به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۷ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۸۲۳۲۸
بحران کنونی ناشی ازغفلت و جفای گذشته است

هلال احمر؛ پتانسیلی مهم درحفظ محیط زیست

گروه جامعه: رئیس جمعیت هلال احمر با ابراز تاسف از غفلت‌های صورت گرفته در حوزه محیط زیست، گفت: بحران متعدد کنونی محیط زیست ایران ناشی از غفلت و جفایی است که در گذشته بر این حوزه داشتیم و حتی باید اعتراف کرد، طبیعت رفتاری مهربان‌تر از ما، دارد.
هلال احمر؛ پتانسیلی مهم درحفظ محیط زیست
دکتر سید امیرمحسن ضیائی در نشست بررسی راهکارهای ارتقای همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و جمعیت هلال احمر که با حضور روسا، معاونان و مدیران ارشد دو سازمان در محل سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد با تاکید بر فرابخشی، ملی و بین‌المللی بودن محیط زیست، تصریح کرد: از این رو یک سازمان نمی‌تواند به تنهایی متولی حفظ محیط زیست کشور باشد و سایر دستگاه‌ها موظف هستند از طریق تعامل و هماهنگی میان‌بخشی بکوشند سازمان متولی امر را در اجرای سیاست‌گذاری‌ها یاری رسانند.

وی اشاره‌ای هم به وظایف دولت‌های مدرن در جهان داشت و افزود: آموزش، سلامت، دفاع، ایجاد تعاملات و روابط بین‌المللی مناسب و حفظ محیط زیست از معدود وظایف دولت‌های مدرن است و همین امر بیانگر میزان اهمیت حفظ محیط زیست و مسئولیت دولت‌ها در این حوزه است.رئیس جمعیت هلال احمر با ابراز تاسف از غفلت‌های صورت گرفته در حوزه محیط زیست، گفت: بحران متعدد کنونی محیط زیست ایران ناشی از غفلت و جفایی است که در گذشته بر این حوزه داشتیم و حتی باید اعتراف کرد، طبیعت رفتاری مهربان‌تر از ما، دارد.ضیائی خاطرنشان ساخت: بخش عمده تغییرات اقلیم و آب و هوایی در سراسر جهان و ایران، نتیجه رفتارهای غلط انسان‌ها و در اصل محصولی انسان ساخت است.

هر اقدامی که برآیند آن تخریب محیط زیست باشد، محکوم است
وی شاخص و معیار سنجش موفقیت و اصولی بودن حرکت در مسیر توسعه را میزان آسیب، تخریب و آلایندگی فعالیت‌ها در محیط زیست دانست و اظهار کرد: هر اقدامی که برآیند آن منجر به تخریب محیط زیست و در نتیجه تهدید سلامت و زندگی بشر شود، توسعه ناپایدار است.
رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر زمان‌بر بودن جبران خسارات وارده بر محیط زیست، تصریح کرد: انتظار دستیابی به نتایج مثبت و ملموس در کوتاه مدت برای بحران‌هایی که بر اثر سال‌ها غفلت و بی‌توجهی بوجود آمده‌اند، به دور از منطق است.
ضیائی آموزش، جریان‌سازی مثبت اجتماعی به منظور تغییر فرهنگ و الگوهای رفتاری در مقابل محیط زیست را از جمله ضروریات فعالیت در این حوزه برشمرد و گفت: قطعا آموزش باید از سنین کودکی و در سطح عمومی جامعه مورد توجه قرار گیرد.

مسئولان پاسخگوی اثرات منفی تصمیمات خود بر محیط زیست باشند
وی اظهار کرد: افزایش سطح اگاهی و در نتیجه مطالبه مردم برای حفظ محیط زیست منجر می شود همه مسئولان دولتی و غیردولتی موظف به پاسخگویی برای اثرات مثبت یا منفی تصمیم‌های خود بر محیط زیست شوند. رئیس جمعیت هلال احمر شرحی هم از روند شکل گیری، اهداف و وسعت فعالیت‌ها و تعداد اعضای سازمان تحت مدیریت خود داشت و اضافه کرد: مضاف بر وظیفه ملی که ما برای خود در زمینه حفظ محیط زیست قائل هستیم، طبق قوانین و اساسنامه های بین المللی، فعالیت در زمینه حفاظت محیط زیست و مقابله با تاثیرات منفی تغییرات آب و هوایی از جمله وظایف هلال احمر است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان حفاظت از محیط زیست، ضیائی اشاره ای به کمیت و کیفیت اعضای هلال احمر داشت و یادآور شد: هلال احمر، ظرفیت عظیم و پتانسیل مهمی برای حفظ محیط زیست است. این گزارش می‌افزاید، شرح اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان‌های وابسته به جمعیت هلال احمر و همچنین ارائه پیشنهادات جدید برای بسط همکاری ها و فعالیت ها از سوی معاونان و مدیران حاضر در جلسه ، از دیگر بخش‌های این نشست بود.
مرجع : ایسنا