به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب : ۸۳۷۵۲
با کپسول‌های خصوصی بوئینگ و اسپیس‌ایکس؛

انتخاب چهار فضانورد ناسا برای سفر

گروه علمی-فناوری: ناسا روز گذشته (پنج‌شنبه) از انتخاب چهار فضانورد برای پروازهای آزمایشی به ایستگاه فضایی بین‌المللی و بالعکس توسط فضاپیماهای شرکتهای خصوصی بوئینگ و اسپیس‌ایکس خبر داد.
انتخاب چهار فضانورد ناسا برای سفر
چارلز بودلدن، رئیس سازمان ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد که چهار فضانورد باسابقه با نامهای «رابرت بنکن»، «اریک بوئه»، «داگلاس هرلی» و «سونیتا ویلیامز» به زودی تمرینات برای پروازهای آزمایشی اولیه فضاپیماهایی سرنشین‌دار CST-100 بوئینگ و دراگون شرکت اسپیس‌ایکس را که قرار است در سال 2017 انجام شوند، آغاز خواهند کرد.این چهار فضانورد همگی در برنامه شاتل ناسا سابقه حضور داشته‌اند و به عنوان متخصص پرواز یا خلبان در این ماموریت‌ها شرکت کرده بودند. ویلیامز دو ماموریت طولانی‌مدت را در ایستگاه فضایی بین‌المللی گذرانده که در یکی از آن‌ها، توسط فضاپیمای سیوز به ایستگاه سفر کرده و به زمین بازگشته است. بنکن نیز تا چندی پیش، رئیس اداره فضانوردان ناسا بود.

 

رابرت بنکن یک ژنرال نیروی هوایی آمریکا است که در سال 2000 به عنوان فضانورد انتخاب شده بود. وی در سال‌های 2008 و 2010 در ماموریت‌های STS-123 و STS-130 شاتل حضور داشت و بیش از 29 روز سابقه حضور در فضا دارد که شامل بیش از 37 ساعت پیاده‌روی فضایی است.اریک بوئه که او نیز یک ژنرال نیروی هوایی است، پیش از انتخاب به عنوان فضانورد توسط ناسا در سال 2000، سابقه بیش از 5000 ساعت پرواز را در بیش از 45 هواپیمای مختلف داشته است. وی نیز در ماموریت STS-126 در نوامبر 2008 و STS-133 در فوریه 2011 شرکت داشت. بوئه بیش از 28 روز را در فضا گذرانده است.

 

داگلاس هرلی یک ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا است که در سال 2012 پس از بیش از 24 سال خدمت به عنوان هوانورد با سابقه بیش از 4500 ساعت پرواز در 25 هواپیمای مختلف ، بازنشسته شد. وی نیز در سال 2000 به عنوان فضانورد انتخاب شد و بیش از 28 روز را در فضا سپری کرده است. هرلی در سال 2009 به عنوان خلبان ماموریت STS-127 و در سال 2011 در ماموریت STS-135 که آخرین پرواز برنامه فضایی شاتل بود، حضور داشت.

 

سونیتا ویلیامز که یک کاپیتان نیروی دریایی آمریکاست، در سال 1987 به عنوان خلبان بالگرد انتخاب شد و بیش از 3000 ساعت پرواز در بیش از 30 هواپیمای مختلف را در کارنامه خود دارد. وی در سال 1998 برای حضور در برنامه فضانورد ناسا انتخاب شد. ویلیامز بطور کلی 322 روز را در فضا گذرانده و رکورددار بالاترین زمان حضور ر پیاده‌روی فضایی توسط یک فضانورد زن– 50 ساعت و 40 دقیقه – است.

 

این فضانوردان بطور نزدیکی با تیم‌های شرکتهای بوئینگ و اسپیس‌ایکس همکاری خواهند داشت تا طراحی‌ها و عملیات‌های آن‌ها را بر روی فضاپیماهای CST-100 و دراگون و استراتژی‌های عملیاتی آن‌ها را در حمایت از آزمایشات پروازی درک کنند.قراردادهای انتقال خصوصی فضانوردان به فضا با شرکت‌های بوئینگ و اسپیس‌ایکس، هرکدام حداقل به یک پرواز آزمایشی سرنشین‌دار با حداقل یک فضانورد ناسا نیازمند هستند تا امکان پرتاب سیستم کاملا یکپارچه موشک و فضاپیما، مانور آن‌ها در فضا و الحاق به ایستگاه فضایی بین‌المللی را بررسی کرده و عملکرد درست همه سیستم‌ها را در کنار فرود ایمن فضاپیما تائید کند.

 

این شرکت‌ها برای برآورده کردن این شرایط، باید تمارین لازم را برای فضانوردان به منظور کار فضاپیماهای آن‌ها ارائه کنند. ناسا بطور گسترده‌ای بر این شرکت‌ها و برنامه‌های تمرینی آن‌ها نظارت دارد. به محض تکمیل موفقیت‌آمیز برنامه آزمایشی و تائید سیستم‌ها توسط ناسا،‌ بوئینگ و اسپیس‌ایکس هرکدام بین دو تا شش ماموریت سرنشین‌دار را به ایستگاه فضایی انجام خواهند داد که هر کدام حامل چهار فضانورد و حداقل 100 کیلوگرم محموله فشرده شده به ایستگاه و یا به زمین خواهند بود.