به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۵:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۰ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۸۳۸۴۶

مسجدجامعی مهمان محله خانی‌آباد قدیم

گروه جامعه: احمد مسجدجامعی در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان با حضور در منطقه 12 به محله خانی آباد قدیم (تختی) رفت و ضمن بازدید از مکان های مختلف این محله، پای صحبت های اهالی نشست.
مسجدجامعی مهمان محله خانی‌آباد قدیم
مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران عصر جمعه 19تیر ماه در ادامه برنامه کشف تهران با حضور در بوستان گل محمدی از محلی که بخشی از دیوار یخچال، در آن باقی مانده بود رفت. او در این بازدید بیان کرد: در این بوستان قسمتی از دیوار یخچال قدیم بود که شهرداری کار خوبی انجام داده و آن را حفظ کرده است. به گفته مسجد جامعی، حدود 10 یخچال در محله خانی آباد وجود داشت، ضمن اینکه در این محل پدر غلامرضا تختی هم یخ می فروخت و در یک زمستانی که سرما نبود ، پدر مرحوم تختی ورشکست شد. عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره گفت و گوی خود با محلی های حاضر در این بوستان، گفت: جوانانی بودند که اعتقاد داشتند، می تواند امکانات استفاده از پارک بیشتر باشد. مثل زمین بازی و برخی امکانات این چنینی که خواسته زیادی نیست و باید شهرداری به آن رسیدگی کند.

تختی و تندگویان میزبان تهرانگردان
او سپس به منزل پدری تختی رفت و اظهار کرد: بازدید از محله خانی آباد قدیم به این دلیل بود که شخصیت‌های مهمی در آن ساکن بودند. یکی از آن شخصیت های مشهور و مهم، «غلامرضا تختی» است. به هر حال منزل پدربزرگ و پدر تختی در این محل بود که به اتفاق رفتیم و دیدیم. خانه‌ای که با خود تختی نسبتی داشته و امروز به یک ساختمان چند طبقه تبدیل شده است که محلی‌های اینجا از این موضوع ناراحت بودند. به گفته مسجد جامعی، خانه دیگری نیز در آن محل محله وجود دارد که در حال حاضر کارگاه ریسندگی است و آن هم مربوط به خاندان تختی بوده و می‌گفتند هنوز هم برخی از قبض‌های این خانه به نام تختی می‌آید و قسمتی از این خانه که مربوط به خاطرات اوست حفظ شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، سپس به همراه خواهر «شهید محمدجواد تندگویان»، به منزل وزیر نفت ایران در کابینه محمدعلی رجایی رفت و خاطرات این شهید را از زبان خواهر او شنید، مسجدجامعی پس از بازدید از این خانه، اظهار کرد: شهید تندگویان در منزل شخصی خود، همانطوری که دیدید، از عکس بوروسلی داشت تا عکس مرحوم امام (ره). نوع جاسازی‌هایی که شهید تندگویان در منزل داشت با همکاری همسایه‌های محل برای توزیع اعلامیه‌های امام و توزیع رساله امام بود که برای ما شنیدنی بود از فضای محدودی که داشتند حداکثر استفاده را می‌کردند. برای مثال دری که خودشان ساخته بودند به شکلی جمع می‌شد که امکان تخت شدن را هم داشت و کاربری‌های مختلفی را برای آن تعریف کرده بودند. یا حتی از طاقچه‌هایی که وجود داشت، برای فعالیت‌های مختلفی استفاده می‌شد.

احمد مسجد جامعی سپس به «مسجد قندی» با بیش از یک قرن سابقه دارای معماری زیبایی است رفت و گفت: مسجد قندی مربوط به حاج سید هاشم قندی است که از تاجران خوش نام مشروطیت است. در تهران دو مسجدقندی داریم که یکی در خیابان فرهنگ و دیگری در این محله است و داستان‌های زیادی دارد که از ارزش معماری بالایی نیز برخوردار و به ثبت رسیده است. اما بعد از ثبت توجه چندانی به آن نشده است و یکی از نکات جالبی که درباره این مسجد بیان شد، حضور غلامرضا تختی در این مسجد بود که در پشت بام مسجد تمرین کشتی می‌کرد.

حال و روز امروز محله یاغچی‌آباد
عضو شورای اسلامی شهر تهران، سپس در میان مردم محله یاغچی‌آباد حاضر شد و به صحبت‌هایی که درباره مشکلات‌شان بود، گوش داد. مسجد جامعی درباره گفتگوی خود با اهالی محل نیز گفت: بحثی که اهالی محل اینجا داشتند این بود که زمانی در این محل فروشگاه‌های آهن بود و محله از امنیت بالایی برخوردار بود اما بعدها آهن فروشان را به عنوان مشاغل مزاحم جمع آوری کردند و محله با یک رکودی در کار مواجه شده که این رکود در امنیت هم تاثیر منفی داشته است. این نکته‌ایست که ما زمانی که مشاغلی را در محله‌های مختلف به عنوان مشاغل مزاحم می گوییم، باید تدابیری بیندیشیم که تحرکات سابق محله از بین نرود

وی ادامه داد که مهمترین مشکلی که مردم این محله داشتند، مربوط به باغچه‌ای بود که پیش از انقلاب خریداری شد اما ساکنان آن به مناطق مختلف تهران رفتند و این مکان به حال خود رها مانده است. این مکان قرار بود به بورس طلا تبدیل شود ولی به جهاتی این اتفاق نیفتاده است و الان این زمین وسیع خالی افتاده که خالی بودن این زمین وسیع، عوارض زیادی دارد که می توان به حضور حیوانات موذی مثل موش و گربه و سگ های ولگرد اشاره کرد که سلامت را به خطر می اندازد و فضاهای ناامنی را برای شهروندان به وجود می آورند. کتابخانه ای هم در این زمین هست که در زمان وزارت من در فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه اندازی شد. دغدغه این مردم این بود که ساماندهی در این فضا صورت گیرد. اطلاعاتی هم درباره آن می دادند که معاملاتی در آن انجام شده است.

بیش از 3000 نوع خرما در ایران داریم

او پس از بازدید از بورس خرما در این محله و گپ و گفتی با صاحبان این صنف، اظهار کرد: تغییری در بحث مشاغل این محل اتفاق افتاده است و آن جایگزینی صنف خرمافروشان به جای زغال فروش ها بود. اطلاعات جالبی هم از خرما به ما دادند. اینکه ما در ایران بیش از 3000 نوع خرما داریم و تنها 100 نوع از آن عرضه می شود و نکات جالبی که در اینجا مطرح شد این بود که عراق خود یکی از صادرکنندگان خرما بوده، اما امروز ایران به عراق خرما صادر می کند. مسئله دوم اینکه این خرما به کشورهای مختلف جهان نیز صادر می شود، منتها آنجا فرآوری شده و به صورت انواع و اقسام محصولات ارائه می شود. در صورتی که می شود این کار را در کشور خودمان هم انجام دهیم. در مجموع این صنف از شرایط موجود راضی بودند. مسجدجامعی در ادامه با حضور در بازارچه محلی در خیابان تختی، مرمت آن را ضروری دانست و در ادامه از قدیمی‌ترین حمام این محله به نام «حمام حاج قاسم» که حدود 200 سال قدمت دارد بازدید کرد.
مرجع : ایسنا