به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۳ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : ۸۳۱۱۶

ردیف‌های موسیقی کاربردی می‌شود

گروه فرهنگی: آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی با اعلام انتشار آلبوم تصویری کنسرت «دست های به هم پیوسته» و برگزاری یک کنسرت در آلمان از انتشار کتاب «ردیف های کاربردی موسیقی ایرانی» خبر داد.
کیوان ساکت در تشریح تازه ترین فعالیت‌های موسیقایی خود توضیح داد: طبق تفاهماتی که با شرکت ایران گام انجام گرفته به زودی آلبوم تصویری کنسرت «دست‌های به هم پیوسته» که اردیبهشت ماه سال ۹۱ با حضور نوازندگان پیشکسوت موسیقی نواحی، ارکستر موسیقی ملی و ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت به خوانندگی سالار عقیلی روی صحنه رفت، روانه بازار موسیقی خواهد شد.

وی ادامه داد: در این کنسرت غیر از هنرمندان صاحب‌نام ارکسترهای موسیقی ملی و سمفونیک تهران، بزرگان موسیقی نواحی ایران از جمله زنده یاد ذوالفقار عسگریان و زنده یاد غلامعلی پورعطایی به اجرای برنامه پرداختند و می توان گفت این اجراها به نوعی از آخرین اجراهای این دو هنرمند فقید موسیقی بود. البته همانطور که علاقه مندان می دانند این آلبوم تصویری قرار بود چند ماه قبل منتشر شود اما به دلیل پاره ای از مشکلات که هم اکنون حل شده، انتشار آن به تعویق افتاد.

این نوازنده پیشکسوت تار بیان کرد: غیر از آلبوم تصویری کنسرت «دست‌های به هم پیوسته»، یک آلبوم دیگر شامل دونوازی تار و تنبک نیز آماده انتشار است که می تواند برای علاقه مندان موسیقی بی کلام ایرانی مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر اینها اواخر این ماه هم کنسرتی را در شهر فرانکفورت برگزار می کنم. البته کنسرت های دیگری را نیز در ایران برنامه ریزی کردم که چون تاریخ آن به صورت دقیق مشخص نیست نمی توانم درباره آنها اطلاع رسانی کنم.

ساکت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به انتشار قریب الوقوع کتاب «ردیف های کاربردی موسیقی ایرانی» تاکید کرد: انتشار این کتاب یکی از مهم ترین فعالیت های کاری من در عرصه تالیف آثار موسیقایی است چرا که در این اثر تلاش کرده ام با پیروی از اساتید بزرگ موسیقی ایرانی که همواره برای به روز کردن ردیف های موسیقی تلاش می کردند به سهم خود گامی در جهت به روز کردن این ردیف های موسیقایی که شاید در نگاه اول کاربرد اجرای زنده ندارند، بردارم. وی در پایان تصریح کرد: خیلی ها بر این باورند که ردیف های قدیمی موسیقی کاربردی نیستند و فقط جنبه آموزشی دارند، اما من در این کتاب ردیف ها را به گونه ای نوشتم که قابلیت کاربرد اجرای زنده دارند ضمن اینکه همین ردیف ها می تواند کمک بسیار خوبی برای دانشجویان نوازنده ای که برای یادگیری جواب آواز مشکل دارند، باشد.
مرجع : مهر