به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۰ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۸۳۸۹۱
رییس سازمان غذا و دارو

لیست سیاه دارویی نداریم

گروه جامعه- سلامت: رییس سازمان غذا و دارو گفت: اکنون فناوری‌های نوین مانند «نانو و بیوتکنولوژی» وارد صنایع داروسازی شده است که دستارود بزرگی است.
لیست سیاه دارویی نداریم
دکتر رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان با محدودسازی واردات دارو به دنبال رونق بخشی به بازار صنعت داروسازی نیست، گفت: سیاست کشور حمایت از تولید داخل است اما این حمایت بی حد و حصر نخواهد بود.هیچ لیست سیاهی در سازمان غذا و دارو وجود ندارد و از انتقادهای سازنده نیز استقبال می‌کنیم.

 

دیناروند خاطر نشان کرد: اگر قرار است در صنعت داروسازی به جایی برسیم، صنعت نباید فقط به بازار محدود داخلی نگاه کند. اعتبار و بودجه بحش سلامت در کشور ما محدود است و به همین دلیل رشد هزینه‌های دارویی امکان پذیر نیست؛ یعنی بازار دارویی ما باید سقف داشته باشد، نمی‌توانیم اجازه دهیم که این سقف از حد مجاز بیشتر شود.

 

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه افزود: ما از انتقاد و اعتراض استقبال می‌کنیم و لیست سیاه هم نداریم، در مورد تولید و واردات نیز فرقی ندارد.بیش از 2 هزار و 900 قلم دارو در فهرست دارویی کشور وجود دارد که بیش از دو سوم این اقلام نیز ساخت داخل است. این حجم تولید داخلی مرتبط با دارو( اعم از داروی ساخته شده و مواد اولیه)، سالانه از خروج میلیاردها دلار ارز جلوگیری کرده و برای حدود 20 هزار نفر ایجاد شغل کرده است که بیش از نیمی از آنها دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

 

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی اظهار داشت: اکنون فناوری‌های نوین مانند « نانو و بیوتکنولوژی» وارد صنایع داروسازی شده است، گرچه به کارگیری این دانش و فناوری‌ها در تمامیت صنعت هنوز فراگیر نیست، اما در مجموع به صرف اینکه ایران دارای این صنایع مهم، آن هم در ابعادی است که می‌تواند حدود یکهزار و 850 قلم دارو را به تمامی اشکال دارویی ( قرص، کپسول، ویال، آمپول و ...) تولید کند، دستارود بزرگی است که با تلاش‌های فراوان این افتخار برای کشور کسب شده است.