به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۷ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۸۲۳۲۹
تاکید ابتکار بر آموزش روستاییان در حوزه محیط زیست؛

ابتکار:​ واکنش صحیحی در مقابل بحران نداریم

گروه جامعه: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است:‌ به رغم بحران های متعدد کنونی در حوزه محیط زیست کشور، عموم مردم نه از شناخت درست و کافی برخوردار هستند و نه شیوه مواجهه درست را می دانند به گونه ای که رفتار ایرانیان در حفظ و مصرف انرژی و منابع پایه همچون آب و خاک از جمله بدترین الگوهای رفتاری است.
معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در نشست بررسی راهکارهای ارتقای همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و جمعیت هلال احمر مه با حضور روسا، معاونان و مدیران ارشد دو سازمان در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، ضمن آرزوی توفیق برای جمعیت هلال احمر در تمامی عرصه ها و وظایف خود، گفت: خوشبختانه زاویه نگاه جدیدی در جمعیت هلال احمر ایجاد شده و به خوبی هم با بدنه این جمعیت پیوند خورده و آن شاخه محیط زیست و مباحث حفاظتی و آموزشی در این حوزه است.

وی با اشاره به بحران‌های متعدد و پیچیده کنونی در محیط زیست ایران، اظهار کرد: این شرایط منجر به مواجهه بیشتر با حوادث غیرمترقبه یا بلایای طبیعی ناشی از مسائل در حال جریان طبیعت، شده است. معاون رئیس جمهور ادامه داد: این موضوعی اثبات شده در جهان است و شدت حوادث در دو بعد توسعه ناپایدار انسان ساخت و همچنین تغییرات آب و هوایی و اقلیم که باز هم ناشی از فعالیت های انسانی است، به وضوح قابل رویت است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به برخی نتایج اختلالات شدید آب و هوایی نظیر طوفان های مرگبار، خشکسالی و عدم یا کاهش بارش و همچنین گرد و غبار اشاره کرد و افزود: تشدید و تداوم تکرار حوادث، همچنین وسعت گستره جغرافیایی و افرادی که با آثار این بحران ها و حوادث درگیر می شوند، ضرورت برنامه ریزی و تدبیر برای مواجهه صحیح علمی با بحران ها را بیش از پیش می کند. وی با یادآوری پیوند عمیق میان فعالیت در حوزه محیط زیست با فعالیت های بشردوستانه، خاطرنشان ساخت: مسائل محیط زیست جدای از ماهیت علمی، تخصصی، سیاست گذاری؛ برخوردار از ماهیت داوطلبانه و انگیزشی است و به همین دلیل افراد پس از آشنایی با طبیعت و محیط زیست و قوانین آن، چنان به این حوزه علاقمند می شوند که در برابر هر نوع تخریب و آلودگی در طبیعت و محیط زیست می ایستند و برای حفظ آن تلاش می کنند.

ابتکار ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد آگاهی و انگیزش در سطح جامعه برای حفظ محیط زیست، تصریح کرد: این مهم منجر به اصلاح رفتار و شیوه زندگی فردی و نهایتاً اجتماعی در برخورد و مواجهه با محیط زیست خواهد شد که از جمله مهم ترین نیازهای حال حاضر محیط زیست ایران است. معاون رئیس جمهور ادامه داد: به رغم بحران های متعدد کنونی در حوزه محیط زیست کشور، عموم مردم نه از شناخت درست و کافی برخوردار هستند و نه شیوه مواجهه درست را می دانند به گونه ای که رفتار ایرانیان در حفظ و مصرف انرژی و منابع پایه همچون آب و خاک از جمله بدترین الگوهای رفتاری است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: همین ناآگاهی، منجر بدان شده که نه تنها واکنش صحیحی در مقابل بحران ها نداریم، بلکه رفتار فردی و اجتماعی ما منجر به تشدید بحران ها شده است.

عدم اصلاح رفتارهای غلط، لطمات جبران ناپذیری را به همراه دارد
وی ادامه این رفتار اشتباه فردی و اجتماعی در حفظ و مصرف انرژی و منابع پایه را منجر به ایجاد آسیب ها و هزینه های غیرقابل جبران دانست و اظهار کرد: نمونه این اتفاق، حوادثی است که برای سفره های آب زیرزمینی در ایران پیرو برداشت بی رویه و رها بودن مقررات دولتی در دوره گذشته، رخ داده است. ابتکار حداقل 80 میلیارد مترمکعب از بیلان منفی 180 میلیارد متر مکعبی آب های زیرزمینی در ایران را محصول بی تدبیری در دولت گذشته اعلام کرد و افزود: عدم تغییر و اصلاح الگوها و رفتارهای اشتباه، مضاف بر حوزه محیط زیست، لطمات جبران ناپذیری را بر عرصه های مختلف همچون کشاورزی، معیشت، اقتصاد و بهداشت وارد خواهد کرد به گونه ای که موج این آسیب ها، گستره وسیعی را در بر خواهد گرفت.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه انگیزه مهم ترین سرمایه جمعیت داوطلبان هلال احمر است، گفت: هم افزایی این ظرفیت با حوزه محیط زیست، می تواند منجر به ایجاد تحول مثبت و سازنده ای در عرصه محیط زیست کشور و تغییر و اصلاح الگوها و رفتارهای اشتباه داشته باشد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با توجه به تفاهم نامه منعقد شده، خط مشی، اهداف و برنامه کلی همکاری وجود دارد ولی ضرورت دارد، برنامه های اجرایی مشخصی با تعریف اهداف دقیق و تعیین زمان بندی در حوزه های مشترک تعریف شود و این از جمله وظایف کارگروه مشترک است.

وی تاکیدی هم بر لزوم نتیجه محور بودن برنامه ها داشت و تصریح کرد: برای دستیابی به این نتیجه، می تواند در وهله نخست با برگزاری دوره های آموزشی متفاوت برای داوطلبین، سطح آگاهی این افراد را از مسائل علمی و پیچیده محیط زیست افزایش داده و سپس از آن ها خواست با علاقمندی ذاتی خود پایه گذار جریان سازی مثبت اجتماعی در حوزه محیط زیست باشند. ابتکار افزود: تعریف شاخص ها و تدوین برنامه زمان بندی منجر به نتایج ملموس خواهد شد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به گستردگی حوزه های مشترک قابل فعالیت، اظهار کرد: همکاری فنی جمعیت هلال احمر در مسائل امداد و نجات، همچون همکاری هلال احمر در مانورهای مقابله با آتش سوزی جنگل ها یا همکاری با مراکز در دست ایجاد سازمان حفاظت محیط زیست به نام مراکز امداد و نجات حیات وحش، حوزه های زنان و روستائیان از جمله مهم ترین حوزه های مشترک همکاری است.

برنامه ریزی برای همراه سازی حوزه روستایی با محیط زیست
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: واقعیت آن است که در سطح فعالیت های روستایی به رغم تاثیر گسترده این حوزه به واسطه فعالیت در کشاورزی، دامداری، مراتع و فرسایش خاک، منابع آب در اختیار و سایر موارد، موفقیت زیادی برای پیام رسانی و همراه کردن جامعه روستایی با اهداف و برنامه های خود نداشته ایم. وی تاکید کرد: با برنامه ریزی دقیق می توان ضمن آموزش و همراه سازی و جذب مشارکت جوامع بومی و محلی به موفقیت هایی در این حوزه دست یافت.
براساس گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، ابتکار با تاکید بر لزوم کابردی بودن برنامه ها، تصریح کرد: هدف گذاری مشخص و زمان بندی دقیق از دیگر عناصر متضمن موفقیت است.
مرجع : ایسنا