به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ساعت ۲۳:۲۸
کد مطلب : ۸۳۸۰۲
ستاره شرقي سينماي هاليوود؛

ستاره سینماي مصر در ۸۳ سالگی درگذشت

گروه هنري: عمر شریف، بازیگر سرشناس مصري که به خاطر ایفای نقش در فیلم های دکتر ژیواگو و لورنس عربستان شهرت جهانی پیدا کرد، در ۸۳ سالگی درگذشت.
ستاره سینماي مصر در ۸۳ سالگی درگذشت
به گزارش بی بی سی، ایفای نقش در فیلم لورنس عربستان به کارگردانی دیوید لین در سال ۱۹۶۲، یک جایزه گلدن گلوب و یک نامزدی اسکار را برای عمر شریف مصری الاصل به ارمغان آورد. او سه سال بعد برای بازی در فیلم دکتر ژیواگو بار دیگر موفق به دریافت جایزه گلدن گلوب شد. عمر شریف قبل از آنکه با حضور در فیلم های هالیوودی به شهرت بین‌المللی برسد، در ۲۵ فیلم مصری بازی کرده بود.

گفته می‌شود عمر شریف در اوج دوران محبوبیتش، تنها در عرض یک ماه بیش از ۲۵ هزار پیشنهاد ازدواج دریافت کرد اما او اغلب اعتراف می‌کرد که اولین عشقش بازی بریج است. شریف از بازیکنان بریج در سطح جهانی بود. در اوایل سال جاری میلادی، مدیر برنامه‌های شریف ابتلای او را به بیماری آلزایمر تایید کرد.

نام اصلی او میشل دیمیتری شلحوب بود. یک مسیحی لبنانی‌الاصل که در شهر اسکندریه مصر متولد شده بود. اینکه چرا میشل نام خود را به عمر شریف تغییر داد، ریشه در یک رابطه عشقی دارد اما نه با یکی از چهره‌های سرشناس هالیوودی!

به گزارش خبرگزاری ها، مدیر برنامه های عمر الشریف جمعه 10 ژوئیه در این باره گفت: «عمر شریف بعد از ظهر امروز در نتیجه عارضه قلبی در قاهره درگذشت. او در بیمارستان ویژه مداوای بیماران آلزایمر بستری بود.» در سال 2012 بیماری عمر الشریف را مجبور به دوری از سینما و تلویزیون کرده بود. اشرف زکی رئیس صنف هنرهای نمایشی در مصر در این باره به العربیه گفت: «عمر شریف در بیمارستان بهمن قاهره پس از آن در گذشت که از 30 روز پیش از خوردن غذا امتناع می‌کرد.»

زاهی حواس وزیر پیشین آثار باستانی مصر که دوست نزدیک عمر شریف بود گفت که این بازیگر جهانی سینما، در بیمارستان محله حلوان قاهره که از ماه پیش در آن بستری بود در گذشت. او ادامه داد که عمر شریف روز یکشنبه از مسجد ژنرال طنطاوی در شهر نصر تشییع خواهد شد. اشرف زکی رئیس صنف هنرهای سینمایی مصر نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: «طارق فرزند عمر شریف به احتمال زیاد شنبه به قاهره خواهد رسید تا تصمیم نهایی را درباره زمان تشییع جنازه بگیرد.»

اما بعد از بازی در فیلم لورنس عربستان به شهرت جهانی دست یافت

شماری از هنرمندان نزدیک عمر شریف تاکید کرده بودند که او از بیماری آلزایمر رنج می برد. وضعیت جسمی او اوایل سال جاری پس از درگذشت همسرش «فاتن حمامه» که به عنوان بانوی تلویزیون عربی شناخته می شد، وخیم شد. یکی از بازی های ماندگار عمر شریف در فیلم «دکتر ژیواگو» بود. دکتر ژیواگو فیلمی از دیوید لین است که بر اساس رمانی به همین نام از بوریس پاسترناک در سال ۱۹۶۵ با بازی عمر شریف و جولی کریستی ساخته شد.

فیلم به ظاهر داستان زندگی پزشکی شاعر به نام یوری ژیواگو اما در واقع آینه ‌ای از جامعه روسیه در نیمه اول قرن بیستم است. مصائبی که ژیواگو دچار آن می‌شود، درد و رنجی است که طبقه متوسط روسیه در دوران زمامداری استالین وپس از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ به آن مبتلا می‌ گردد. استیو کنیس، مدیر برنامه های شریف گفته است: "او امروز بعد از ظهر در بیمارستان قاهره دچار حمله قلبی شد."

او قبل از آن که وارد آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک لندن شود، مدتی به تجارت چوب که حرفه خانوادگی اش بود، مشغول شد. بازی در فیلم شیطان صحرا در سال ۱۹۵۴ به سرعت او را به ستاره‌ای در کشورش تبدیل کرد اما انتخاب او به عنوان یکی از بازیگران فیلم لورنس عربستان از سوی دیوید لین نقطه عطفی در کارنامه بازیگری اش بود.

برای پیتر اوتول که در این فیلم نقش لورنس را برعهده داشت، اسم شریف مضحک به نظر رسید، به همین دلیل اصرار داشت که او را "فرد" صدا کند. این دو بازیگر در مدت تهیه این فیلم به سرعت با هم دوست شدند. دیوید لین برای فیلم بعدی اش، دکتر ژیواگو، عمر شریف را برای نقش اول انتخاب کرد. عمر شریف در این فیلم نقش دکتری را در جریان انقلاب روسیه ایفا کرد.

از جمله فیلم های دیگر او می توان به فیلم دختر شوخ (funny Girl) اشاره کرد که نقش مقابل او را باربارا استرایسند، برعهده داشت. او همچنین در سریال جزیره اسرارآمیز نقش کاپیتان نیمو را برعهده داشت. عمر شریف در دوران بازیگری اش چند نقش تاریخی هم ایفا کرد که از آن جمله می توان به چنگیز خان و چه‌گوارا اشاره کرد.

در كنار  همسرش (فاتن حماده هنرپيشه مصري) و فرزندشان

او در فیلم‌های مشهور هالیوودی از جمله چه‌گوارا و چنگیز خان بازی کرد

.....................

عمر شریف برای بازی در فیلم دختر شوخ (فانی گرل) مورد انتقاد شدید مقامات مصر قرار گرفت زیرا باربارا استرایسند در نقش مقابل، از هواداران سرسخت اسرائیل است

شریف برنده جایزه شیر طلایی برای یک عمر دستاورد حرفه‌ای در جشنواره فیلم ونیز ۲۰۰۳ شد

بعد از ابتلا به بیماری آلزایمر، آقای شریف از مرکز توجه دور شد
مرجع : بي بي سي و العربيه