به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۵ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : ۸۲۱۰۷
در نخستین تماس تلفنی خود طی پنج ماه گذشته،

اوباما و پوتین در مورد پرونده هسته‌ای ایران گفتگو کردند

گروه بين‌الملل: روساس جمهوری آمریکا و روسیه در مورد پرونده هسته ای ایران گفتگو کرده‌اند.
اوباما و پوتین در مورد پرونده هسته‌ای ایران گفتگو کردند
به گزارش بي بي سي، به گفته منابع رسمی آمریکا و روسیه، شامگاه گذشته باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه، در نخستین تماس تلفنی خود طی پنج ماه گذشته، به تبادل نظر پیرامون برخی مسایل مورد علاقه دو طرف پرداختند. به گفته سخنگوی کاخ سفید، مذاکرات جاری ایران و گروه ۱+۵، شامل آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان، از جمله موضوعاتی بود که در این مکالمه تلفنی مورد گفتگو قرار گرفت.

با نزدیک شدن ضرب الاجل دستیابی به توافق نهایی بین ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در روز ۳۰ ژوئن، مذاکرات دو طرف همچنان ادامه دارد و قرار است وزیران خارجه ایران و آمریکا نیز در این مذاکرات شرکت کنند. به گفته سخنگوی کاخ سفید، رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه همچنین در مورد مسایل مربوط به مقابله با تروریسم، به خصوص جلوگیری از گسترش نفوذ داعش "دولت اسلامی" در خاورمیانه گفتگو کردند و تصمیم گرفتند که در آینده نزدیک، وزیران خارجه دو کشور به منظور بررسی این موضوع با یکدیگر دیدار کنند. ادامه جنگ داخلی در سوریه نیز از جمله موضوعات مورد گفتگو بود.

براساس این گزارش، رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا همچنین بحران اوکراین و نحوه عمل به توافقنامه‌های مینسک برای برقراری آتش‌بس و تلاش برای حل این بحران از راه‌های مسالمت‌آمیز را مورد بررسی قرار دادند. به گفته سخنگوی کاخ سفید، آقای اوباما "تاکید کرد که روسیه باید به تعهدات خود در چارچوب توافقنامه‌های مینسک، از جمله خارج کردن تمامی نیروها و تجهیزات نظامی روسی از داخل خاک اوکراین عمل کند." سایت دفتر رئیس جمهوری روسیه گفته است که آقایان اوباما و پوتین در مورد موضوعات مربوط به روابط دو کشور "گفتگوهای مفصلی" داشتند و به طور تفصیلی به تبادل نظر در مورد وضعیت سوریه پرداختند و در مورد برنامه اتمی ایران نیز گفتگو کردند.

در این گزارش، طرح مساله اوکراین در تماس تلفنی شب گذشته مورد تاکید قرار گرفته و آمده است که دو طرف در مورد اجرای توافقنامه‌های مینسک گفتگو و موافقت کردند که معاونان وزیران خارجه دو کشور برای تبادل نظر در زمینه اجرای این توافقنامه‌ها با یکدیگر تماس بگیرند. بحران اوکراین با سقوط ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری پیشین اوکراین در فوریه سال ۲۰۱۴ آغاز شد و به جدایی شبه‌جزیره کریمه و الحاق این بخش از خاک اوکراین به روسیه و شورش جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین منجر شد.

کشورهای غربی دولت پوتین را به مداخله در امور داخلی اوکراین از طریق حمایت از شورشیان و اعزام نیرو به داخل خاک این کشور متهم کرده و یک رشته تحریم‌های اقتصادی و سیاسی را علیه روسیه و تعدادی از مقامات ارشد و نزدیکان پوتین به اجرا گذاشته‌اند. بحران اوکراین تا کنون به کشته شدن بیش از شش هزار نفر منجر شده و با وجود مذاکراتی که بین دو طرف درگیری با حضور روسیه صورت گرفته و توافقنامه‌هایی که برای آتش‌بس و مذاکرات صلح امضا شده، این بحران هنوز ادامه دارد.

این بحران باعث سردی روابط بین روسیه و کشورهای غربی شده است. تماس تلفنی پوتین با اوباما کوتاه مدتی پس از آن گزارش می‌شود که ایالات متحده اعلام کرد تصمیم دارد حضور نظامی خود در شرق اروپا را تقویت کند. روسیه حضور نظامی غرب در شرق اروپا و نزدیک مرزهای این کشور را تلاش برای تضعیف موقعیت منطقه‌ای و جهانی خود تلقی می‌کند. روسیه که پس از فروپاشی اتحاد شوروی و پایان جنگ سرد مسیر همکاری نزدیک با کشورهای غربی را در پیش گرفته بود، تحت رهبری پوتین در سال‌های اخیر بر موقعیت خود به عنوان یک ابرقدرت قادر به رقابت با غرب تاکید نهاده است.

منتقدان پوتین او را متهم می‌کنند برای انحراف افکار عمومی از فساد گسترده در تشکیلات حکومتی، روند تضعیف نهادها و حقوق دموکراتیک مردم و ضعف اقتصادی آن کشور می‌کوشد با قدرت نمایی و ایجاد بحران در سیاست خارجی، احساسات ملیگرایانه روس‌ها را تحریک کند. اخیرا  پوتین اعلام کرد که به منظور مقابله با تهدیدهای خارجی، چهل فروند موشک بالستیک قاره پیما به زرادخانه های تسلیحاتی آن کشور افزوده خواهد شد. این موشک‌ها قادر به حمل کلاهک اتمی هستند. برخی ناظران غربی این تصمیم را یادآور مسابقه تسلیحاتی دوران جنگ سرد دانسته‌اند.