به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۲ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب : ۸۱۸۴۲

کانال تلویزیون را با قدرت ذهن عوض کنید

گروه فناوری: تصور کنید جلوی تلویزیون نشسته‌اید و یک فیلم بسیار خسته‌کننده در حال پخش است که ناگهان با قدرت ذهن کانال را عوض کرده و یک مسابقه فوتبال را تماشا می‌کنید.
کانال تلویزیون را با قدرت ذهن عوض کنید
این اتفاق به نظر دور از ذهن است، اما این فناوری فقط چند قدم تا واقعیت فاصله دارد. در حال حاضر محققان شرکت دیجیتال بی‌بی‌سی بر روی پروژه‌ای برای امکان‌پذیر شدن کنترل ذهنی تلویزیون کار می‌کنند.
در آزمایش‌های نمونه اولیه این فناوری، کاربران با استفاده از یک هدست، برنامه‌های BBC iPlayer را مرور کرده و موفق شدند با تامل و تمرکز، کانال مورد نظرشان را انتخاب کنند. هر دو فعالیت تفکر و تامل، تغییراتی را در مغز ایجاد می‌کند که دستگاه کنترل ذهنی قابلیت تشخیص آن را دارد.

نمونه پیش‌ساخت این فناوری با خوانش امواج مغزی با استفاده از یک حسگر که روی پیشانی قرار گرفته و دومی که به گوش وصل می‌شود، کار می‌کند. این حسگرها سپس می‌توانند الکتریسیته را در زمان حرکت به دور مغز پیگیری کرده و یک نوار امواج مغزی را به محض تمرکز کردن فرد برای انجام تغییر بر روی صفحه پر کنند.

به گفته سایروس سیهان، رئیس توسعه کسب و کار مرکز دیجیتال بی‌بی‌سی، این فناوری هنوز در مراحل آزمایشی است. وی اظهار کرد: گروهی 10 نفره متشکل از محققان مرکز دیجیتال بی‌بی‌سی با انجام آزمایشاتی بر روی iPlayerها دریافتند که امکان راه‌اندازی این برنامه از این طریق عملی خواهد شد.

سیهان ادامه داد: جهانی را تصور کنید که در آن نیازی به بلند شدن از روی مبل نیست و همانطور در حالت نشسته و با فکر کردن به اینکه «برو به شبکه یک» می‌توانید شبکه دلخواه خود را تماشا کنید. تصور کنید در خودرویتان در حال رانندگی هستید و فکر کنید می‌خواهم رادیو گوش کنم و ناگهان رادیوی خودرو روشن شود.



اگرچه سیهان متذکر شد که در حال حاضر، دستگاه‌های خوانش امواج مغزی در مراحل ابتدایی تولید هستند. برای مثال عملکرد چنین نرم‌افزارهایی در آزمایش‌های این گروه تحقیقاتی فعلا فقط به روشن و خاموش کردن دستگاه‌های الکترونیکی محدود می‌شود. محققان امیدوارند مخاطبان در آینده بتوانند از طریق امواج مغزی ابزارهایی از جمله تلویزیون را کنترل کنند. این فناوری می‌تواند ابزاری مفید برای استفاده معلولان جسمی باشد.
مرجع : ایسنا