به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۱۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب : ۸۴۲۱۹

مخالفت کابینه‌اسرائیل با اعدام فلسطینیان

گروه بین الملل: در حالی که رئیس هیات رسیدگی به امور اسرا و آزادگان فلسطینی از کشورهای امضاکننده کنوانسیون ژنو خواست با قانون اعدام اسیران فلسطینی مقابله کنند، وزرای حزب لیکود تصمیم گرفتند، لایحه اعدام اسیران فلسطینی که محکوم به قتل شهرک‌نشین‌ها هستند را لغو کنند و این لایحه در جلسه روز یکشنبه کمیته قانون‌گذاری کنست مطرح نشد.
مخالفت کابینه‌اسرائیل با اعدام فلسطینیان
سایت رسمی روزنامه عربی زبان معاریو نیز اعلام کرد: قرار است کمیته‌ای به ریاست یاریو لوین، برای رسیدگی به موضوع و حل مساله ظرف سه ماه تشکیل شود. این تصمیم پس از آن گرفته شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم و رئیس حزب لیکود در نشست وزرای این حزب، مخالفت خود را با قانون یادشده اعلام کرد.

عیسی قراقع، رئیس هیات رسیدگی به امور اسرا و آزادگان فلسطینی در بیانیه‌ای مطبوعاتی با اشاره به قانون اعدام اسرای فلسطینی، از کشورهای امضاکننده کنوانسیون چهارم ژنو خواست با قوانین نژادپرستانه رژیم صهیونیستی در حق اسرا و مردم فلسطین برخورد کنند.

 

قراقع در این بیانیه اظهار داشت: قوانین نژادپرستانه اسرائیل از جمله قانون اعدام اسرای فلسطینی که در کنست در حال بررسی است با قوانین بین‌المللی، قوانین حقوق بشر، کنوانسیون‌های سوم و چهارم ژنو و نیز منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های آن مغایرت دارد. رئیس هیات رسیدگی به امور اسرا و آزادگان فلسطین افزود: ما که مردم «اسرائیل» نیستیم که قوانین خاص آن برای ما اجرا شود، تا زمانی که ما تحت اشغال زندگی کنیم تنها کنوانسیون‌های ژنو و پروتکل‌های مربوط به آن در سرزمین‌های اشغالی فلسطین اجرا می‌شوند.

 

 در همین راستا فارس قدوره، رئیس باشگاه اسیران فلسطینی تاکید کرد: طرح این موضوع نشاندهنده آشفتگی و اضطراب نهادهای امنیتی، سیاسی و احزاب «اسرائیل» است و به همین دلیل است که این نهادها طی دوره سیاسی اخیر قوانین متعددی را در خصوص اسیران فلسطینی بررسی کرده‌اند.

 

قدوره افزود: در شرایطی که برخی کشورهای جهان از جمله آمریکا برای لغو قانون اعدام قدم پیش گذاشته‌اند، «اسرائیل» تصویب قانونی برای اجرای حکم اعدام را خواستار شده است.این درخواست موضوعی بسیار خطرناک است و اسرائیلی‌ها نمی‌توانند به خود اجازه دهند چنین قانونی را تصویب کنند که هیچ ارتباطی به آنان ندارد.