به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۸۴۱۹۴

ارتباط بین رنگ چشم و خطر اعتیاد به الکل ‌

گروه علمی: پژوهش جدید محققان آمریکایی حاکی از آن است که امکان اعتیاد به مصرف الکل در افراد با رنگ چشم روشن‌ بیشتر است.
ارتباط بین رنگ چشم و خطر اعتیاد به الکل ‌
محققان دانشگاه ورمونت آمریکا با بررسی چند نسل از مردم آمریکا و اروپا دریافتند که میزان خطر اعتیاد به الکل در افرادی که رنگ چشم روشن‌تری دارند تا 54 درصد بیشتر از افرادی با رنگ چشم قهوه‌ای و تیره است.
دکتر آرویس سولاری، محقق علوم سلولی و زیستی دانشگاه ورمونت اظهار کرد: در این پژوهش مشخص شد که رنگ چشم، فاکتور مهمی برای تشخیص میزان وابستگی فرد به مصرف الکل است. وی در ادامه افزود: میزان خطر اعتیاد به مصرف الکل در افراد با چشمان آبی حدود 80 درصد بیشتر از سایر رنگ‌ها است.

در این بررسی‌ها حتی ارتباط ژنتیکی رنگ چشم و اعتیاد به مصرف الکل نیز تایید شده است. به طوری‌که در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که مشخصات ژنتیکی که در تعیین رنگ چشمان افراد دخیل هستند، با خطر اعتیاد به مصرف الکل نیز ارتباط دارند. محققان در مورد علت تاثیر رنگ چشم بر خطر اعتیاد به مصرف الکل گفتند: در تحقیقات تکمیلی انجام شده مشخص شد که افراد با رنگ چشمان روشن بیشتر از سایر افراد دچار افسردگی فصلی می‌شوند.

با توجه به ارتباط اثبات شده افسردگی و افزایش خطر مصرف مشروبات الکلی افرادی که چشمان روشن‌تری دارند، با ابتلا به افسردگی فصلی برای فرار از این وضعیت به مشروبات الکلی روی می‌آورند. محققان معتقدند که یکی از دلایل افسردگی افراد با چشمان روشن، حساسیت بیشتر چشم‌ آنها به دریافت نور است. این حساسیت نقش موثری در تولید هورمون‌ خواب یا ملاتونین و تاثیرات منفی در روحیه این افراد دارد.
مرجع : ایسنا