به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۰ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۸۳۸۱۲

ساخت «مم‌رایانه» شبیه مغز انسان

گروه علمی-فناوری: تیمی از دانشمندان دانشگاه‌های کالیفرنیا و دانشگاه پلی‌تکنیک تورینو در ایتالیا برای نخستین بار نمونه اولیه یک رایانه memory-crunching کاربردی (مم‌رایانه) را ارائه داده‌اند.
ساخت «مم‌رایانه» شبیه مغز انسان
ایده مم‌رایانه حدود نیم قرن است که مطرح شده اما تا پیش از این در شکل فرضیه باقی مانده بود.در حالی که ایده ساخت چنین رایانه‌ای ساده و قابل‌درک به نظر می‌رسد، عملی‌کردن آن به دلایل زیاد مشکل‌ بوده است.یک مم‌رایانه در سطح پایه، رایانه‌ای است که مسائل را با خردکردن (crunch) اعداد و ذخیره‌کردن نتایج به صورت همزمان حل می‌کند، این در حالی است که ماشین‌های محاسباتی کنونی این عملیات را در فرآیندهای کاملا جداگانه انجام می‌دهند.

 

از این لحاظ مم‌رایانه جدید بیشتر شبیه مغز انسان عمل می‌کند و ارائه چنین فناوری امکان انجام عملیات‌هایی را می‌دهد که تاکنون غیرممکن بوده‌اند.

 

این موفقیت همچنین امکان ساخت ابزاری را فراهم می‌کند که توانایی‌های فناوری‌های کنونی در مقابل آن‌ها ناچیز خواهد بود. به طور مثال، با استفاده از این رایانه، گوشی‌های هوشمند می‌توانند درست مانند انسان‌ها با کاربرانشان ارتباط برقرار کنند.

 

رایانه جدید مجهز به شش مم‌پردازشگر است که توسط دانشمندان طراحی شده‌اند. مم‌پردازشگرها توانایی تغییردادن ویژگی‌هایشان (مانند مقاومت الکتریکی) را بسته به میزان انرژی ارائه‌شده به آن‌ها دارا هستند. این موضوع به چنین پردازشگرهایی امکان ذخیره‌سازی اطلاعات را به روشی جدید می‌دهد در حالی که پردازشگر همزمان عمل پردازش را ادامه می‌دهد.

 

دانشمندان به دنبال ارتقای سیستم جدید هستند و گفته می‌شود این فناوری به این زودی در گوشی‌های هوشمند به کار نخواهد رفت.

 

جزئیات این موفقیت علمی در مجله Science Advances ارائه شده است.