به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۰ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۸۳۸۶۷

جاروکش هیبرید با قابلیت پاک نگه‌داشتن هوا

گروه فناوری: مهندسان آزمایشگاه‌های علوم مواد و فناوری (Empa) در زوریخ سوییس، نوعی فناوری انتقال نیروی الکتریکی هیبریدی را برای وسایط‌ نقلیه جاروکش‌ جاده‌ای ارائه داده‌اند که نصف انرژی خودروهای هیدرولیک-دیزلی سوخت مصرف می‌کند و انتشارات گازهای گلخانه‌ای را تا بیش از 60 درصد کاهش می‌دهد.
جاروکش هیبرید با قابلیت پاک نگه‌داشتن هوا
طراحی جدید این سیستم جاروکش، جایگزین توزیع نیروی هیدرولیک معمولی می‌شود زیرا دارای سامانه هدایت الکتریکی کارآمدی است. همچنین نوعی موتور گاز طبیعی کوچک به کاررفته در آن به همراه یک مولد نیرو، به عنوان منبع هدایت آن عمل می‌کند.هدف اصلی این پروژه، ارائه جایگزینی کارآمدتر برای وسایط‌نقلیه جاروکش‌ دیزلی است، در حالی که هزینه‌های آن با هزینه‌ جاری تفاوتی ندارد. جاروکش‌های معمولی، هفت ساعت در روز کار می‌کنند و سالانه بیش از 10 هزار لیتر دیزل مصرف می‌کنند و این رقم 10 برابر بیش از استفاده خودروهای مسافرتی از سوخت است.

محققان مدعی‌اند هزینه‌های عملیاتی این سامانه با استفاده از گاز طبیعی کاهش می‌یابد و بنابراین در طول چرخه کاری استاندارد، 50 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. همچنین، گاز طبیعی دارای کربن کمتری است و این موضوع موجب کاهش قابل‌توجه انتشارات گازهای گلخانه‌ای توسط این وسیله‌نقلیه می‌شود. دانشمندان مدعی‌اند با ترکیب‌کردن گاز زیستی، این جاروکش هیبریدی حتی پاک‌تر نیز خواهد بود.

به دلیل طراحی ماژولار این وسیله نقلیه، منابع دیگر انرژی مانند سوخت هیدروژنی نیز می‌توانند در این جاروکش به کار روند. مدیریت آزمایشگاه‌های علوم مواد و فناوری سوییس در حال طراحی پلت‌فرم ماژولارتر این خودرو بوده و فرآیندهای لازم برای بازاریابی آن را انجام می‌دهد.
مرجع : ایسنا