به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۲ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۸۲۹۲۱
ابراز تمایل اروپا به آبزیان ایرانی

صادرات 350 میلیون دلاری آبزیان تا پایان سال

گروه اقتصادی: مدیرکل توسعه بازار آبزیان از صادرات 350 میلیون دلاری انواع محصولات شیلاتی تا پایان سال خبر داد و گفت: اتحادیه اروپا به تازگی برای خرید آبزیان ایرانی ابراز تمایل کرده که با توجه به مشتریان متعدد محصولات شیلاتی ایران، اتحادیه اروپا نمی‌تواند به جایگاه سابق خود بازگردد.
صادرات 350 میلیون دلاری آبزیان تا پایان سال
عیسی گلشاهی اظهار کرد: با توجه به تعدد و تنوع تولید انواع محصولات شیلاتی در ایران و بازار مناسبی که برای آنها وجود دارد سال گذشته حدود 72 هزار تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش بالغ بر 300 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد که پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات محصولات شیلاتی تا پایان امسال به 350 میلیون دلار برسد. وی با بیان اینکه میانگین قیمت هر کیلوگرم محصولات شیلاتی صادراتی حدود چهار دلار است، افزود: انواع ماهیان پرورشی، میگو و برخی از گونه‌های آب‌های جنوبی کشور جزو سبد محصولات شیلاتی صادراتی به شمار می‌رود که در حال حاضر عمده مشتریان آن (از نظر وزنی) عراق، آسیای جنوبی شرقی، امارات، اتحادیه اروپا، مصر و لبنان است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان ادامه داد: از نظر ارزش صادرات عمده مشتری آبزیان ایرانی آسیای جنوب شرقی است که بخش عظیمی از صادرات میگو را به خود اختصاص داده است. برخی از ماهیان جنوب نیز به کشورهای عراق، امارات و اتحادیه اروپا صادر می‌شوند.

اروپاییان هیچگاه به جایگاه سابق‌شان در بازار آبزیان ایرانی بر نمی‌گردند
گلشاهی تصریح کرد: پس از کم‌رنگ شدن سهم اتحادیه اروپا در صادرات آبزیان ایرانی در پی تحریم‌های غرب علیه ایران، به تازگی اتحادیه اروپا تمایلاتی برای ورود به بازار محصولات شیلاتی صادراتی ایران نشان داده‌ و ارتباطاتی را نیز برقرار کرده‌ است که البته با توجه به وضعیت کنونی بازار صادراتی محصولات شیلاتی و تعدد و تنوع مشتریان خارجی به نظر نمی‌رسد اتحادیه اروپا بتواند به جایگاه سابق خود بازگردد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر عمده صادرات میگوی ایرانی به آسیای جنوب شرقی انجام می‌شود و ممکن است کشورهایی مانند اسپانیا که در گذشته بیش از 55 درصد سهم بازار صادراتی میگوی ایرانی را به خود اختصاص داده بودند نهایتا بتوانند سهمی معادل 10 تا 15 درصد میگوی ایرانی را مجددا به دست آورند. مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان با بیان اینکه در صورت برداشته شدن تحریم‌ها حدود 20 درصد درآمد ارزی حاصل از صادرات محصولات شیلاتی افزایش می‌یابد، گفت: یکی از دلایلی که بسیاری از کشورهای جهان تمایل بسیاری به حضور در بازار آبزیان ایرانی به ویژه محصولاتی مانند میگو دارند این است که در پرورش این گونه‌ها از آنتی‌بیوتیک استفاده نمی‌شود و به همین دلیل هیچ ماده باقی‌مانده‌ای در این محصولات وجود ندارد. به گفته وی در حال حاضر موجودی زیادی در انبارهای ما به غیر از میگو وجود ندارد و برای ادامه صادرات باید منتظر تولید باشیم.
مرجع : ایسنا