به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۲ ساعت ۱۸:۱۹
کد مطلب : ۸۱۸۶۲

اطلاعات‌ جديد از مبالغ اهدايی به نمايندگان

گروه سبیاسی- رسانه ها: روزنامه قانون در گزارشی نوشت: هنوز پرونده پول‌هاي كثيف باز است. هنوز افكار عمومي اين سوال را دارند كه كدام يك از كانديداهاي مجلس هشتم و احيانا كدام يك از نمايندگان شان در هرم سبز پولي از دولت دهم دريافت كرده‌اند. چند ماه پيش كه اين موضوع از سوي محمدرضا رحيمي معاون اول احمدي نژاد مطرح شد، روز و شب نمايندگان كه سابقه حضور در مجلس هشتم داشتند دم از پيگيري اين موضوع مي‌زدند، اما همان طور كه زمان گذشت و افكار عمومي اين موضوع را فراموش كرد، نمايندگان هم كمتر به دنبال متخلفان رفتند.

با اين حال پرداختن يك ميليارد و دويست ميليون تومان به قريب 170 نفر از كانديداهاي مجلس هشتم، موضوع كوچك كند و بي‌اهميتي نيست كه بتوان به اين زودي‌ها دست از آن برداشت و اجازه داد در پس افكار و مشكلات جامعه، فراموش شود و خاك بخورد. بايد كسي در اين بين پيدا شود تا مو را از ماست بكشد و متخلفان شناسايي شوند. بر همين اساس يكي از نمايندگان كنوني مجلس كه سابقه حضور در مجلس هشتم را هم ندارد براي مشخص شدن، راستي آزمايي ادعاي معاون اول بازداشتي دولت دهم پيگير افشاي اسامي دريافت كنندگان پول كثيف است. از سوي ديگر نيز كميسيون اصل 90 مجلس بعد از پنج ماه سكوت در اين باره نسبت به عملكرد دستگاه قضا انتقاد كرد.

انتقاد از دادگستري
توقع مي‌رفت مجلس كه با گفته‌هاي رحيمي، متهم به دريافت پول‌هاي كثيف است اقدامي سريع‌تر و قاطع‌تر داشته باشد. اما نهايت واكنش اين بود كه رئيس كميسيون ناظر مجلس از عدم پاسخگویی دادگستری انتقاد كرد. محمد علي پورمختار با اعلام این خبر که به علت عدم پاسخگویی دادگستري به پیوست سوم برای درخواست استعلام اسامی 170 کاندیداي مجلس هشتم شورای اسلامی که از محمدرضا رحیمی پول دریافت کرده‌اند، زده شده است، به ايلنا مي‌گويد: اگر دادگستری تا مهلت زمان مقرر پاسخ مناسب را ارائه ندهد کمیسیون اصل 90 از ابزار‌های قانونی خود برای دریافت پاسخ استعلام‌ها استفاده خواهد کرد.

مجلس ورود مي‌كند
اين نماينده اعتقاد دارد كه رئیس دادگستری استان بر اساس وظیفه قانونی خود هر چه زودتر باید پاسخ کمیسیون اصل 90 را بدهد اما تا امروز چنين اقدامي صورت نگرفته است. نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ ادامه مي‌دهد: امیدواریم دادگستری وظیفه قانونی خود رادر مورد پاسخ به استعلام‌ها انجام دهد، تا کمیسیون اصل نود مجبور نباشد مراحل بعدی کار را از طریق ابزار‌های قانونی به‌شکل دیگر دنبال و تعامل کمیسیون اصل 90 با قوه قضاییه به‌شکل كنددیگر دنبال شود.

ليست 102 نفره
اما اين تنها اقدام مجلس نيست، كمال‌الدين پيرموذن به اتفاق تعدادي ديگر از همكارانش موضوع پول‌هاي كثيف را به صورت شخصي دنبال مي‌كنند. پيرموذن به «قانون» مي‌گويد: براي بررسي اين موضوع از دو منبع معتبر و مسئول، ليست‌هايي از افرادي كه احتمالا از رحيمي و دولت گذشته پولي دريافت كرده‌اند، به دست آورده‌ايم. بر اساس استعلام‌هايي كه گرفتيم تعداد كانديداهايي كه از معاون احمدي‌نژاد پول دريافت كرده‌اند 102 نفر است. نماينده مردم اردبيل در ادامه عنوان مي‌كند كه قصد دارد مشخص كند كدام يك از كانديداهاي مجلس هشتم براي ورود به هرم سبز مبلغي بين 30 تا 90 ميليون از دولت دريافت كرده است.

نام برخي دريافت‌كنندگان پول
وي در خصوص نحوه بررسي و مشخص شدن اين افراد مي‌گويد: براي اينكه به اين ليست برسيم، ليست‌هاي مختلف را تطبيق داديم و مشخص شد در بين كانديداهاي مجلس هشتم افرادي پول‌هاي هنگفتي گرفته‌اند. نماينده مردم اردبيل براي نمونه مي‌گويد: در استان اردبيل يكي از كانديداهاي مجلس هشتم، مبلغي پول دريافت كرده است اما به محض دريافت پول از كارزار انتخابات كناره‌گيري مي‌كند. پيرموذن با انتقاد از چنين رفتارهايي در جريان انتخابات مجلس تازگي مي‌كند: نيت اين افراد تنها پر كردن كيف و كيسه خود است نه كمك، نوكري و خادمي ملت به همين دليل بايد نماينده واقعي از غير واقعي مشخص شود. او همچنين اعتقاد دارد كه تنها راه‌حلي كه براي ممانعت از ورود پول‌هاي كثيف در انتخابات دهمين دوره مجلس وجود دارد، گوش به زنگ بودن شوراي نگهبان و دستگاه‌هاي نظارت از وزارت اطلاعات تادادگستري است.

دريافت 5 ميليون مسئله‌اي نيست
پيرموذن در جريان اين گفت‌وگو تاكيد مي‌كند كه مسئله دريافت مبلغ 5 ميليون با هدف كمك به مساجد حوزه انتخابيه نيست، بلكه مشخص شده است دولت احمدي‌ن‍ژاد براي اثرگذاري در انتخابات مجلس هشتم در بين تعدادي از كانديداها پول‌هايي را تزريق كرده است. بر همين اساس وي تاكيد مي‌كند به دنبال كساني هستيم كه مبالغ بيشتري دريافت كرده‌اند. وي توضيح مي‌دهد درليستي كه در اختيار دارد اعداد و ارقام دريافتي افراد وجود ندارد و آنها با بررسي‌هاي دقيق مي‌خواهند متخلفان را شناسايي كنند.

استقبال شوراي نگهبان
پيرموذن مي‌گويد شوراي نگهبان در جريان بررسي ليست‌هاي جمع آوري شده توسط آنها ست و از اقدام اين نمايندگان نيز استقبال كرده است. با اين حال به نظر مي‌رسد آنها در مسير شفاف‌سازي اين ليست تنها هستند و به اين زودي‌ها نمي‌توانند از صحت و سقم ليست به دست آورده خبر بدهند. اين نماينده ادامه مي‌دهد: تا به امروز هيچ نهادي نخواسته دست از بررسي بردارم و همه استقبال كردند اما مسئله اين است كه تا مطمئن نشويم چه افرادي به واقع پولي دريافت كرده‌اند ليست را منتشر نمي‌كنم.

وجود نام نمايندگان مجلس نهم در ليست تخلف
موضوع حائز اهميت در ليست تهيه شده توسط پيرموذن به اتفاق برخي از نمايندگان اين است كه نام تعدادي از وكلاي حال حاضر مردم در مجلس نهم نيز در اين فهرست وجود دارد. او كه از بردن نام اين افراد طفره مي‌رود، مي‌گويد: در ليست ما اسم برخي از همكاران مجلس نهم وجود دارد اما موضوع اين است كه اين احتمال وجود دارد كه اين افراد تنها مبلغ 5 ميليون را دريافت كرده‌اند نه مبالغي بين 30 تا 90 ميليون.

كمك خانوادگي در انتخابات
پيرموذن به اتفاق جعفرزاده ايمن آبادي، مهدي دواتگري، حسين زاده و بيگي شفاف‌سازي پول‌هاي كثيف را در دستور كار خود قرار داده‌اند. پيرموذن تنها راه حل عدم ورود پول‌هاي كثيف به انتخابات را تقويت احزاب مي‌داند. البته او به كمك فعاليت حزبي و دريافت پول يارانه‌اي كه دولت بايد به تشكل‌هاي سياسي بدهد، در عرصه انتخابات به رقابت نپرداخته است. اين نماينده مي‌گويد برادر پول‌داري دارد كه در زمان انتخابات به او كمك مي‌كند. بنابراين تاكيد مي‌كند ورود در انتخابات يا بايد با كمك خانواده باشد يا در قالب فعاليت حزبي.