به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۲۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۱ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۸۴۰۲۰

شوش چگونه جهانی شد؟

گروه فرهنگی: عضو بنیاد شوش‌شناسی با اشاره به ثبت شوش به عنوان هجدهمین اثر جمهوری اسلامی ایران در فهرست میراث جهانی گفت: میراث جهانی یونسکو به مجموعه مکان‌های فرهنگی و یا طبیعی ثبت ‌شده در سازمان جهانی یونسکو مانند جنگل، کوه، آبگیر، صحرا، بقعه، ساختمان، مجموعه و یا شهر گفته می‌شود که به صورت فهرستی توسط کمیته میراث جهانی یونسکو همه ساله برگزیده شده‌اند.
شوش چگونه جهانی شد؟

علی بویری بیان کرد: آثار و محوطه‌های باستانی که در این فهرست قرار می‌گیرند بر اساس کنوانسیون حفاظت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی متعلق به تمام انسان‌های زمین فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص محسوب می‌شوند و دولت‌ها موظف به حفظ و نگه‌داری این آثار هستند. وی ادامه داد: بر پایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به ‌عنوان میراث جهانی کنند. حفاظت از این آثار پس از ثبت در عین باقی‌ ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوطه به عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود.


این باستان‌شناس خاطرنشان کرد: ایران در سال ۱۹۷۵ به کنوانسیون میراث جهانی یونسکو پیوست. شوش در آخرین مجمع عمومی یونسکو که در حال حاضر در آلمان تشکیل شده به عنوان هجدهمین اثر جمهوری اسلامی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. بویری یادآوری کرد: شوش با پیشینه شش هزار ساله خود در مجامع علمی و فرهنگی در سطح بین‌المللی با توجه به سوابق طولانی و مطالعات قابل توجهی که در بیش از یک قرن گذشته توسط پژوهشگران داخلی و خارجی در حوزه‌های باستان شناسی آن صورت گرفته به خوبی شناخته شده است. ثبت جهانی شوش گامی است بلند برای تحکیم جایگاه شوش به عنوان میراث ارزشمند بشری و نشان دهنده اهمیت این گهواره تمدن بشری خواهد بود.


عضو بنیاد شوش‌شناسی گفت: در چند سال اخیر اقدامات قابل توجهی در حوزه ساماندهی محوطه باستانی شوش توسط سازمان میراث فرهنگی صورت پذیرفت که در نوع خود بسیار حائز اهمیت است و تلاش‌های صورت گرفته مسؤولان و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی در این زمینه درخور ستایش است. مشاور شهردار شوش اظهار داشت: در حوزه شهری موانع و مشکلات قابل توجهی در مسیر ثبت جهانی قرار گرفت که به دنبال جلسات کارشناسی و بررسی موضوعات و مسایل مورد نظر در سطح استانی با تشکیل کارگروه شهری و مشارکت مدیریت شهری با محوریت فرمانداری شهرستان و میراث فرهنگی خوشبختانه موانع برطرف و در زمان بازدید ارزیابان یونسکو شوش رسماً در مسیر دستیابی به استانداردهای مورد نظر نزدیک شد.


بویری اضافه کرد: نقش مدیریت منسجم شهری در شوش در امر ساماندهی و فراهم کردن مقدمات و زمینه لازم برای ثبت جهانی شوش قابل تقدیرو ستایش بوده است. در همین راستا جلسات کارگروه شهری با محوریت فرمانداری شهرستان به صورت مستمر و هدفمند برگزار شده بود. شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر همت ویژه‌ای در حمایت و پشتیبانی از مجموعه میراث فرهنگی فرهنگی داشت. او یادآوری کرد: بسیاری از معضلات موجود در سطح شهر و به‌ویژه عناصری که سبب مخدوش کردن منظر شهری و مسیر گردشگری بودند با همت شهرداری مرتفع و برطرف شدند. نکته قابل توجه این است که کلیه اقدامات صورت گرفته توسط کارگروه شهری و به ویژه شهرداری با اتکا به توان و نیروی موجود در سطح شهرستان صورت پذیرفت .

 

مشاور شهردار شوش گفت: پیگیری و اقدام آموزش و پرورش شهرستان مبنی بر موافقت با تعدیل ساختمان پیش دانشگاهی که مُشرف به حریم منظری کاخ آپادانا بود و از طرفی حذف دکل مخابراتی توسط شرکت مخابرات که در حریم منظری محوطه واقع شده بود از جمله اقدامات مدیریت شهری بود که در راستای ثبت جهانی و همسو با اقدامات و پیگیری‌های مستمر اداره کل میراث فرهنگی استان و مجموعه اداره و پایگاه میراث فرهنگی شوش صورت گرفت.


وی افزود: حمایت و خواست عمومی اقشار مختلف شهروندان شوش و به ویژه تشکل‌های مردم‌نهاد و به خصوص انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی در سطح شهرستان و استان باعث شد آگاهی و اطلاع‌رسانی افکار عمومی نسبت به مقوله ثبت جهانی شود. در همین زمینه برگزاری چندین همایش فرهنگی توسط تشکل‌های مردم‌نهاد و برپایی المیپاد ورزشی با محوریت حمایت جامعه ورزشی شهرستان و استان از روند ثبت جهانی شوش از دیگر اقداماتی صورت پذیرفته بود.


این باستان‌شناس و کارشناس ارشد میراث فرهنگی شوش خاطرنشان کرد: ارگان‌های مختلفی از جمله شهرداری، شرکت توزیع برق شهرستان، مدیریت راه و شهرسازی و بنیاد شهید و امور ایثارگران و اداره اوقاف و امور خیریه و در کل مجموعه مسؤولان شهری با نظارت میراث فرهنگی همت ویژه‌ای مبنی بر اصلاح مسیرهای دسترسی و ساماندهی محیط شهری پیرامون محوطه باستانی در دستور کار خویش قرار دادند. بدون تردید رسیدن شوش به جایگاه واقعی خویش نیازمند همت و عزم عمومی خواهد بود. بویری تاکید کرد: نتیجه این هماهنگی‌ها و همدلی عموم مسؤولان و مردم در سطح استان و شهرستان که با هدف ثبت جهانی در سطح شهرستان ایجاد شده بود با ثبت شوش در فهرست آثار جهانی به ثمر نشست و امیدواریم شوش شایسته نام پرآوازه خویش شود.

مرجع : ایسنا