به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۸۲۵۷۱
نامه وارده

مگر می‌شود؟ مگر امكانش هست؟

گروه اقتصادي: يك كاربر بهارنيوز با ارسال ايميلي براي سايت نوشته است: سلام من زیاد اهل نوشتن نیستم. من یک جوان 25 ساله هستم. سوالات زیادی برام پیش اومده اما یه سوال زیاد برام مهم شده. مدام ما می‌شنویم که (طرفداران تداوم تحريم‌ها) مي‌گن اگه تحریم‌ها برداشته نشه با تکیه بر داخل می‌شه کشور ساخت.

سوال اول من اینه: نمونه ای هست در جهان. کشوری که با تکیه بر داخل و بدون تبادل با جهان موفق شده باشه؟
دوم اینکه: منظور از داخل کشور دقیقا چی هست؟ تکیه بر چی؟ بر رکود در اقتصاد؟ بر تورم؟ بر بیکاری جوانان؟ بر اختلاس های صورت گرفته؟ مگرمی‌شه در کشوری که ارز به سختی بدست مردم می‌رسه میلیارد میلیارد دزدی بشه و بعد بگن مردم باید صرفه جویی بکنند؟
سوم: مگر می شود در کشوریکه قدرت و ثروت دست چند نفر است اقتصاد رو شکوفا کرد؟ ممنون می‌شم به نوعی این رو انتشار بدین...

نادان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۰۹:۴۱
با توجه به اسم بنده بله می شه خیلیم میشه (311879)
هوایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۰۹:۵۰
یعنی گاز تنفس می کنیم، نفت می نوشیم و زغال سنگ می خوریم تا متکی به منابع داخلی روی پای خودمان بایستیم. (311880)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۰۹:۵۷
منظور از توان داخلی یعنی همه پروژه ها رو بدن به نهادهای نیمه دولتی..مثل نیروهای مسلح..تا سرباز ماهی 30 هزارتومن ببرن سر پروژه...نهایتا بیکاری 25 درصدی و تورم 40درصدی و رشد اقتصادی -6 درصدی تحویل بدن...توان داخلی رو تو این 8سال دادیم... (311883)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۰:۲۹
آره به نظر دلواپسا همه چی شدنیه..با نفت 140دلاری مملکت رو به انحطاط بردن.هر روز گند دزدیاشون در میاد باز با وقاحت هر چه تمامتر میگن تحریما اثری نداشته.چون ثروت انحصاریه همه میدونن اقتصاد و ثروت این مملکت کجاها متمرکزه.تحریما روی اونا اثر نمیذاره چون هر روز انباشت ثروت میکنن. (311886)
خرم سلطان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۰:۳۱
طرفداران تداوم تحریم ها با جیب شکوفای خودشون حساب می کنن لابد انقدی هست که بتونن دووم بیارن... (311889)
hope
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۱:۱۳
مطمئنا نمی شه ولی برا جیب بعضیا خوبه این وضعیت (311901)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۱:۳۳
يه سئوال ديگه رو اضافه کنيد، سالهاي سال است که کشور ما تحريم است، در طي اين مدت، چه چيزي را در مملکت گل و بلبلمان ساختيم!؟ کدام پيشرفت باعث آسايش و راحتي و آرامش مردم شده است!؟ کدام خبر از اختلاس و دزدي و غارت و تاراج و چپاول نبوده که هر به يک مدت منتشر نشده باشه!؟ کدام برخورد با دانه درشت ها و آقازاده ها شده!؟ ناگفته پيداست که ساختن يک مملکت بدون برخورد با فاسدين و مفسدين غيرممکن است. (311907)
جوان ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۱:۳۴
نمیدونم چی بگم ..........فقط اینو میدونم که من جوان دهه شصتی با تحصیلات دکترا و البته بیکار جویای کار از بی پولی و افسردگی تا مرز خودکشی رفتم. دیگه قضاوت با شما........(احتمالا خیلیها ممکنه بنده رو به بی عرضگی متهم کنند که البته چندان اهمیتی نداره) (311908)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۱:۴۴
بله میشه. چرا اینقدر سیاه نمایی میکنید.
نمونه خیلی بارز و موفقش کره ی شمالی است.!!!! (311909)
parham
Canada
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۵:۲۷
با تکیه به این شرایط نمی‌شه‌, اما با رفع همه این موانع می‌شه, ضمنا تولید در جهان امروز اصلا یک کار کاملا داخلی‌ نیست‌, ایران نیاز داره مواد اولیه را در برخی‌ مورد و علم و تکنولوژی را در موارد دیگه از خارج وارد کنه و بومی کنه‌, تورم و گرانی همه ریشه در همین مسائلی‌ دارند که شما گفتی‌,اقتصاد به شکل ایدئولوژیک اداره نمی‌شه ,ونتایج اون همینی می‌شه که میبینی‌‌, ابتدا باید زمینه رشد اقتصادی فراهم بشه بعدش رشد اقتصادی به وجود بیاد نه بر عکس
در یک یا دو سال نمی‌شه ,تازه اگه عزمش باشه (311969)
پردیس
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۶:۴۰
اگر دکل نفت را پیدا کردی مشکل مملکت هم حل خواهد شد، برادر خانه از پای بست ویران است..ما داریم در توده بخار دنبال قطره میگردیم. (311987)
پردیس
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۶:۴۶
بله میشود:به اسن سخن گهربار باهنر دقت کنید:من هنرپیشه اصولگرایان نیستم بلکه کارگردان آنان هستم:دقیقا" 20 سال است که این آقا در مجلس جا خوش کرده اگر یک کار مهم برای مملکت کرده باشد که اسمش پیشرفت باشد ،تا زنده هست بهش رأی میدهیم. (311989)
اراکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۷:۲۵
نه عزیز بامنابع که نمیشه مملکت رو گردوند ولی با ظرفیت میشه ...یعنی باید از ظرفیت هااستفاده کرد همین یک راه رو داریم ولاغیر (312002)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۸:۱۴
بله كشور دوست و برادر كره شمالي كه الان بسيار در شكوفايي مطلق بسر مي برد.سؤالي هست؟!!!! (312021)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۸:۲۷
نه که نمیشود.آن ها که چنین شعاری میدهند از عمق فاجعه فقر وفلاکت در بخشی از جامعه یااطلاع ندارند ویا مطلع هستند ولی نمیدانند که چقدر سرمایه های ملی از بین میرود.
سرمایه ملی اعتماد مردم و امید به اینده هست (312023)