به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۵۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۷ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۸۲۳۵۰
رئيس​جمهور:​ امروز بار سنگینی بردوش دستگاه قضایی‌ ماست

آخرین دیدگاه‌های هسته‌ای،قضایی و اجرایی روسای قوا

گروه سیاسی: همایش سراسری قوه قضاییه با حضور سران سه قوه، مسئولان عالی قضایی و جمعی دیگر از مسئولان کشوری و لشگری صبح روز یکشنبه برگزار شد.
آخرین دیدگاه‌های هسته‌ای،قضایی و اجرایی روسای قوا
به‌مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه و سالروز شهادت آیت‌الله شهید بهشتی طبق روال هرساله همایش سراسری قوه قضاییه با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهور، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضاییه در سالن سران اجلاس سران برگزار شد. تشریح عملکرد یک‌ساله قوه قضاییه توسط حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری از مراسم آغازین این همایش بود. سپس روسای قوا به سخنرانی پرداختند.

اصحاب قدرت و ثروت برای فشار به قوه قضاییه تلاش می‌کنند
رئیس قوه قضاییه گفت:‌ اصحاب قدرت و ثرورت برای فشار به قوه قضاییه تلاش می‌کنند، ولی بحمدالله مدیران و مسئولین دستگاه قضا در برابر فشارها استقامت کردند. آیت‌الله آملی‌لاریجانی طی سخنانی در همایش سراسری قوه قضاییه اظهار کرد: قوه قضاییه و سایر قوای کشور، فهم اختیاراتشان و فهم ساختارشان بستگی به فهم کل نظام جمهوری اسلامی دارد و به تعبیر دیگر فهم وظایف قوا در چارچوب فهم وظایف نظام است.

وی گفت: نظام جمهوری اسلامی نظامی از سنخ مردم سالاری است منتها مقید به مردم‌سالاری دینی است. جمهوری اسلامی نظام لیبرال دموکراسی نیست و اگرچه مقید به رای مردم است اما در چارچوب معنویات عمل می‌کند. رئیس قوه قضاییه گفت: بنیان نظام جمهوری اسلامی بر اساس تشریع خداوند است و در این جا مرز ما از لیبرال دموکراسی جدا می‌شود.

وی با بیان این که باید استقلال و اعمال و رفتار قوه قضاییه را در چارچوب مذکور ببینیم و فهم کنیم، افزود: این که هم اکنون در برخی از رسانه‌ها و حتی از سوی مدیران ما حرف‌هایی تکرار می‌شود که مربوط به ساختار لیبرال دموکراسی است حرف خطایی است.رئیس قوه قضاییه ادامه داد: حفظ استقلال قوه قضاییه که منصوص در قانون اساسی است لوازمی دارد. ما می‌دانیم اصحاب قدرت و ثروت برای فشار به قوه قضاییه تلاش می‌کنند ولی بحمدالله مدیران و مسئولین دستگاه قضا در برابر این فشارها استقامت داشته‌اند و نقش بسیار خوبی در مقابل این فشارها ایفا کرده‌اند.

وی گفت: توصیه من در این زمینه این بوده که باید پایمردی کرد و اگر کار عادلانه باشد خداوند کمک می‌کند و البته این به این معنا نیست که به طرف دیگر اجحاف کنیم. وی با اشاره به وسعت حجم رسیدگی‌ها در مراجع قضایی گفت: مجموع پرونده‌هایی که در قوه قضاییه تشکیل شده قریب به 15 میلیون پرونده است که این وسعت عظیم نیروی زیادی را می‌طلبد. ما معتقدیم که این حجم پرونده و رسیدگی به آن افتخاری برای دستگاه قضایی است و هر چند زحمت زیادی دارد، اما این کثرت پرونده علامت این است که مردم به دستگاه قضایی امید دارند.

آملی‌لاریجانی گفت: در برخی از کشورها به ازای هر 100 هزار نفر 18 قاضی وجود دارد. در کشور ما این تعداد 8 تا 9 قاضی است و با این میزان امکانات رسیدگی به این حجم از پرونده برای ما افتخار است و به همین دلیل من از همکاران خود در دستگاه قضایی تشکر می‌کنم.وی با بیان اینکه باید به قوه قضاییه کمک شود تا وضعیت خود را بهبود بخشد، گفت:‌ این میزان از رسیدگی به پرونده‌ها کار مهمی است که دارد انجام می‌شود ولی قضات ما دارند فرسوده می‌شوند. رئیس قوه قضاییه با اشاره به تلاش دستگاه قضایی برای دسترسی آسان و همگانی به عدالت گفت: ما باید کاری کنیم که افراد بتوانند به آسانی و سهولت به دستگاه قضایی مراجعه کنند و توقع‌شان برای برقراری عدالت برآورده شود.

آملی‌لاریجانی جذب 4 هزار قاضی جدید و حرکت به سمت فناوری‌های نوین را تلاشی در جهت تحقق ارتقای قوه قضاییه دانست.رییس دستگاه قضا در ادامه گفت:‌ ما در تلاش هستیم تا دسترسی مردم را به دستگاه قضایی سهل کنیم، همچنین اطمینان بخشی را در مردم ارتقا دهیم تا مردم اطمینان داشته باشند که در حد منطقی دستگاه قضایی عادلانه رفتار می‌کند. وی در رابطه با تشدید نظارت‌ها افزود: یکی از خواسته‌های به‌حق مردم تشدید نظارت‌هاست که البته یکی از خواسته‌های به‌حق مقام معظم رهبری نیز می‌باشد. در سال گذشته مقام معظم رهبری فرمودند که مساله سلامت در دستگاه قضایی را باید جدی بگیریم. دستگاه نظارتی در قوه قضاییه به صورت منظم در حال پیگیری این مسأله است. همچنین در رابطه با همین موضوع از دادسرای انتظامی قضات و حفاظت قوه قضاییه خواسته ایم تا در این زمینه ما را یاری کنند.

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: بدنه دستگاه قضایی را قضات شریف و کارکنان پاکدامن تشکیل می‌دهند، اما متاسفانه تخلفاتی نیز صورت می‌گیرد که این تخلفات در همه دستگاه ها وجود دارد، اما در دستگاه قضایی توقع چنین تخلفاتی نیست؛ زیرا دستگاه قضایی برای برخورد با تخلفات است و توقع نیست در این دستگاه تخلفاتی صورت گیرد. از دستگاه‌های نظارتی خواسته شده با جدییت بحث نظارت را دنبال کنند و با قضات متخلف برخورد کنند که البته مواردی از برخوردها را در سال جاری داشته‌ایم. من دفاع می کنم از اینکه قوه قضاییه باید خودش برای سلامت و ارتقاءاش پیش قدم شود.

وی در رابطه با تحول در ساختارهای قوه قضاییه تصریح کرد: هر دستگاهی اگر بخواهد نیازهای خود را برآورده کند تحولاتی خواهد داشت و ما تحولاتی در تشکیلات جدید ایجاد کردیم که می توان از جمله آن‌ها به معاونت راهبردی ق قضاییه،‌ معاونت فرهنگی دستگاه قضایی،‌ معاونت پیشگیری از وقوع جرم و معاونت نیروی انسانی اشاره کرده که هر کدام از این تشکیلات برای رفع نیازهای قوه قضاییه است و اگر امکانات مادی اجازه می داد تحولات خوبی در قوه قضاییه در سطح کلان کشور به وجود می‌آمد.

وی با بیان اینکه بحث پیشگیری از وقوع جرم بسیار مهم است، اظهار کرد: ما نمی توانیم بر هر قاضی و کارمند مامور قرار دهیم.آملی‌لاریجانی بیان کرد: قانون جدید آیین دادرسی کیفری که از اول تیرماه اجرایی شد تشکیلات قوه قضاییه را تا حدی متحول کرد که ما از سال قبل به فکر این تحولات بودیم و امیدواریم در امر اجرا مشکلی به وجود نیاید. وی با بیان اینکه قانون جدید آیین دادرسی کیفری نکات بسیاری دارد،افزود:‌ در این قانون ابهاماتی وجود دارد و تلاش کردیم که این ابهامات را برطرف کنیم و امیدواریم در مسیر عمل نکات و اشکالات برجسته شود تا بتوانیم سالانه اصلاحات را به مجلس شورای اسلامی ارائه کنیم. ما از انتقادهای سازنده حتما استقبال می‌کنیم، اما برخی از این موارد،‌ انتقاد نیست.

رئیس دستگاه قضایی با اشاره به ماده 48 قانون جدید آیین دادرسی کیفری گفت:‌ این ماده که مربوط به بحث های امنیتی است تبصره‌ای دارد که در خصوص جرایم امنیتی وکلا باید از میان وکلایی تعیین شوند که رئیس قوه قضاییه تعیین می‌کند که این مورد اعتراض برخی قرار گرفت.وی در همین راستا ادامه داد: یکی از پیشنهاداتی که در این رابطه به قوه قضاییه دادند این بود که آقایی گفته قوه قضاییه پیشنهاداتش را پس بگیرد. من نمی‌فهم این حرف یعنی چه، پس از تصویب و تایید شورای نگهبان مگر می‌شود چنین کاری کرد؟

وی گفت: عده‌ای دیگر می گویند که این ماده با اصل 35 قانون اساسی منافات دارد. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا در اصل 35 قانون اساسی گفته شده که وکیل باید عضو کانون وکلا یا مرکز مشاوران باشد؟آملی‌لاریجانی با اشاره به ضرورت دفاع از ارزش‌های انقلاب در چارچوب قانون گفت:‌ ما گاهی به خاطر برخورد با جریان فتنه مورد انتقاد واقع می شویم که به نظر من این انتقادها وارد نیست، البته من معتقدم که دستگاه قضایی باید با متانت و عدالت برخورد کند و همانطور که در صحبت های رئیس جمهور مطرح شد خط سیاسی و چپ و راست نباید هیچ تاثیری در رسیدگی قضایی داشته باشد، منتهی جریان فتنه جریانی بود که به تعبیر رهبری واقعا فتنه بود.

وی با بیان اینکه فتنه با جرائم توام است و ما نمی توانیم نسبت به این موضوع بی طرف باشیم گفت: مهم است در این زمینه چه تحلیلی داشته باشیم. پاره ای از انتقادات به دلیل تحلیل نادرست است جریان فتنه به نحوی یک شبه کودتا بود. من نمی خواهم بگویم کسانی که اعتراض را شروع کردند قصد کودتا یا براندازی داشتند اما بستری را فراهم کردند که افراد ضد انقلاب بر این بستر سوار شدند.رئیس قوه قضاییه با اشاره به اظهار خوشحالی روسای جمهور آمریکا و کشورهای غربی و اعلام حمایت آن‌ها از اصحاب فتنه گفت: آن‌ها به دنبال انقلاب مخملی در کشور ما مانند کشورهای اطراف بودند که البته خیال باطلی داشتند. در این کشور انتخاباتی برگزار شد، یک نفر در این انتخابات برنده شد و طرف های دیگر رای نیاوردند. ادعای تقلب مطرح شد و این حق افراد بود که ادعا کنند منتهی رسیدگی به این ادعا باید در چارچوب و مرجع خودش صورت می‌گرفت.

وی با طرح این سوال که آیا قوا موظف به حفاظت از کیان جمهوری اسلامی ایران نیستند؟ گفت: آیا ما نباید جهت گیری خاص داشته باشیم و اجازه ترویج فتنه را بدهیم؟ حتما این طور نخواهد بود؛ بدانید مسیر و تحلیل قوه قضاییه درست بود. بعضی می گویند فتنه یک قضیه تاریخی بود و تمام شد، اما ما قبول نداریم. فتنه یک جنبه تاریخی داشت که تمام شد، اما یک جنبه سیاسی مهم نیز دارد و آن این است که ما با کسانی که این جریان را راه انداختند و ادامه دادند چه جهت‌گیری داشته باشیم؟

وی ادامه داد: عده ای افراد متدینی بودند و با توصیه رهبری کنار رفتند اما عده ای بر آن موضع باقی ماندند. جای تعارف با کسی وجود ندارد. بحث کیان جمهوری اسلامی ایران مطرح است. ما نباید اجازه بدهیم این مسائل در کشور تکرار شود و با آن‌ها خوش و بش کنیم.رئیس قوه قضاییه گفت: اگر تحلیل حقیقی داشته باشیم آن جریان هنوز هم وجود دارد و دستگاه های نظارتی باید حواسشان به‌ویژه در بحث انتخابات جمع باشد. قوه قضاییه نیز حتما در این مساله ورود پیدا خواهد کرد.

آملی لاریجانی با اشاره به حفظ ارزش ها به عنوان یک وظیفه عمومی برای همه دستگاه ها گفت:‌ ما به وظیفه خود در رابطه با برخورد با ارتکاب آشکار فعل حرام عمل می کنیم. گزارشی از برخی پارک ها و خیابان ها به من گفتند و باید پرسید اینها چه وضعیتی دارند؟ ضابطین باید کمک کنند و ما در عین حال معتقدیم که باید امر به معروف با شرایط و اعتدال باشد اما بر حفظ ارزش عمومی نیز تاکید داریم.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به انتقاد از قوه قضاییه به دلیل لغو کنسرت‌ها گفت: من شنیدم در یک مجلسی یک روحانی گفته است که لغو کنسرت‌ها خلاف حقوق مردم است. حقوق مردم چند طرف دارد و یک طرف آن این است که خلاف موازین شرعی نباشد. اولا این داستانی که در برخی از روزنامه ها در مورد لغو کنسرت ها ایجاد شد یک کار تبلیغاتی بود. بر حسب گزارشی که در شورای امنیت کشور دادند توضیح داده شد از میان بیش از 300 کنسرت که در کشور مجوز اجرا داشتند 9 کنسرت لغو شده است. آیا این مقدار سروصدای رسانه های علیه قوه قضاییه را لازم داشت؟

وی افزود: نکته مهمتر این است که فکر نادرستی وجود دارد که می گویند ما مجوز داده‌ایم و دیگر کسی حق ندارد لغو کند. این حرف اشتباهی است. دستگاه قضایی به حسب وظیفه خودش در بخش ممنوعیت با مظاهر حرام برخورد خواهد کرد. اگر اعلام شود در مجلسی قرار است یک بمب منفجر شود آیا دادستان یا مراجع امنیتی نباید ورود پیدا کنند؟ گفته اند لغو طبق موازین قانونی باشد که این حرفی منطقی است و ما نیز به شما توصیه می کنیم مجوزهایتان بر اساس موازین باشد.

حاکم در جامعه اسلامی قدرت سیاسی ، نظامی و مالی نیست
رئیس جمهور تصریح کرد که حاکم در جامعه اسلامی قدرت سیاسی نظامی و مالی نیست. حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم گرامی‌داشت هفته قوه قضاییه که امروز با حضور سران قوا برگزار شد، گفت: دستگاه قضا برای همه کشورها و نظام‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، اما برای نظام جمهوری اسلامی ایران ویژگی خاصی دارد.

وی افزود: شاید در دنیا وقتی به نظام جمهوری اسلامی ایران نگاه می‌کنند خیلی توقع نداشته باشند که نظام صنعتی ما با نظام صنعتی دنیا متفاوت باشد. و یا این که مدرنیزه کردن کشاورزی ما با تحولات کشاورزی دنیا فرق داشته باشد. حتی در مورد نظام بهداشت و درمان ما و نظام فناوری وعلم و دانش ما نیز همینطور است. وی تاکید کرد‌: آن چیزی که مورد توقع و انتظار ویژه از جمهوری اسلامی ایران است یک دستگاه قضای قوی کارآمد در دسترس همگان است.

روحانی با بیان اینکه ما همواره بر اصل عدالت و به ویژه عدالت علوی تاکید کرده‌ایم اظهار کرد: امروز همه دنیا و نسل جوان ما داخل و خارج به دستگاه قضای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک دستگاه قضای نمونه اسلامی و علوی چشم دوخته اند و از آن انتظارات بسیاربالایی دارند. قضایی که همه ملت ، مردم ، متظلمین و شاکیان را برابر ببیند و همچنین بین شیعه و سنی مسلمان و مسیحی این قوم و آن قوم ،این جناح و آن جناح و این حزب و آن حزب کوچکترین تفاوتی قائل نباشد.

رئیس جمهور ادامه داد: یک فرد هر که می‌خواهد و دارای هر مرام و هر سمت سیاسی و گرایش هم که می‌خواهد باشد وقتی به خانه قضا مراجعه می‌کند آنجا خانه عدل و انصاف و برابری و اجرای حق و عدل است و مردم باید این موضوع را در مقام عمل ببینند و لمس کنند و افراد عمومی جامعه و جهان آن را پذیرا باشند. روحانی با بیان این که امروز بار بسیار سنگینی بردوش دستگاه قضایی‌ ما است اظهار کرد:‌ما امروز در کشور به حرکت ، توسعه و پیشرفت نیاز داریم و در شرایطی هستیم که باید زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی آماده و سرمایه و فناوری‌ را بیشتر جذب و جلب کنیم و مگر این ها بدون حمایت دستگاه قضا امکان پذیر است.

رئیس جمهور شرط اول توسعه را وجود دستگاه قضای کارآمد در کشور دانست و اظهار کرد: یک روزی بود که جوامع، جوامع کوچکی بودند و مردم از نزدیک یکدیگر را می‌شناختند و معاملات به صورت ساده انجام می گرفت و اگر هم دعوایی رخ می‌داد ریش سفید محل آن را حل و فصل می‌کرد اما امروز شکل معاملات تغییر و جامعه گسترش پیدا کرده است و شرایطی به وجود آمده که شخص پول می‌دهد و کاغذی دریافت می‌کند تا یک سال بعد کالای مورد نظر خود را دریافت کند. در حالی که فرد و یا کالاهای مورد نظر خود را ندیده است و در واقع اعتمادش به قرار داد و یا همان کاغذ است.

روحانی با طرح این پرسش که در نهایت پشتوانه همه قرارداد‌ها کیست؟گفت: اگر اختلاف و دعوایی پیش آمد و ادعایی مطرح شد پشتوانه دستگاه قضا است و به خاطر عدالت قاضی و انصاف دستگاه قضاست که شخص پول می‌دهد به آینده زندگی خود امید ببندد.

رئیس جمهورخاطر نشان کرد:‌با دستگاه قضا است که مردم حیات و زندگی و حقوق مالکیت و آبرو و حیثیت و حتی حق آزادی بیان و آزادی اندیشه را برای خود می‌بینند و با پشتوانه این دستگاه است که این اطمینان در جامعه به وجود می‌آید . دیروز هر کس قدرت داشت حاکم بود و آن کسی که می‌توانست با قدرت زور و پول دهان طرف مقابل را ببندد و حق حاکمیت او را زیر سوال ببرد و این در حالی است که در حکومت اسلامی به جای قوت و قدرت عدل وانصاف دستگاه قضا می‌نشیند.

وی ادامه داد:‌در جامعه اسلامی حاکم قدرت سیاسی و نظامی و مالی و هیچ یک از این ها نیست، بلکه حاکم در مسیر، حکم خدا و احکم الحاکمین واقعی عدل و داد و قانون است و این قاضی است که در اتاق قضاوت قانون و وجدان و خدای را می‌بیند و بر مبنای آن حکم صادر می‌کند.

رئیس جمهور ادامه داد: ‌اگر ما امروز بخواهیم شرایط را درزمینه‌های اقتصادی وسایر زمینه‌ها به وجود بیاوریم بدون فعالیت دستگاه قضا امکان پذیر نخواهد بود. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با مورد توجه قرار دادن ضرورت مبارزه با فساد اظهار کرد: آیا مبارزه با فساد به غیر از هماهنگی قوا در کنار یکدیگر و به ویژه دستگاه قضایی امکان پذیر است؟ و آیا ‌می‌توان بدون دستگاه قضا با فساد مبارزه کرد؟ البته اولین قدم در زمینه‌ی فساد پیشگیری است.

وی با تاکید بر اینکه همه باید تلاش کنیم، بر قانون‌گرایی، از بین بردن امضاهای طلایی، ایجاد شفافیت در اطلاعات ، همچنین از بین بردن استثنائات در قانون و یا به حداقل درآوردن آن ، مدرن کردن سیستم اداری و دولت الکترونیک تصریح کردو گفت:ه قانون بهتر، شفافیت بیشتر و دستگاه اداری چابک‌تر می‌تواند مانع از فساد باشد اما در عین حال اگر فسادی رخ داد لازم است تا با همکاری سه قوه با آن مبارزه کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه در این راستا باید مسیر معتدلی را انتخاب کرد گفت:‌ سازمان بازرسی کشور می‌تواند یاری‌گر خوبی برای سلامت جامعه و دستگاه اجرایی ما باشد. ضمن این که اگر مقداری سخت‌گیری‌ها بیش از حد و باعث توقف مدیریت شد این درست نیست و باید به گونه‌ای عمل کنیم که جرات را از مدیران جامعه نگیریم. امروز گاهی می‌بینیم در دستگاه اجرایی چه در بانکها و چه در بخش‌های دیگر قدرت تصمیم‌گیری از مدیران سلب می‌شود. باید حواسمان جمع باشد که اینجا هم متعادل ، عادلانه و حساب شده و علمی برخورد کنیم.

روحانی در ادامه گفت: دستگاه قضایی ما در همه زمینه‌ها پیشرفت کرد اما در عین حال باید از تجربه دیگر کشورها استفاده کرد. و قوانین را با تهیه لوایح قضایی روز آمد کنیم. وی با بیان این که خوشبختانه عالمی فاضل و فرزانه همچون آیت‌الله آملی لاریجانی در صدر دستگاه قضا حضور دارند که با جهان و دنیا و شرایط و نوین کاملا آشنا هستند گفت: لازم است تا لوایح و قوانین را برطرف کنیم و دستگاه قضایی ما باید برای همه شفاف باشد و حتی اگر قانون هم شفاف باشد لازم است تا رویه‌های قضایی ما نیز به صورت شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد.

روحانی گفت: کاملا این موضوع را می‌بینیم که ممکن است از یک قانون واحد تفسیرهای متعددی شود و قاضی در مقام صدور رای از قانون استنباط خاصی دارد. در این راستا اولا گاهی مقدمه حکم از خود حکم مهمتر است ، در برخی از کشورها اساسا قضا بر مبنای رویه‌های قضایی است و بنابراین رویه‌های قضایی باید تدوین و منتشر شود تا همه مردم و بخش‌های مختلف اقتصادی واجتماعی و سیاسی به خوبی حس کنند که قانون از دید قاضی چیست؟ باید این موضوع را در اختیار جامعه بگذاریم تا اعتماد مردم به دستگاه قضایی و آینده‌شان بیشتر شود.

رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: این دستگاه قضاست که می‌تواند به جامعه ما امید و نشاط بدهد و آینده را برایشان روشن کند. تا در زمینه‌ی فعالیت‌های مختلف اجتماعی و سیاسی و ... سرزنده فعالیت کند.

روحانی در بخش دیگری ازسخنان خود با مورد توجه قرار دادن ضرورت تدوین لایحه جرم سیاسی گفت: ای کاش در همین دولت یازدهم با کمک دستگاه قضا جرایم سیاسی را احصاء و لایحه آن را تدوین کنیم تا روشن شود که جرم سیاسی و امنیتی چیست. این موضوع هم به نشاط سیاسی داخل جامعه ما می‌افزاید و هم وجهه ما را در دنیا بالاتر خواهد برد.

وی همچنین با اشاره به نوع رفتار امام علی (ع) با مخالفین خود یادآورشد: باید این موضوع را مورد توجه خود قرار داد که ایشان چگونه با آن‌ها که دست به شمشیر نبردند، رفتار می‌کرد.آنها در این صورت از آزادی‌های متنوعی برخوردار بودند در واقع رفتار امیرالمومنین با خوارج و مخالفین که تندترین زبان‌ها را داشتند قابل توجه است و آیا ما می‌توانیم در سیره پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) به خوبی این تفکیک را انجام دهیم تا این که مردم در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی آینده‌ای روشن را پیش چشم خود ببینند.

روحانی همچنین اظهار کرد:‌در ماه‌هایی که گذشت همکاری‌های بسیار خوبی بین قوا در زمینه‌ی بنگاه‌ها و ساماندهی مراکز غیر مجاز انجام دادیم و همچنین در مبارزه با فساد و بسیاری از زمینه‌ها همکاری‌ها خوب بوده است و ما می‌توانیم در کنار هم، فضایی را ایجاد کنیم که در این فضا ملت ما به آینده‌ی کشورش بیش از گذشته امیدوار باشد.

رئیس جمهور در این مراسم هفته قوه قضاییه را نیز تبریک گفت و اظهار کرد: این که امسال هفته قوه قضاییه با ماه عبادت و صیام و ماه نزول قرآن مجید و ولایت توام است فرصت پربرکتی است برای این که هم از این ماه استفاده کنیم و هم این که در مسیر اجرای عدالت دقیق‌تر و صریح‌تر در حرکت باشیم.

وی افزود: هفته قوه قضاییه و آغاز آن همواره یادآور یک فاجعه بزرگ تاریخی است یعنی شهادت یاران عزیز انقلاب آیت‌الله بهشتی و 72 تن از نزدیکترین افراد سخت‌کوش نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران. روحانی با بیان این که شهید بهشتی حق بزرگی نه تنها بر گردن دستگاه قضا، بلکه بر گردن کشور و ملت ایران دارد و اصلا او خود به تعبیر امام یک ملت بود اظهار کرد: شهید بهشتی خاری در چشم دشمنان انقلاب و اسلام و پایه‌گذار توسعه انسانی اسلامی در این کشور بود.

وی افزود: او در بخش علوم جدید با تاسیس مدارس و آموزشگاه‌ها و به ویژه دبیرستان دین و دانش در قم و تربیت فرهنگیان و اساتید و هم تحول در حوزه‌ی علمیه قم و آشنایی طلاب با روش جدید و علوم جدید راهی را باز کرد. رئیس جمهور اداره مجلس خبرگان قانون اساسی از سوی شهید بهشتی و در نهایت تدوین قانون اساسی مدرن و با افتخار برای نظام جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار داد و مظلومیت این شخصیت را مثال زدنی دانست و گفت: اگر هنوز هم همه مظلوم‌ها را کنار هم بگذارید سرآمد مظلومین در تاریخ بعد از انقلاب شهید بهشتی خواهد بود.

روحانی ادامه داد: نسبت‌های ناروایی را به شهید بهشتی دادند اما او صبر و سکوت و حوصله کرد و می‌توان گفت که این شخصیت از لحاظ مدیریت ، تلاش و برنامه ریزی و ابعاد مظلومیت یک شخصیت کم نظیر و بی نظیر بود.

وی با بیان این که شهید بهشتی به ما می‌آموزد که در مسیر انقلاب و استقرار نظام اسلامی و احقاق حقوق مردم و منافع ملی باید از همه چیز حتی از آبرو و شخصیت و حیثیت گذشت ادامه داد: شهید بهشتی معمار قضایی نوین اسلامی در جمهوری اسلامی بود و امروز هم ما از برنامه و فکر او بهره می‌بریم.

ایران را از راه مذاکره منصرف نکنید
رئیس مجلس خطاب به طرف‌های غربی و گروه 1+5، گفت: تصور نکنید امروز ایران نیازمند توافق است. ما از توافق استقبال می‌کنیم چون به نفع همه است، اما فکر نکنید فشار بیش از این وارد کنید ایران تحمل می‌کند، ما را از راه مذاکره منصرف نکنید. علی لاریجانی در همایش قوه قضائیه خطاب به گروه 1+5، گفت: ایران را منصرف از راه مذاکره نکنید و ما را مجبور نکنید با شتاب بیشتری مسیر فناوری هسته‌ای را پیش برویم. آنگاه شما هستید که هزینه بیشتری می‌دهید، پس رفتارتان را سنجیده کرده و از گذشته پند بگیرید.

پذیرش حجمی از محدودیت‌ها تاکتیک است
رئیس مجلس  با بیان این‌که یکی از چالش‌هایی که در سطح ملی با آن مواجه هستیم مسأله هسته‌ای است، گفت: مسأله هسته‌ای نمونه‌ای دیگر از رفتارهای دوگانه غربی‌ها است که نسبت به مسائل مختلف دارند. رئیس مجلس  با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در موضوع هسته‌ای، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب چند روز پیش مسائلی را در مورد موضوع هسته‌ای مطرح کردند مبنی بر این‌که چطور در چند سال اخیر موضوع مذاکرات شکل گرفت.

وی با اشاره به کتاب خاطرات وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، گفت: وزیر امور خارجه قبلی آمریکا در این کتاب توضیحاتی درباره مذاکرات داده است که فصلی از آن کتاب نشان دهنده رفتار غیرمعقول آنها نسبت به ایران است که چطور تلاش‌های زیادی برای وضع تحریم علیه ایران کردند، او در این کتاب به خودش می‌بالد که نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از این عبارت استفاده کرده است که آنها به تعبیر خودشان تحریم‌های هوشمندانه و فلج کننده برای ایران وضع کرده‌اند. این سطح فکری قدرتی است که می‌خواهد دنیا را مدیریت کند.

لاریجانی ادامه داد: آنها تلاش‌های بسیاری برای وضع تحریم‌ها کردند تا ایران غنی‌سازی در ابعاد مختلف و تحقیق و توسعه نداشته باشد. وزیر امور خارجه قبلی آمریکا در آن زمان اطلاعیه‌ای داد مبنی بر این‌که ایران باید غنی‌سازی‌اش را تعطیل کند تا مذاکرات انجام شود. آنها تمامی تلاششان را به کار بردند تا غنی‌سازی، تحقیق، توسعه و تولید وجود نداشته باشد و به تعبیر خودشان تحریم‌های هوشمندانه و فلج کننده‌ای را وضع کردند. اما سوال این است که آیا آنها موفق شده‌اند که فناوری ایران را تعلیق کنند؟ این‌طور نیست آنها ناتوان مانده‌اند و تحریم‌ها فلج کننده نبود.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: آنها نامید شدند و بعد از کانال‌های مختلف برای مذاکره با ایران تقاضا کردند که این مربوط به سال آخر دولت قبل بود. زمانی که آقای صالحی وزیر امور خارجه بود. آنها برای مذاکره تقاضا کردند و قول دادند غنی‌سازی در ایران باشد. پس این نشان می‌دهد که تحریم‌ها فلج کننده نبوده و برای آنها فلج کننده بود که ذهنشان را تغییر داد. آنها فکر می‌کردند که می‌توانند ایران را تسلیم کنند اما خودشان مجبور شدند که از ایده شان دست بردارند، بخشی از مذاکرات از دولت قبل ‌آغاز شد و در این دولت شدت گرفت.

به گفته وی، اصل در مذاکرات آن است که فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای در بعد تحقیق و توسعه و تولید در ایران باشد چیزی که آنها نیز پذیرفته‌اند. البته آن طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند ما محدودیت‌هایی را برای مدتی پذیرفته‌ایم که خیلی از این محدودیت‌ها ثلمه‌ای به عالم وارد نمی‌کند ولی در مجموع، شرایط پذیرش حجمی از محدودیت‌ها تاکتیکی است که می‌توان از آن استفاده کرد.

عاقلانه رفتار کنید
لاریجانی با اشاره به مذاکرات اخیر،‌ گفت: در ‌آستانه مذاکرات نهایی حواشی به وجود آمده که برخی وزرای خارجی کشورهای غربی اظهاراتی را مطرح کردند که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. بهتر است حال که مجبور شده‌اید اصل موضوع غنی‌سازی را بپذیرید عاقلانه رفتار کنید. رفتار عاقلانه آن است که به توافق پایبند باشید و آنچه به عنوان مولفه اصلی پذیرفته‌اید را انجام دهید. وی در توضیح دلیل طولانی شدن مذاکرات، گفت: این‌که مذاکرات طولانی شده به خاطر همین رفتارها و چیزهایی است که اضافه می‌کنند. آنها فکر می‌کنند با این رویه قدرت چانه زنی را بالا برده و توقعات را دم آخر افزایش دهند که همه از این روش‌ها مطلع هستند، اما اگر می‌خواهید کار دقیقی انجام دهید به توافقاتی که در مراحلی از مذاکرات پذیرفتید پایبند باشید.

رئیس مجلس با اشاره به مصوبه مجلس در موضوع هسته‌ای، گفت: آنچه در مجلس به عنوان قانون تصویب و بعد از تأیید شورای نگهبان ابلاغ شد بر پایه این نکته است که نباید موضوع اصلی غنی‌سازی در ابعاد تحقیق و توسعه و تولید آسیب ببیند. به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس با دقت نظر این قانون را تصویب کرده‌اند که هم دست مذاکره کنندگان بسته نشود و هم در مسائل اصلی خطوط اصلی حفظ شود.

دوباره اشتباه نکنید
وی افزود: این نکته مهم است که یک بار دیگر جریان‌های غربی در مذاکره با ایران اشتباه نکنند. سال‌ها پیش که عراق را اشغال کردند اشتباهی در مورد ایران مرتکب شدند. آنها تصور کردند که بعد از اشغال عراق می‌توانند به کشورهای دیگر زور بگویند. حال آنکه چنین اتفاقی روی نداد و ایران کارش را با قدرت انجام داد.

لاریجانی گفت: دوباره اشتباه نکنید و تصور نکنید ایران امروز نیازمند توافق است. ما از توافق استقبال می‌کنیم چون به نفع همه است. اما فکر نکنید اگر فشار بیشتر از این بیاورید ایران تحمل می‌کند. لاریجانی ادامه داد: ایران را از راه مذاکره منصرف نکنید. ایران را مجبور نکنید مسیر فناوری هسته‌ای را با شتاب بیشتری برود که آنگاه هزینه بیشتری می‌دهید. به تحمل در مسائل عادت کردیم اما رفتارتان سنجیده باشد و از گذشته پند بگیرید. وی ابراز امیدواری کرد، مسیر مذاکرات با دقت و هدایت مقام معظم رهبری به سرانجام مطلوب برسد.

کشورهای غربی باید تاوان حمایت از تروریست را بدهند
رئیس مجلس با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی، گفت: حوادثی که پس از انقلاب به این کشور گذشت آنقدر دارای ابعاد متنوع از لحاظ کمیت و شدت است که می‌توان در آن مطالعه کرد. اینکه چطور ملتی توانست این حجم از توسعه، ترور و جنگ را تحمل کند و در مقابل آن اراده قوی‌تری پیدا کند.

وی افزود: برخی اقداماتی که در سال‌های پس از انقلاب شاهد بودیم اگر برای کشوری به طور عادی رخ می‌داد علی‌القاعده باید کمر خم می‌کرد اما در کشور ما این حوادث همگی تجربه و پشتوانه‌ای برای ملت شد. وی یادآور شد: از ابتدای انقلاب جریان‌های گروهکی بدنبال تجزیه طلبی در ایران بودند که مزاحمت‌هایی برای مردم به وجود آوردند. اقدامات تروریستی تقریباً از روزهای اول انقلاب توسط گروه‌هایی همچون فرقان و منافقین انجام شد به طوری که بیش از 17 هزار شهید در جریان‌های تروریستی داشتیم، بعد از آن جنگ تحمیلی رخ داد که تقریباً همه قوای استکباری و برخی از کشورها عنود در منطقه دست به کار شدند.

رئیس مجلس در تبیین عللی که باعث شد این حوادث در اراده مردم ایران تأثیر نگذارد، گفت: یکی از این دلایل ریشه‌دار بودن مردم ایران است که این سابقه و ریشه خوب باعث شد مردم در مقابل حوادث مختلف با تدبیر بتوانند حرکت خود را با قدرت پیش ببرند. آنها در مصائب و دشواری‌های مختلف با بردباری شرایط را تحمل کردند ‌آن هم در برابر مسائلی که آمریکا و غرب و دار و دسته‌هایشان در داخل به وجود آوردند در نهایت راه را گم نکردند.

وی با بیان این‌که اراده ملت در مقابل آمریکا و استکبار علیرغم تمامی مشکلات به وجود آورده قوی‌تر شد، گفت: ملت ایران با داشتن ریشه و اهداف مشخص توانست در برابر این حوادث ایستادگی کند. لاریجانی هوشمندی مقام معظم رهبری را به عنوان عامل دیگر سربلند ایران در برابر مشکلات عنوان و اظهار کرد: امام (ره) و اکنون مقام معظم رهبری در جهت دادن به اراده ملت برای ایستادگی در مقابل این مصائب نقش بسیار مهمی داشتند. آنها توان مردم را به سمت مقابه با دشمن چه در زمان جنگ و چه در زمان برخورد با تروریسم و چه امروز در مسائلی همچون هسته‌ای و سایر مسائل منطقه سوق داده‌اند که باید از تجارب گذشته به بهترین نحو استفاده کرد.

لاریجانی ادامه داد: این‌که در هفتم تیرماه رئیس دیوان عالی کشور، وزرا،‌برخی نمایندگان مجلس و سیاستمداران به شهادت رسیدند لرزه شدیدی برای کشور بود اما باید کالبدشکافی شود که چطور نه تنها تزلزلی در اراده ملت ایجاد نشد بلکه اراده مردم را قوی‌تر کرد. پس این نشان می دهد که باید از میراث گذشته درس گیریم و برای آینده و چالش‌های پیش رو استفاده کنیم.

رئیس قوه مقننه یکی از چالش‌های پیش رو در سطح ملی را مسأله هسته‌ای برشمرد و گفت: نمونه دیگری از رفتارهای دوگانه غربی‌ها را در این موضوع می‌توان دید. نمونه دیگر این برخوردها در نحوه برخورد با تروریست‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا و کشورهای غربی با تروریست‌ها در کشورهایشان رفتاری دارند که از لحاظ حقوقی و اخلاق سیاسی قابل قبول نیست. امروز اکثر جریان‌های تروریستی همچون منافقین و سایر گروه‌های دیگر در کشورهای غربی حضور داشته و حتی میتینگ برگزار می‌کنند و با دستگاه‌های رسمی آن کشورها نیز ارتباط دارند. این خود نشان می‌دهد که فریادهای غربی‌ها برای مبارزه با تروریسم سازوکاری ندارد.

لاریجانی اضافه کرد: باید سازوکار حقوق‌مندتری در داخل کشور تدوین شود تا بر اساس آن کشورهایی که از تروریست‌ها استفاده ابزاری و تاکتیکی می‌کنند تاوان رفتارهایشان را بدهند. همان‌طور که آنها احکام ناروایی نسبت به ایران در این رابطه صادر می‌کنند باید تاوان رفتارهایشان را در حمایت از تروریست‌ها بدهند. اگر در این رابطه نیاز به قانون گذاری است ما حاضریم کمک کنیم تا قوه قضائیه عملکرد قوی‌تری داشته باشد. البته کارهایی نیز در گذشته انجام شده است.

بررسی طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی بعد از تعطیلات مجلس
 
لاریجانی با اشاره به موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی، گفت: در سال گذشته در این همایش در موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی بحث شد و در آنجا تأکید شد که این از مشکلات ساختاری کشور است.

رئیس مجلس  ادامه داد: در همین رابطه قوه قضائیه در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس کار مشترکی را انجام داده که به نتیجه مطلوب رسیده‌اند مبنی بر این‌که سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی ایجاد شود تا بررسی این پرونده‌ها را با سرعت و به طور تخصصی انجام دهد. البته برای این کار نیز حدی گذاشته شده است و تمام کارهای رسیدگی پرونده‌ها در این سازمان تعبیه می‌شود. کارهای اصلی در مجلس انجام شده و فکر می‌کنم بعد از تعطیلات دو هفته‌ای مجلس وارد بررسی این طرح شویم که امیدواریم با سرعت به نتیجه برسد.

رئیس مجلس یکی از چالش‌های قوه قضائیه را حجم بسیاری از پرونده‌ها برشمرد و گفت: طبق اعلام رئیس قوه قضائیه 15 میلیون پرونده در سال در قوه قضائیه مورد بررسی قرار می‌گیرد که این رقم تکان‌دهنده است با این توضیح که این حجم پرونده سالانه حدود 5 درصد رشد می‌کند.

وی ادامه داد: شاید این روش که تعداد قضات اضافه شود و یا زندان‌ها افزایش یابد تنها به معنای برخورد با معلول باشد. حال این که باید دید کشورهای مختلف چطور با این پدیده برخورد می‌کنند. اکثر کشورهایی که از نظام یافتگی و توسعه برخوردارند این وضع را ندارند یعنی تعداد پرونده‌هایشان اندک و سرعت رسیدگی بسیار کوتاه است. این نشان میدهد که ما مشکل داخلی داریم که شاید از شرایط اقتصادی، فرهنگ عمومی در اختلافات، رفتارهای قوه قضائیه و قوانین موجود از لحاظ جرم انگاری و ساختار قوه نشأت می‌گیرد که نمی‌تواند پرونده‌ها را با سرعت بیشتری مورد رسیدگی قرار دهد.

رئیس مجلس  برای حل این معضل با طرح پیشنهادی، گفت: پیشنهاد می‌کنم برای این کار گروهی حرفه‌ای که تخصص‌های مختلف داشته باشد ظرف یک سال به بررسی ابعاد و ریشه‌های مشکل پرداخته و در نهایت راهکار و مدلی را برای اصلاحات ارائه کنند. از این روش کمتر در ایران استفاده می‌شود. حال این‌که این راهکاری عملی در کشورهای دیگر است که موسساتی چندوجهی کارهای مطالعاتی دقیقی انجام می‌دهند و نتیجه کار ارائه مدلی می‌شود. بعید می‌دانم دستگاه و دیوان ما قدرت چندوجهی داشته باشد که بتواند این کار را انجام دهد.

وی تأکید کرد: باید ساختار قوه قضائیه انعطاف بیشتری برای سرعت داشته باشد تا بتواند کار را به بهترین شکل پیش ببرد. برای رسیدن به این مهم و خروج از این شرایط می‌توان در برنامه کوتاه و درازمدت اقدامات لازم را انجام داد.

دولت و قوه قضائیه برای زنده ماندن تولید کمک کنند
به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از چالش‌های موجود در سطح کشور را که قوه قضائیه برای رفع آن می‌تواند کمک کند، وضعیت اقتصادی عنوان کرد و توضیح داد: باید برای بهبود وضعیت اقتصادی رونق تولید در داخل مورد توجه قرار گیرد که این راهکار اساسی برای کشور است ولی پیچیدگی پیدا کرده است.

لاریجانی ادامه داد: خیلی از سرمایه‌گذارانی که تکنولوژی وارد کشور کرده‌اند الان سرپا نیستند، کارخانه‌هایشان نیمه‌کاره کار می‌کند و یا تعطیل شده است. آنهایی که محصولاتی بسیار خوب صادر می‌کردند دچار چالش شده، انبارهایشان پر است ولی فروش ندارند به همین دلیل معوقات بانکی دارند. این سیکلی به هم تنیده است، اقتضاء می‌کند قوه قضائیه طبیبانه با موضوع تولید برخورد کند.

لاریجانی تأکید کرد: این‌که اگر تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران به دلیل نپرداختن قسط معوقاتشان به زندان بیفتند دردی را دوا نمی‌کند بلکه مشکلات بیشتر می‌شود. البته اگر کسی سوءاستفاده کرد باید با او برخورد شود. اما مشکل بسیاری‌ از بخش‌های تولیدی به دلیلی سوءاستفاده نیست. بلکه آنها به خاطر شرایط کشور دچار مشکل شده‌اند ولی وقتی قیمت ارز از هزار به 3 هزار تومان می‌رسد شوکی به بازار وارد می‌کند که تبعاتش وضعیت کنونی است.

وی با بیان این که قانون برای کمک به تولید، موجود است، تأکید کرد: باید با ایجاد امنیت اقتصادی برای بخش‌های تولیدی انگیزه ایجاد کرد تا سرمایه‌گذاری کند که با سیستم اداری طولانی که در کشور ماست این روند طولانی می‌شود، در شرایطی که در برخی کشورهای دیگر ظرف چند ساعت زمینه سرمایه‌گذاری برای بهبود کسب و کار فراهم می‌شود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در شرایط فعلی باید قوه قضائیه اطمینان را به سرمایه‌گذاران برای ورود به عرصه بدهد. همچنین به تولیدکنندگان کمک کرده و دست آنها را بگیرد. به طوری که اگر کسی مشکلی در بانک پیدا کرده و میزان پرداخت‌هایش طولانی شده است نباید از حیض انتفاع خارج شود بلکه باید به او کمک کرد و فرصت داد. در قانون موضوع تقسیط آمده است مجلس دست دولت و تولید کننده را باز گذاشته تا مشکل تولید حل شود.

وی یکی از مهمترین چالش‌ها در حوزه اقتصادی را تولید دانست و گفت: قوه قضائیه می‌تواند کاری کند که آرامش دراین حوزه برقرار شود. دولت و قوه قضائیه باید برای زنده ماندن تولید کمک کنند. به خصوص در بنگاه‌های کوچک و متوسط که مقام معظم رهبری به آن سفارش کرده‌اند. این بنگاه‌ها در ایجاد اشتغال موثر هستند اما اکنون اکثر آنها به دلیل بدهی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، بانک‌ها به آنها تسهیلات نمی‌دهند و در این شرایط آنها برای سرمایه‌گذاری واردات و تأمین مواد اولیه به کمک احتیاج دارند.

نباید با بی‌ادبی با ارباب رجوع برخورد شود
رئیس مجلس نحوه رفتار با ارباب رجوع را یکی دیگر از مشکلات در امور اداری کشور عنوان و اظهار کرد: باید با ادب با ارباب رجوع رفتار کرد. نباید با بی‌ادبی با ارباب رجوع برخورد شود. اکثر ادارات از سر سیری با ارباب رجوع برخورد می‌کنند و اعتنایی نمی‌کنند. حال این‌که در کشورهای دیگر احترام می‌گذارند. این وضع ادارات ماست. قطعاً ‌باید برای کمک به تولیدکننده در همین رابطه نیز دستش را بگیریم و فرهنگ سازی صورت گیرد.لاریجانی همچنین تاکید کرد که همه قوا و مسئولان به خصوص مدیران کل در استان‌ها باید به تولید کمک کنند.

قوه قضائیه دستورالعملی برای مقابله با تخلفات انتخاباتی تهیه کند
رئیس مجلس با اشاره به انتخابات خبرگان و مجلس، گفت: امسال سالی است که انتخابات خبرگان و مجلس در پیش است که برگزاری انتخابات سالم در گرو رسیدگی فوری به تخلفات است. وی توضیح داد: اگر می‌خواهید انتخابات سالم باشد باید قوه قضائیه از قبل سازوکاری برای مقابله با تخلفات فراهم کرده تا با تخلفات برخورد شود. این‌که کسی تخلفاتی در انتخابات انجام داده و بعد از درج در پرونده در شورا رسیدگی شود بدان معناست که شرایط انتخابات بزن دررویی است. چون در لحظه نمی‌توان به تمامی این تخلفات رسیدگی کرد. حتی تجربه نشان داده که شورا نمی‌تواند 10 حوزه انتخابیه را باطل کند و مجبورند دو صندوق را باطل نماید که در نهایت دودش به چشم مردم می‌رود.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: اگر با تخلفاتی همچون خرید و فروش رأی، توهین، دروغ، افترا و فریبکاری در هنگام وقوع توسط قوه قضائیه سریع برخورد شود انتخابات سالم برگزار می‌شود. برای رسیدن این مهم قوه قضائیه باید دستورالعملی برای انتخابات سالم تدوین کند تا با تخلفات بر اساس قوانین داخلی و با سرعت رسیدگی شود، توصیه می‌کنم این دستورالعمل را تهیه کنید.

قوه قضائیه در برخورد با جرایم مرتبط با تأمین امنیت اجتماعی با سرعت و جدیت برخورد کند
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین مسأله امنیت اجتماعی را مهمترین مسأله‌ای برشمرد که مطالبه مردم از قوه قضائیه است. لاریجانی با بیان این‌که مسائل سیاسی برای یک گروه خاص است به صحبت‌های رئیس جمهور اشاره و اظهار کرد: آقای رئیس جمهور امروز درصحبت‌های خود درباره جرایم سیاسی صحبت کردند و انتظار داشتند که این کار در این دولت به نتیجه برسد. کمیسیون قضایی مجلس بعد از انجام مطالعاتی طرح مدونی تهیه کرده که این طرح در دستور کار مجلس است. امیدواریم نیات ایشان را نیز محقق سازد.

وی ادامه داد: مهمتر از این موضوع تأمین امنیت اجتماعی است که انتظار مردم از عدلیه رسیدگی فوری به این موارد است چون آنها پناه دیگری ندارند. البته در این رابطه بخش‌های اطلاعاتی و امنیتی باید اطلاعات لازم را به قوه قضائیه بدهند ولی در نهایت نوع رفتار و مقابله با این پرونده‌ها از سوی قوه قضائیه وظیفه رسانه‌هاست. چون آنها با نوع پوشش این اخبار می توانند بازدارندگی این رفتارها را تشدید کنند.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: اگر کسی به عنف تجاوز می‌کند و یا سرقت مسلحانه‌ای را انجام می‌دهد باید بداند قوه قضائیه سریع، جدی و با شدت با آن برخورد می‌کند، بعد از این برخورد رسانه‌ها باید به نحوی اخبار را پوشش دهند که بازدارنده باشد. لذا این کار به هماهنگی نیاز دارد.

وی با بیان این‌که تمام قوا در این مسأله حساسیت دارند، گفت: گاهی لازم است مسئولان قوه قضائیه در برخورد با این جرایم آنقدر با سرعت و جدیت برخورد کنند که همه متوجه جدیت قوه قضائیه باشند. امنیت اجتماعی امری بسیار مهم است که باید همه بر روی آن متمرکز شده چون حساسیت این موضوع در کشور بالاست. لاریجانی در پایان گفت: هنوز سازوکارهای پخته‌ای در کشور برای این موضوع به وجود نیامده است.
مرجع : ایسنا