم به مصرف کنندگانی در شهرهای مختلف رسانده و بردرآمد خود نیز نظارت مستقیمی داشته باشند.



فقط یک درصد
در حال حاضر روستای فلدهایم فقط یک درصد از انرژی برق تولیدی خود را مصرف کرده و بقیه را از طریق شبکه مستقل انتقال نیرو به شهرهای دیگر ارسال می کند. در حال حاضر هزینه برق برای ساکنان این روستا 31 درصد و هزینه گرمایش نیز 10 درصد نسبت به گذشته کاهش یافته است. انرژی گرمایی به دست آمده از نیروگاه زیستی این روستا سبب صرفه جویی در مصرف 160 هزار لیتر سوخت می شود.

افزون بر این، هر ساله 11 میلیون لیتر کود با کیفیت بالا به عنوان پسماند از این نیروگاه به دست می آید که برای کشاورزی بسیار سودمند است. با وجود این یکی از مشکلات در زمینه استفاده از توربین های بادی، سروصدای ناشی از چرخش پره های آن است.

با این که اهالی این روستا اهمیتی به این سروصدا و یا منظر ناخوشایند آن نمی دهند، اما ساکنان روستاهای همجوار به این مساله اعتراض دارند. به همین دلیل، برق تولیدی در فلدهایم با قیمتی ارزان تر به ساکنان روستاهای اطراف فروخته می شود تا آنها نیز با این فعالیت زیست محیطی همراه شوند.
مرجع : جام جم