به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۰ ساعت ۲۱:۵۹
کد مطلب : ۸۲۷۸۳
سازمان ملل اعلام کرد:

اروپا در حال تجربه بحران آوارگان در دریا

گروه بین الملل: سازمان ملل امروز(چهارشنبه) اعلام کرد، در نیمه اول سال 2015 بالغ بر 137 هزار مهاجری که اکثر آنها را آوارگان جنگ زده به ویژه آوارگان سوری تشکیل می‌دهند، سفر دریایی خطرناکی برای رسیدن به اروپا داشته‌اند که این تعداد زیاد یک رکورد جدید را رقم زده است.
اروپا در حال تجربه بحران آوارگان در دریا
آژانس آوارگان سازمان ملل در گزارشی هشدار داد: اروپا در حال تجربه بحران آوارگان در دریا با ابعادی تاریخی است. وی تصریح کرد، تعداد کسانی که در شش ماهه نخست سال 2015 اقدام به گذر از دریای مدیترانه برای رسیدن به اروپا کرده‌اند به نسبت سال قبل از آن 83 درصد افزایش داشته است.

انتظار می رود این وضعیت با توجه به اینکه هوای تابستانی به قاچاقچیان انسان اجازه می‌دهد تعداد افراد بیشتری را در این راه خطرناک قرار دهند، بدتر شود. بحران مهاجران یک مساله دشوار برای اتحادیه اروپا بوده و کشورهای عضو این اتحادیه در حال بحث بر سر بهترین راه‌های مقابله با قاچاق انسان بوده و در حال بررسی هستند که چطور بار سنگین کمک به آوارگان جدیدی که از راه می رسند و اغلب بیمار، گرسنه و نیازمند کمک هستند، را به طور مشترک تحمل کنند.

سازمان ملل تصمیم بروکسل برای توزیع مجدد 40 هزار پناهجوی سوری و اریتره‌ای را که پیشتر وارد اروپا شدند تحسین کرد اما خواهان همبستگی بیشتر میان کشورهای این قاره برای کمک رسانی هم به مهاجران و هم به کشورهایی شد که بیشترین فشار را از پذیرش آنها متحمل می‌شوند.

آنتونیو گوترس، رئیس آژانس آوارگان سازمان ملل تاکید کرد، اکثر کسانی که وارد این سفر خطرناک در دریای مدیترانه می شوند مهاجران اقتصادی نیستند.اکثر کسانی که از طریق دریا به اروپا می رسند آوارگانی هستند که به دنبال حفظ خود از تبعات جنگ و آزار هستند.

همچنین یک سوم از مهاجرانی که سال جاری میلادی از طریق دریا وارد ایتالیا و یونان شدند مربوط به سوریه هستند در حالی که مردمی که از خشونت‌های افغانستان و حکومت اریتره فرار کرده‌اند نیز هر یک 12 درصد از آوارگانی که به این کشورها وارد شده اند را تشکیل می دهند. دیگر کشورهایی که این آوارگان به آنها تعلق داشته‌اند عبارتند از: سومالی، نیجریه، عراق و سودان.

گوترس خاطرنشان کرد: ما می توانیم با سیاست گذاری درست و با حمایت یک پاسخ عملیاتی موثر جان افراد بیشتری را در دریا نجات دهیم. با این حال همچنان ریسکی بسیار واقعی برای هزاران آواره و مهاجری که هر هفته از دریای مدیترانه عبور می کنند وجود دارد.
مرجع : خبرگزاری فرانسه