به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۲۸
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۸ ساعت ۰۰:۳۶
کد مطلب : ۸۳۵۲۲

کشتار مسلمانان بوسني و وتوي روسیه!

گروه بين‌الملل: روسیه پیش نویس قطعنامه سازمان ملل را که در آن کشتار مسلمانان در سربرنیتسا، نسل کشی شناخته می شود، وتو، آن را «خصمانه» و تهدیدی برای صلح و آشتی در منطقه ارزیابی کرد.
در حالی که نهادهای قضایی بین المللی همچون دادگاه بین المللی رسیدگی به پرونده یوگسلاوی سابق و دیوان کیفری بین المللی این کشتار را نسل کشی می دانند و البته مقامات صرب بوسنی این موضوع را رد می کنند، پیش نویس قطعنامه شورای امنیت که به پیشنهاد انگلیس تدوین شده و خود لندن آن را پیش شرطی برای برقراری آشتی در بوسنی قلمداد می کند، در نظر دارد با قاطعیت کامل این کشتار را نسل کشی خوانده و آن را محکوم کند.

چهار کشور عضو شورای امنیت یعنی آنگولا، چین، نیجریه و ونزوئلا به این پیش نویس قطعنامه رای ممتنع دادند. ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل در این باره گفت «متن پیش نویس کاملا خصمانه، با جهت گیری های سیاسی و غیرسازنده بود و به طور غیر عادلانه ای، بر اقدامات منفی صرب های بوسنی تاکید داشت.» وی در نشست شورای امنیت درمورد کشتار سربرنیتسا، گفت : «این پیش نویس، ابدا کاری برای صلح و امنیت در منطقه بالکان نمی کند بلکه بر عکس، بر تنش ها در این ناحیه دامن می زند.»

اما از سویی دیگر، پیتر ویلسون معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل ضمن آنکه روسیه را به همدستی با آنهایی که در گذشته جنایاتی در سربرنیتسا مرتکب شده اند، متهم کرد، گفت : «در سربرنیتسا نسل کشی شده است، این یک واقعیت است نه یک قضاوت، در این مورد هیچ توافقی صورت نگرفته است.» گفته می شود مقامات صرب بوسنی از روسیه خواسته بودند این پیش نویس قطعنامه را وتو کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، اواسط ژوئیه 1995 ، نیروهای صرب بوسنی به فرماندهی ژنرال راتکو ملادیچ حدود 8000 مرد و پسربچه مسلمان را در طول چند روز در آنچه بدترین کشتار اروپا پس از جنگ جهانی دوم قلمداد شد ، به قتل رساندند. منطقه سربرنیتسا هنگام تصرف به دست نیروهای صرب بوسنی در ژوئیه 1995 تحت محافظت سازمان ملل متحد قرار داشت اما کلاه آبی های هلندی که از نظر نظامی خیلی مجهز نبودند و شمار آنان زیاد نبود در برابر صرب ها مقاومت نکردند.