به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۴۶
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۰ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب : ۸۳۹۱۸

ردپای نفر سوم در معامله دکل مفقودشده

گروه اقتصادی: پیرو گزارش "ع ط م" و "عمر کامل آل سواد" بازیگران اصلی دکل مفقود شده، جزئیات تازه از دکل نفتی گمشده نشان می­‌دهد که در قرارداد خرید دکل میان شرکت تاسیسات دریایی و شرکت فروشنده (Dean) آقای "ر ط" نقش واسطه را داشته است.
در مکاتباتی که بین مدیرعامل وقت شرکت تاسیسات دریایی با آقای "ر ط" ( مدیرعامل شرکت سپنتا ) صورت گرفته، عنوان شده است که نامبرده واسطه عقد قرارداد میان شرکت تاسیسات دریایی و شرکت Dean بوده و از نظر اخلاقی متعهد به انجام قرارداد و مسئول جبران وجوه پرداختی به Dean بوده است.

اقدام­‌کننده در این قرارداد، آقای "م ش" ( مشاور مدیرعامل وقت شرکت تاسیسات دریایی ) بوده است. در همین رابطه نیز نامه­‌ای به امضای مدیرعامل وقت شرکت تاسیسات دریایی ( آقای "ع ط م" ) موجود است که بیان می­‌کند مدیریت شرکت Dean اصولا نقشی در معامله نداشته است و به عنوان کارمند آقای "ر ط" ( مدیرعامل شرکت سپنتا ) اقدام کرده است. مدیریت شرکت تاسیسات دریایی از همان ابتدا از این موضوع مطلع بوده و تبانی در معامله آشکار به نظر می­‌رسد. همچنین کارمندان آقای "م ش" ( مشاور مدیرعامل وقت شرکت تاسیسات دریایی ) از دکل مزبور در ترکیه بازدید داشته­‌اند.

نکته قابل توجه آن است که در هیچ یک از مراحل بازدید از دکل، ارگان­‌های داخلی شرکت تاسیسات دریایی، در جریان موضوع قرار نگرفته­‌اند و حتی ظرف 14 ماه بعد از پرداخت تمام پول دکل و عدم دریافت دکل، مدیرعامل وقت شرکت تاسیسات دریایی، هیچ اقدامی در جهت استیفای حقوق این شرکت انجام نمی­‌دهد و حتی موضوع را از هیئت مدیره، مخفی می­‌کند.

متعاقب اختلافات ایجاد شده و پرداخت تمام وجه دکل با دستور مدیریت وقت شرکت تاسیسات دریایی، علیرغم علم وی به این که دکل حفاری خریداری شده از شرکت Dean هیچ‌گاه وارد آب­‌های ایران نخواهد شد، مدیران جدید شرکت تاسیسات دریایی جلسات متعددی در تهران و دبی با حضور آقایان "ر ط" ( مدیر شرکت سپنتا )، "م ش" ( مشاور مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی )، "ع ط م" ( مدیرعامل وقت شرکت تاسیسات دریایی )، عمر کامل آل سواد ( مدیرعامل شرکت Dean ) برگزار و درخواست استرداد وجوه پرداختی به شرکت Dean را کردند که این جلسات تا کنون به نتیجه نرسیده است.

به همین دلیل پیرو مصوبه اخیر هیئت مدیره شرکت تاسیسات دریایی، در دادسرای ویژه مفاسد اقتصادی علیه آقایان "ر ط" ( مدیر شرکت سپنتا )، "م ش" ( مشاور مدیرعامل وقت شرکت تاسیسات دریایی )، "ع ط م" ( مدیرعامل وقت شرکت تاسیسات دریایی )، عمر کامل آل سواد ( مدیرعامل شرکت Dean )، اقامه دعوای کیفری شده است. لازم به ذکر است، هم زمان با تغییر در مدیریت شرکت تاسیسات دریایی و با درخواست مدیریت جدید، سازمان بازرسی کل کشور در این شرکت مستقر شد و موضوع تخلفات صورت گرفته در خرید دکل نفتی را به مراجع قضایی ارسال کرد.
مرجع : ایلنا