به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۸۲۶۲۰
اثبات یا رد بخشی از نظریه نسبت انیشتین

۱۳ پیش‌بینی در مورد آینده‌ی علم و فناوری

گروه علمی: در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌‌های علمی و فناوری را شاهد بوده‌ایم، ولی نکته‌ی جالب در مورد علم این است که رشد آن همواره ادامه دارد. اما در سال پیش‌رو انتظار چه پیشرفت‌هایی را می‌توانیم داشته باشیم.
اگر به سال‌های گذشته نگاه کنید، نسبت به آن سال‌ها پیشرفت‌هایی را شاهد بوده‌ایم که حیرت‌آور هستند. فضانورد بازنشسته‌ی کانادایی به نام کریس هدفیلد می‌گوید:
با گذشت صد سال از فیلم‌برداری پرواز برادران رایت، علم به جایگاهی رسیده است که دوربینی بر سطح ماهی به نام تایتان که یک میلیارد کیلومتر با ما فاصله دارد، قرار داده می‌شود. پس باید همواره رو به آینده نگاه کرد بنابراین در ادامه به مرور چند مورد خواهیم پرداخت که انتظار داریم در سال جاری شاهد به واقعیت پیوستن آن‌ها باشیم.

۱. راکت‌هایی با قابلیت استفاده‌ی دوباره می‌توانند آینده‌ی سفرهای فضایی را تغییر دهند.



اگر قصد ایجاد تمدنی از انسان‌ها در مریخ را داریم باید راکت‌های فضایی داشته باشیم که بتوانند بر سطح مریخ فرود آمده و سپس از آن‌‌جا به زمین برگردند. به علاوه این راکت‌های دارای قابلیت استفاده مجدد، می‌توانند سفر به فضا را بسیار ارزان‌تر کنند. با این که تا به امروز راکت‌ها قابلیت استفاده‌ی مجدد را نداشته‌اند اما الون ماسک و Space X درصدد تغییر این رویه هستند.

در ۱۰ ژانویه‌ی سال ۲۰۱۵ میلادی، Space X توانست راکتی را از ارتفاع ۸۰ کیلومتری بازگرداند و در اقیانوسی فرود آورد، هر چند که این فرود به قدری با سرعت بالا انجام شد که راکت دیگر قابل استفاده نبود. با این حال این آزمایش نشان از وجود پتانسیل و آینده‌ای امیدوار کننده می‌دهد. ماسک در نظر دارد تا ۱۲ آزمایش دیگر را در بستر اقیانوس انجام دهد. در خبری دیگر از Space X ماسک اعلام کرد که این سازمان در نظر دارد سیستم جدیدی برای حمل و نقل به مریخ معرفی کند که نسبت به سیستم کنونی فالکون و دراگون بسیار متفاوت است.

۲. اولین نسخه از روبات C-3PO با نام Pepper به فروش می‌رسد



شرکت ژاپنی سافت بنک فروش روبات‌های شبیه به انسانی که توسط کارخانه‌ی فرانسوی آدباران روبوتیکس ساخته شده است را به فروش خواهد رساند. این روبات موتور احساساتی دارد که با استفاده از هوش مصنوعی، حالت روانی شما را از روی چهره‌تان تشخیص می‌دهد و از تجربیات گذشته‌ی تامل با شما برای نشان دادن رفتار بهینه، استفاده می‌کند. همچنین این روبات به چهار زبان ژاپنی، اسپانیایی، فرانسوی و انگلیسی مسلط است. هدف از طراحی این روبات کمک به افراد بوده و قرار نیست کارهای شما را به جای شما انجام دهد اما انتظار می‌رود در آینده با اضافه شدن برنامه و اپلیکیشن‌های جدید، عملکرد آن نیز گسترده‌تر خواهد شد.

۳. احتمالا دانشمندان موفق به کشف جهانی موازی با جهان ما خواهند شد



در ماه گذشته‌ی میلادی، هاردون کولیدور بزرگ پس از دو سال توقف دوباره شروع به کار کرده است و این بار قرار است مواد را با قدرتی دو برابری نسبت به قبل نابود کند. این که چه نتایجی بدست خواهد آمد مشخص نیست اما ممکن است اطلاعات جدیدی در مورد ماده‌ی تاریک کشف شوند. به علاوه، فعالیت این ماشین عظیم‌الجثه می‌تواند به ما وجود یا عدم وجود ذراتی را نشان دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم نظریه سوپرسیمتری را مورد بررسی قرار دهیم. این نظریه می‌گوید جهان ما، جهانی موازی با خود دارد که از ذرات نامرئی تشکیل شده‌اند. این ذرات نامرئی دارای جرم بوده و با جهان ما در ارتباط هستند.

۴. بخشی از نظریه‌ی نسبیت اینشتین اثبات با رد خواهد شد



اگر علم فیزیک مانند تفکر اینیشتین عمل کند، باید شاهد امواج جاذبه در فضا-زمان باشیم. دو آزمایش که امسال انجام خواهند شد بهترین شانس دانشمندان برای تشخیص این امواج هستند. دو عدد از تجهیزات بسیار حساس برای تشخیص امواج جاذبه امسال شروع به کار خواهند کرد.

۵. عکس‌هایی از نزدیک‌ترین فواصل از پلوتو خواهیم داشت



در ماه میلادی حاضر، فضاپیمای هورایزن به کم‌ترین فاصله‌ی خود از پلوتو رسیده است. این فضاپیما سفر ۵ میلیارد کیلومتری خود را در ۱۹ ژانویه ۲۰۰۶ میلادی زمانی که همچنان پلوتو به عنوان یک سیاره شناخته می‌شد، آغاز کرده است. این فضاپیما ابتدا از سطح پلوتو و بزرگ‌ترین ماه آن به نام کارون، عکس‌برداری خواهد کرد و سپس برای کاوش در مورد کمربند کوئیپر فرستاده خواهد شد.

۶. شیوع بیماری ابولا متوقف خواهد شد



شیوع بیماری ابولا در گینه، لیبریا و سیریالئون هنوز متوقف نشده است. تست‌های داروئی در حال انجام بوده و واکسیناسیون‌ها در حال اجرا هستند. امیدواریم با این پیشرفت‌ها و بهبود وضعیت بهداشت عمومی شاهد توقف بی‌سابقه‌ترین شیوع ابولا باشیم.

۷. اداره هوانوردی فدرال قوانین جدیدی برای پرواز پهبادها وضع خواهد کرد



کنگره‌ی آمریکا، اداره‌ی هوانوردی فدرال را ملزم کرده است تا ماه سپتامبر آینده قوانین جدیدی وضع کند و به پهبادها اجازه دهد تا وارد خطوط هوایی آمریکا شوند. اگر این اتفاق بیفتد، رویای آمازون برای تحویل بسته‌ها توسط پهبادها و بسیار کارهای غیرممکن دیگر، ممکن خواهند شد. از جمله این موارد می‌توان به فیلم‌برداری از حیات‌وحش،ساخت نقشه‌ها و تحت‌نظرگیری مکان‌های صعب‌العبور اشاره کرد. با وجود مصوبه‌ی کنگره شایعات خبر از آن می‌دهند که این قوانین تا زمان تعیین شده عملی نخواهند شد.

۸. کشورهای جهان قوانینی جدید برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی تصویب خواهند کرد



چهارچوب‌های لازم برای امضای قرارداد در سازمان ملل مشخص شده‌اند و انتظار می‌رود در جلسه‌ی ماه دسامبر آینده که در پاریس برگزار خواهد شد، این کار انجام شود. بنابر این قرارداد انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۲۰ میلادی باید محدود شود.
دو کشور بزرگ منتشر کننده‌ی دی‌اکسید کربن که آمریکا و چین هستند نیز قبلا موافقتنامه‌هایی امضا کرده‌اند که عملی کردن این قرارداد را راحت‌تر می‌کند. اما سوال اصلی اینجا است که با گذشت مقدار دی اکسید کربن از مقدار 400ppm در نیم‌کره‌ی شمالی زمین آیا اجرای این قرارداد می‌تواند کاری از پیش ببرد؟

۹. آزمایش‌‌هایی کامل بر روی ژنوم ۴۰۰ هزار ساله‌ی انسان انجام خواهند شد



باستان‌شناسان درصدد بازیابی کل ژنومی هستند که از بقایای یک انسان ۴۰۰ هزار ساله در غاری در اسپانیا بدست آورده‌اند. این کار بسیار دشوار است اما اگر به وقوع بپیوندد می‌تواند درک ما از نسل‌های اولیه‌ی انسان‌ها را بالاتر ببرد.

۱۰. موفق به متوقف کردن ایدز خواهیم شد



ایدز همچنان بزرگ‌ترین بیماری مسری در جهان است که بیشترین کشته را از خود به جای گذاشته است. اما دانشمندان معتقدند به جایگاهی رسیده‌اند که می‌توانند با این ویروس مقابله کنند. منظور این دانشمندان داروهایی مانند تروودا است که باعث می‌شوند به این بیماری حتی مبتلا نیز نشویم. هر چند تلاش‌های گذشته برای ساخت واکسن این بیماری با شکست مواجه شده‌اند اما محققان معتقدند بیش از پیش به ساخت واکسنی برای این بیماری نزدیک شده‌اند.

۱۱. احتمال ساخت واکسن تب دانگ وجود دارد



تب دانگ با اینکه خیلی کشنده نیست اما بسیار دردآور است که نیمی از جمعیت جهان در خطر ابتلا به آن هستند. البته این بیماری سبب مرگ ۲۲ هزار نفر در جهان شده و در بعضی کشورها عامل اصلی مرگ کودکان است. واکسنی به تازگی ساخته شده که می‌تواند تا ۶۰ درصد از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرده و تا ۹۵ درصد از مرگ حاصل از این بیماری پیش‌گیری کند. انتظار می‌رود این واکسن در نیمه‌ی دوم سال میلادی جاری عرضه شود.

۱۲. پروژه‌های عظیم تحقیقاتی در زمینه‌ی هوش مصنوعی گام اول خود را خواهند برداشت



زمانی که هوش مصنوعی در حد و اندازه‌های هوش انسان شود، دنیای ما به کلی دگرگون خواهد شد. دانشمندان معتقدند فاصله‌ای زیادی تا به حقیقت پیوستن این اتفاق نداریم. در ایالت سیاتل، پاول الن یکی از سه تحقیق خود در زمینه‌ی هوش مصنوعی را آغاز خواهد کرد. هدف از این پروژه کمک به محققان برای مواجهه‌ی مناسب با سیل عظیم تحقیق‌های علمی است که در سال‌های اخیر به سمت آن‌ها سرازیر شده اند.
به علاوه، تحقیقی صد ساله به نتیجه نشسته است و نتایج آن در سال جاری میلادی منتشر خواهند شد. در اواخر سال ۲۰۱۴، اریک هورویتز از دانشگاه استنفورد تحقیق عظیمی برای نگاه به آینده‌ی صد ساله‌ی هوش مصنوعی آغاز کرده است که نتایج آن در اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی منتشر خواهند شد.

۱۳. موسسه‌ها پروژه‌هایی را آغاز می‌کنند که جهان را دگرگون خواهند کرد



در آمریکا، موسسه‌ی علوم سلولی که ارزش ۱۰۰ میلیون دلاری دارد، شروع به بررسی کوچک‌ترین بلوک‌های سازنده‌ی بدن انسان خواهد کرد.در بریتانیا، موسسه‌ی ملی گرافین، کار خود را برای تحقیق در مورد این ماده‌ی شگفت‌انگیز آغاز خواهد کرد که می‌تواند صنعت باتری را دگرگون کند. و در فرانسه محققان اقدام به ساخت ایتر خواهند کرد که هدف از این پروژه ساخت بزرگ‌ترین راکتور ترموهسته‌ای جهان است.
مرجع : زومیت