به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۰ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۸۳۸۷۵

حساس‌ترین آزمایش برای بیماری‌های عفونی

گروه علمی: دانشمندان دانشگاه مک‌مستر شیوه‌ای جدید را برای شناسایی کوچک‌ترین ردپاهای متابولیت‌ها، پروتئین‌ها یا بخش‌های دی‌ان‌ای ارائه داده‌اند.
حساس‌ترین آزمایش برای بیماری‌های عفونی
این روش می‌تواند هر نوعی مولفه‌ای را که ممکن است نشان‌دهنده حضور بیماری عفونی (تنفسی یا گوارشی) باشد، شکار کند. جان برنان، مدیر موسسه Biointerfaces در دانشگاه مک‌مستر، در این باره گفت: شیوه‌ای که ارائه داده‌ایم، به ما امکان شناسایی اهداف را در سطوح بی‌سابقه می‌دهد.

این آزمایش دارای بهترین حساسیت برای شناسایی عفونت است و گفته می‌شود 10 هزار برابر حساس‌تر از روش‌های کنونی است. دانشمندان با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته، ابزاری مولکولی متشکل از دی‌ان‌ای ارائه دادند که توسط مولکولی خاص و به انتخاب دانشمندان فعال می‌شود. این امر منجر به بروز سیگنال تقویت‌شده‌ای می‌شود که می‌توان آن را به آسانی شناسایی کرد. این مولکول خاص ممکن است نوعی نشانگر بیماری یا مولکول‌ دی‌ان‌ای باشد که بازنمود ژنوم یک ویروس است.

یکی از دیگر از مزیت‌های مهم آزمایش جدید، این است که نیازمند تجهیزات پیچیده نیست بنابراین آزمایش‌ها را می‌توان در شرایط عادی و در دمای اتاق انجام داد. این ابداع می‌تواند به محققان امکان شناسایی هر مولفه‌ دلخواه از جمله آلودگی باکتریایی یا مولکول پروتئینی که نشانگر سرطان است، را بدهد. روش جدید قادر است تمامی این مولفه‌ها را با حساسیت بالا شناسایی کرده و این کار را در زمان نسبتا کوتاهی انجام دهد.

محققان هم‌اکنون به دنبال توسعه این آزمایش و حذف نیاز به ابزارهای آزمایشگاهی هستند تا به طور مثال، پزشکان خانوادگی بتوانند از آن استفاده کنند. جزئیات این دستاورد علمی در مجله Angewandte Chemie International Edition ارائه شد.
مرجع : ایسنا