به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۴۶
 
۶۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۷ ساعت ۰۱:۵۸
کد مطلب : ۸۳۴۲۰

سوریه: دریافت یک میلیارد دلار از ایران

گروه اقتصادي: مجلس سوریه روز سه شنبه دریافت یک میلیارد دلار اعتبار از ایران را تصویب کرد.
سوریه: دریافت یک میلیارد دلار از ایران
رسانه‌های دولتی سوریه گزارش دادند پارلمان این کشور قرارداد گشایش یک خط اعتباری یک میلیارد دلاری از سوی ایران را تصویب کرده است. اين برای سومین مرتبه از زمان شروع جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱، است كه ایران یک خط اعتباری دیگر به مبلغ یک میلیارد دلار به سوریه اختصاص داد. به نوشته خبرگزاری رسمی «سانا»، توافق بر سر این اعتبار در ۱۹ ماه مه بین بانک تجارت سوریه و بانک توسعه صادرات ایران امضا شده بود. اینک با موافقت مجلس سوریه، این توافق مجرای قانونی می‌یابد.

در توضیح قرارداد تنها گفته شده که از این اعتبار برای واردات کالا و انجام پروژه‌ها استفاده خواهد شد. جزییات دیگری روشن نشده است. این قرارداد روز سه‌شنبه درمجلس سوریه به تصویب رسید. ایران در کنار روسیه، متحد کلیدی دولت اسد در منطقه است. در سال ۲۰۱۳، تهران دو خط اعتباری به مبلغ مجموعا ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به سوریه اختصاص داد که بیشتر آن صرف خرید نفت شد.

با گذشت قریب به چهار سال از جنگ داخلی سوریه، دولت این کشور به طور فزاینده‌ای به کمک‌های متحدان خود از جمله ایران متکی است. در جنگ داخلی سوریه دستکم ۲۳۰ هزار نفر کشته شده‌اند. جهاد یازغی، مدیر سایت "اخبار اقتصادی سوریه" می‌گوید این اعتبارات تنها منبع تامین ارز است که برای دولت سوریه باقی مانده است. نخستین خط اعتباری ایران، در تابستان سال ۹۲ با سقف ۶ .۳ میلیارد دلار به سوریه اختصاص داده شد. طبق قرارداد طرفین، ایران به ازای صادرات نفت خود از حق سرمایه‌گذاری در سوریه برخوردار می‌شد.
مرجع : دويچه وله