به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۸ ساعت ۲۲:۱۵
کد مطلب : ۸۳۶۳۱
ترکیه هم نگران است؟ اسرائیل بزرگترین بازنده

نگراني عربستان و اسرائیل به مذاکرات

گروه بین الملل: مایکل جی. کوپلو" رییس برنامه انستیتو اسرائیل با انتشار مقاله‌ای در سایت "پولیتیکو" اسرائیل را بزرگترین بازنده توافق هسته‌ای ایران و غرب دانسته است
نگراني عربستان و اسرائیل به مذاکرات
هر چه ساعت‌ها به زمان اعلام توافق نهایی میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 نزدیک‌تر می‌شوند نگرانی اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها از این توفاق و پیامدهای آن برای آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. این موضوعی است اکثر رسانه‌های بین‌المللی در تحلیل‌های خود به آن پرداخته‌اند.بخش انگلیسی شبکه خبری "صدای امریکا" با انتشار گزارشی به هراس کشورهای عربی از توافق هسته‌ای احتمالی میان ایران و امریکا نوشته اشاره کرده است. "صدای امریکا" در این باره می‌نویسد: "عربستان سعودی می‌داند که در صورت حصول توافق در وضعیت دشورای از نظر ژئوپوئلیتیکی قرار خواهد گرفت. تحلیلگران معتقدند که لغو تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران باعث افزایش رقابت در عرصه فروش نفت خواهد شد و همچنین تبعات جبران‌ناپذیری برای حکومت عربستان سعودی خواهد داشت." 
 
صدای امریکا در ادامه اشاره می‌کند که ایران و عربستان سعودی در منطقه دوستان یکدیگر نیستند و سعودی‌ها به شدت از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و غرب "آشفته‌خاطر" و نگران هستند. "جورجیو کارفیرو" تحلیلگران مسائل کشورهای حوزه خلیج فارس در این‌باره می‌گوید:"عربستان سعودی معتقد است که بهبود روابط میان ایران و امریکا خطری برای منافع آن کشور است. او اشاره می‌کند که در صورت توافق ایران و غرب، سعودی‌ها و سایر کشورهای عرب منطقه این احساس را خواهند داشت که تضمین امنیتی امریکایی‌ها در قبال آنان دیگر مانند قبل نیست. او همچنین به تاثیر این موضوع بر افزایش تولید نفت ایران به عنوان خطری علیه سعودی‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید:"آنان (سعودی‌ها) می‌خواند سهم خود در بازار نفتی را حفظ کنند." 
 
همزمان با افزایش نگرانی سعودی‌ها از توافق هسته‌ای ایران و 1+5، "بارچین ییناچ" در مقاله‌ای تحت عنوان ترکیه، عربستان سعودی و ایران پیش از توافق هسته‌ای" اشاره می‌کند که دو موضوع برنامه هسته‌ای ایران و دموکراسی در ترکیه تهدیدی جدی علیه عربستان سعودی قلمداد می‌شوند. نویسنده این مقاله در این‌باره می‌نویسد:"با این حال، افزایش قدرت ایران در عرصه‌های نظامی، سیاسی و دیپلماتیک علتی کافی بوده برای آن‌که سعودی‌ها اکنون ایران را تهدیدی بزرگتر از هر تهدید دیگری در منطقه قلمداد کنند." حریت در ادامه به افزایش قدرت مانور ایران در منطقه اشاره می‌کند و می‌نویسد که ایران در عراق حضوری کاملا پررنگ دارد. همچنین در جریان بحران یمن مقام‌های ایرانی مواضعی را علیه سعودی‌ها اتخاذ کردند. از سوی دیگر در بحران سوریه ایران در جهت مخالف سعودی‌ها حرکت می‌کند. اخیرا نیز ریاض به آنکارا نزدیک شده است. همه این‌ها نشان می‌دهند که یک جبهه علیه ایران در حال شکل‌گیری است. در صورتی که ترکیه عضوی فعال از این جبهه باشد این موضوع آشکار می‌شود که ترک‌ها نیز همانند سعودی‌ها نگرانی مشابهی درباره توافق هسته‌ای ایران و غرب دارند." 
 
حریت در ادامه اشاره می‌کند که نگرانی ترک‌ها و سعودی‌ها از توافق هسته‌ای قابل درک است و در این باره می‌نویسد:"بدون تردید پس از توافق هسته‌ای اعتماد به نفس ایران در منطقه افزایش می‌یابد. ایران می‌تواند با منابع مالی بیشتر سیاست‌های مطنقه‌ای خود را به پیش ببرد. نویسنده این مقاله اما اشاره می‌کند که سیاست کنونی ترکیه در قبال ایران اشتباه است. در صورتی که آنکارا واقعا از توافق هسته‌ای ایران و غرب استقبال کند نشان خواهد داد که علیرغم مخالفتش با سیاست ایران در بحران سوریه انگیزه‌ای برای هراس از ایران ندارد." 
 
علاوه بر عربستان سعودی، موضوع هراس اسرائیل نیز یکی دیگر از مسائلی بوده که رسانه‌های بین المللی به آن پرداخته‌اند. "مایکل جی. کوپلو" رییس برنامه انستیتو اسرائیل با انتشار مقاله‌ای در سایت "پولیتیکو" اسرائیل را بزرگترین بازنده توافق هسته‌ای ایران و غرب دانسته است و در این باره می‌نویسد:"می‌توان بزرگترین بازنده این توافق را پیش‌بینی کرد: اسرائیل. این توافقی است که اسرائیل خواستار آن نیست.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل دائما درباره توافق هشدار داده بود. توافق احتمالی هسته‌ای نشان می‌دهد که تیم امریکایی تا چه اندازه نسبت به هشدارهای نتانیاهو بی‌تفاوت بوده‌اند. اکنون علاوه بر توافق هسته‌ای کارزار تازه ایجاد شده تحت عنوان جنبش "تحریم" اسرائیل نیز عامل دیگری است که به انزوای بیشتر آن رژیم خواهد انجامید." این تحلیلگر اسرائیلی در بخش پایانی مقاله خود پیش‌بینی می‌کند که توافق هسته‌ای باعث محدود‌شدن قدرت و نفوذ اسرائیل در منطقه خواهد شد.