به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۵ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۸۲۱۰۶
به دليل قيمت نفت؛ در دوره احمدی‌نژاد ۱۱۴ میلیارد دلار بود

اوپک: درآمد نفتی ایران به زیر ۵۴ میلیارد دلار رسید

گروه اقتصادي: سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش سالانه خود از کاهش چشمگیر درآمدهای نفتی ایران در سال گذشته به زیر ۵۴ میلیارد دلار خبر داد. در سال ۲۰۱۱ یعنی اواخر دوره احمدی‌نژاد این رقم ۱۱۴ میلیارد دلار بود.
اوپک: درآمد نفتی ایران به زیر ۵۴ میلیارد دلار رسید
این گزارش ۱۲۲ صفحه‌ای که در وب‌سایت رسمی اوپک منتشر شده است، ایران در سال گذشته مجموعا یک میلیون و ۱۰۹ هزار بشکه صادرات نفت به ارزش ۵۳ میلیارد و ۶۵۲ میلیون دلار داشته است. این رقم در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۶۲ میلیارد و در سال ۲۰۱۱ که هنوز تحریم‌های فراگیر غرب علیه ایران اعمال نشده بود، حدود ۱۱۴ میلیارد دلار بود. آمارهای این گزارش نشان می‌دهد که هنوز هم درآمدهای ارزی ایران به شکل چشمگیری وابسته به نفت است، اگرچه این کشور واردات خود را طی سال‌های گذشته به‌شدت کاهش داده است.

ایران در سال گذشته مجموعا نزدیک به ۹۹ میلیارد دلار صادرات داشته است که نسبت به سال پیش از آن تغییر چندانی نکرده است. واردات ایران نیز طی سال ۲۰۱۴ به حدود ۵۵ میلیارد دلار رسید که حدود ۹ میلیارد دلار نسبت به سال قبل و ۲۳ میلیارد دلار نسبت به سال ۲۰۱۱ کاهش را نشان می‌دهد. اتحادیه اروپا و آمریکا در نیمه سال ۲۰۱۲ تحریم‌هایی شدید علیه ایران به اجرا گذاشتند، موضوعی که بنا به ارزیابی اوپک نه تنها صادرات نفت ایران را از ۲.۵ میلیون بشکه در روز به حدود ۱.۱ میلیون بشکه رساند، بلکه باعث شد تولید ناخالص داخلی ایران از ۵۴۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ به حدود ۳۸۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ سقوط کند.

با این حال تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته افزایش یافته و به ۴۴۰ میلیارد دلار رسیده است. بر اساس این گزارش، ایران در سال گذشته حدود ۳.۱ میلیون بشکه در روز تولید نفت و ۲۱۳ میلیارد متر مکعب تولید گاز تجاری داشته است. در این میان ظرفیت فرآوری نفت ایران طی سال ۲۰۱۴ حدود ۶۶ هزار بشکه در روز افزایش یافته، اما تولید محصولات نفتی به‌رغم افزایش ظرفیت پالایشگاهی حدود ۷.۵ درصد کاهش یافته است. اوپک می‌گوید که تولید بنزین ایران در سال گذشته ۲۴.۴ درصد کاهش یافته و به ۳۴۴.۴ هزار بشکه در روز رسیده است، در حالی که نیاز به بنزین در کشور حدود ۱۱ درصد افزایش یافته و به ۴۳۷.۶ هزار بشکه اوج گرفته است.

ایران در سال گذشته اعلام کرد که تولید بنزین پتروشیمی را متوقف کرده است. آمارهای رسمی خود ایران نیز نشان از افزایش واردات بنزین دارد. ایران طی ماه‌های اول سال جاری روزانه حدود ۶ تا ۷ میلیون لیتر واردات بنزین داشته است. اوپک می‌نویسد که ایران واردات محصولات نفتی را در سال گذشته بیش از ۱۶۶ درصد افزایش داده و به ۴۰ هزار بشکه در روز رسانده است. صادرات محصولات نفتی ایران نیز بیش از ۱۹ درصد افزایش یافته و به ۴۷۰ هزار بشکه در روز اوج گرفته است. این رقم حتی از سال ۲۰۱۱ نیز روزانه حدود ۴۰ هزار بشکه بیشتر است.

اوپک در بخش دیگری از گزارش خود به تجارت گاز ایران اشاره کرده و می‌نویسد که به‌رغم ‌افزایش نزدیک به ۷ درصدی تولید گاز ایران، این کشور طی سال گذشته صادرات گاز را ۱۰ درصد کاهش داد. صادرات گاز ایران در سال ۲۰۱۴ به حدود ۸.۴ میلیارد متر مکعب رسید. واردات گاز ایران نیز با کاهشی ۱۷ درصدی به ۴.۲ میلیارد متر مکعب رسیده است. ذخایر نفت و گاز ایران به ترتیب بیش از ۱۵۷ میلیارد بشکه و ۳۴ تریلیون متر مکعب برآورد شده است. ایران از لحاظ ذخایر گازی مقام دوم و از لحاظ ذخایر نفتی مقام چهارم در جهان را دارد.

ایرانی (لطفاً کامل نشر دهید)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۵ ۱۴:۳۴
... اگر تحریم ها و علّت تحریم ها نیز شخص احمدی نژاد باشد و علّت مخالفتهای شما به احمدی نژاد نیز این باشد که او تحریم ها را به ارمغان آورد (همه ی این ها را فرض میکنیم) ، با این فرض و با منطق خودتان باید بپذیریم علّت کاهش قیمت نفت که در این دولت اتّفاق افتاد و درآمد کشور را به حدود نصف رساند ، سیاست های اشتباه دولت آقای روحانی و شخص آقای روحانیست که قاعدتاً اگر عدالت دارید ، الآن باید او را نیز مثل احمدی نژاد مقصّر و عامل ضرر به کشور بدانید و ..... (311215)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۵ ۱۷:۱۲
متاسفانه این دولت بسیار سست و تنبل است ومیخواهد همه مسائل را با توافق به هر قیمت با شیطان بزرگ حل کند . این دولت متاسفانه عامل خفت مردم بزرگ ایران است . پیشرفت های فضایی و هسته ای و نانو و علمی در تمام زمینه ها متوقف شده (311237)
SAN
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۵ ۱۸:۱۱
قیمت نفت تحت تاثیر چن عامل است
1 . قیمت جهانی
2. قیمت مسائل منطقه ای
3 . عرضه و تقاضا

بنابر این می بینیم که در هیچ یک از موارد دولت مقصر نیست .
و اما بعد دولت احمدی نژاد با این درامد بالا جز اختلاص چه کرد . (311260)
ایرانی
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۰۵ ۱۸:۳۴
عزیزجان فوری از آب گل آلود ماهی نگیر! افت قیمت نفت والبته تحریم فروش نفت که حاصل دولت محبوب شماست رو نباید در این امر نادیده گرفت! اگر درآمدهای بالای نفتی آن روزها به جیب امثال شما نرفته بود اکنون ایرانی دیگر ساخته بودیم! (311267)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۵ ۲۰:۰۶
از علل اصلی کاهش قیمت نفت عرضه نفت جدید شیل هست و دیگر عرضه بیش از حد نفت توسط سعودی که دومی تا حدی در پاسخ به اقدامات نهادها و کسانی بود که شعار دادند راه قدس از یمن می گذرد و رابطه با عربها را تیره کردند ، به دولت روحانی چه ربطی داشت آقای باسواد ؟ (311284)
ایرانی (لطفاً کامل نشر دهید)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۵ ۱۴:۴۳
.... اشتباهات روحانی و خاتمی و اصلاحات و موسوی و کروبی را ببینید و بپذیرید و عذرخواهی کنید ! شما هم بخاطر هرج و مرج های 88 و دوران اصلاحات و فقر و فحشای دوران اصلاحات و قتل های زنجیره ای و تنش های آن دوران عذرخواهی کنید و یکبار هم که شده بگویید فتنه بد است و اگر هم حزبی ما فتنه کرده محکوم است . تا من هم باور کنم شما مسلمان و یا آزاده هستید . باور کنم شما منصف و حق جو و به دنبال اصلاح واقعی و مدنیّت هستید . خداوند همه ی ما را به راه راست هدایت کند ! (311222)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۵ ۲۰:۱۱
نهادهای فرهنگی کشور دست شما تندروهاست، به قول شما فحشا چه ربطی به دولت دارد .؟ قتلها زنجیره ای را که دولت اصلاحات ریشه کن کرد بعد می اندازی گردن خود آن دولت ؟ امام جمعه مرحوم شمیرانات گفت فتنه یک سر بیشتر نداشت و آن هم احمدی نژاد بود ، دارودسته او هم یکی یکی توسط خودتان به زندان میروند، هنوز خجالت نمی کشید فتنه فتنه می کنید (311286)
ذکریا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۵ ۲۳:۴۶
ماشالا حاجی ....

همه رو بافتی به هم! قتل زنجیره ایی و فقر و فحشا و فتنه ....

خیلی فکر نکن شما! بهت فشار میاد ،تسمه پاره می کنی! (311306)
حساس نشو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۵ ۲۱:۵۵
نام «ایرانی» را از روی خودت بردار. امثال شما گند زده اید به این نام. (311296)
روح ا...
Korea, Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۵ ۱۶:۳۴
احمدی نژاد رو باید به دلیل بی کفایتی و هدر دادن سرمایه های کشور محاکمه کنند تا درس عبرتی باشد برای دیگران. (311229)
m.hossein
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۵ ۱۹:۰۹
دوره خاتمی فروش هر بشکه نفت 10 دلار بود
دوره احمدی نژاد 160دلار !
روحانی 60 دلار

معلومه که باید یارانه ها رو قطع کنند تا کسری بودجه جبران بشه.
زنده باد دکتر احمدی نژاد (311271)
پور امینی از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۵ ۱۹:۳۲
زمان تبلیغات انتخابات روی روابط ویژه با همسایگان تاکید بسیاری می شد که در دوسال اخیر بخصوص اوائل دولت تدبیر وامید چنین روابطی را با عربستان شاهد نبودیم که اگر بسختی روابط حسنه برقرار می گردید شاید احتمال کاهش قیمت نفت کمتر می بود (311276)