کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چین در مسیر ریشه‌کن کردن مالاریا

ایسنا , 21 تير 1394 ساعت 15:57

گروه جامعه-سلامت: در برنامه جهانی موسوم به «همکاری برای ریشه‌کنی مالاریا» (RBM) ضمن ارائه راهکارهای جدید با هدف هدایت تلاش‌های جهانی برای حذف مالاریا اعلام شد که چین در مسیر ریشه‌کن کردن این بیماری تا سال 2020 میلادی است.


این برنامه همزمان با انتشار آمارهای امیدوارکننده در حوزه بهداشت عمومی در حال انجام است و این آمار نشان می‌دهد که نرخ مرگ و میر ناشی از مالاریا کاهش 58 درصدی داشته و از سال 2001 از بیش از 600 میلیون و 200 هزار مورد مرگ و میر احتمالی مرتبط با این بیماری پیشگیری شده است.

«پدرو آلونسو»، مدیر برنامه جهانی مالاریای سازمان جهانی بهداشت (WHO) گفت: اولین بار است که چنین موردی رخ داده و قصد داریم نشان دهیم که برای مقابله با این بیماری چه تلاش‌هایی در حال انجام است. چین که درصدد است تا سال 2020 این بیماری را ریشه‌کن کند نه تنها طی دهه‌های گذشته با کاهش چشمگیر مبتلایان به مالاریا روبه‌رو بوده بلکه در اقدامات جهانی صورت گرفته در جهت کنترل آن نقش محوری دارد.

«آرتمیسینین» که اولین بار توسط محققان چینی از گیاه سنتی «آرتمیزیا» گرفته شده، موثرترین ترکیب دارویی مورد استفاده برای مقابله با مالاریاست. این بیماری خطرناک از طریق انگل و نیش پشه آلوده بین افراد منتقل می‌شود. طبق اعلام کارشناسان، چین همراه با کامبوج و ویتنام برنامه دارند تا سال 2020 مالاریا را از کشورهای خود ریشه‌کن کنند.

پدرو آلونسو همچنین گفت: پیش از این و حتی در اولین عملیات ریشه‌کنی مالاریا در اواخر دهه 1950 شاهد چنین کاهش ریشه‌ای در آمار مبتلایان به مالاریا نبوده‌ایم به گونه‌ای که موارد ابتلا به این بیماری 37 درصد افت داشته و میزان مرگ و میر ناشی از آن در میان کودکان زیر پنج سال در آفریقا کاهش 69 درصدی داشته است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، به رغم شکل‌گیری این روند سازمان جهانی بهداشت تخمین زده که در سال 2015 حدود 214 میلیون مورد ابتلا به مالاریا وجود خواهد داشت و این بیماری به مرگ 472 هزار انسان منجر می‌شود.


کد مطلب: 84093

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/84093/چین-مسیر-ریشه-کن-کردن-مالاریا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir