به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب : ۸۴۲۵۲
در صورت توفیق مذاکرات هسته‌ای

معاون شرکت‌نفت: نبایدانتظار معجزه داشت

گروه اقتصادی: با نزدیک شدن به زمان اعلام نتیجه مذاکرات هسته ای اذهان عمومی شرایط متفاوتی را برای نفت ایران در صورت توافق یا عدم توافق در ذهن خود مجسم می‌کنند.
معاون شرکت‌نفت: نبایدانتظار معجزه داشت

در این برخی انتظار نوعی معجزه و بازگشت آنی نفت ایران به بازار جهانی از یک سوی و جهش سرمایه‌گذاری های خارجی در صنعت نفت از سوی دیگر را دارند و منتظرند صنعت نفت ایران بتواند کاستی ها و کاهش تولید چشمگیر را در بازه زمانی کوتاه مدتی جبرن کند.

 

"معجزه‌ای بلافاصله پس از حصول توافق احتمالی هسته ای در صنعت نفت رخ نخواهد داد." این جمله که از سوی مشتاقعلی گوهری، معاون بررسی، امکان سنجی اقتصادی و مالی طرح‌های مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در گفت و گو با ایسنا ذکر شد، تصویر موردنیاز از نفت ایران در دوره پساتحریم را به دست می‌دهد. او معتقد است که بازگشت ایران به بازار جهانی بین 6 ماه تا یک سال به طول می انجامد.

 

گوهری در گفت و گو با ایسنا، درباره تاثیر توافق هسته ای بر صنعت نفت ایران و استراتژی های ایران در مجامع جهانی در دوره پساتحریم گفت: به هر حال توافق هسته ای یک سری تاثیرات آنی و لحظه ای به همراه خواهد داشت که تحت تاثیر جو عمومی روانی به وجود می آید و یک سری تاثیرات بلندمدت و میان مدت نیز به دنبال خواهد داشت. این تاثیرات نه تنها صنعت نفت بلکه همه ارکان اقتصادی کشور را در بر می گیرد.

 

 معاون بررسی، امکان سنجی اقتصادی و مالی طرح های مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر بر لزوم برنامه ریزی میان مدت و بلندمدت ادامه داد: بحث هایی همچون تامین مالی، تسهیلاتی که برای سازندگان و پیمانکاران در نظر گرفته می شود، اعتبارات اسنادی، ارتباطات بانکی و بین بانکی، نقل و انتقال وجوه ارزی، سوییفت و غیره در دوره پسا تحریم به صورت روان تر انجام خواهد شد و نیازمند برنامه ریزی بلند مدت و میان مدت خواهند بود. به هر حال در صورت حصول توافق هسته ای مسیر بانک ها برای اعطای تسهیلات هموار خواهد شد.

 
به گفته وی یکی از مشکلات پیش روی صنعت نفت ایران در زمان تحریم افزایش هزینه های انتقال وجوه و تامین مالی بود که در صورت رسیدن به توافق هسته ای این روند تسهیل می شود. گوهری به‌ ایجاد فضای روشن تر برای سرمایه گذاران در دوره پساتحریم در بازه زمانی بلندمدت اشاره و اظهار کرد: سرمایه گذاران می توانند در قراردادها و مناقصات بین المللی پیش رو و همچنین در طرح‌های اکتشافی و توسعه میادین مشترک نفت و گاز مشارکت کنند.

 

معاون بررسی، امکان سنجی اقتصادی و مالی طرح های مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در ادامه با تاکید بر این‌که معجزه‌ای بلافاصله پس از حصول توافق در صنعت نفت رخ نخواهد داد، خاطر نشان کرد: باید از انتظارات کاذب به‌طور جدی اجتناب شود. اتفاقی که در دوره پساتحریم در میان‌مدت حاصل خواهد شد این است که شرایط به ریل طبیعی خود یعنی به دوره پیش از تحریم‌ها باز خواهد گشت.

  

گوهری همچنین به اجرای روان‌تر سیاست‌های نفتی کشور در مجامع جهانی اشاره کرد و افزود: برنامه‌ریزی‌های کلان و راهبردی و سیاست‌ها تعیین شده و به طور حتم سیاست‌هایی چون چشم‌انداز توسعه، اقتصاد مقاومتی و غیره روان‌تر پیگیری خواهد شد، اما نمی‌توان انتظار تغییرات ماهوی بنیادین در صنعت نفت را داشت.

  

وی همچنین در پاسخ به این‌که بازگشت نفت ایران به بازار‌های جهانی و شرایط گذشته در چه بازه زمانی حاصل خواهد شد؟ اضافه کرد: انعقاد قرار‌داد، مذاکره و رایزنی نیاز به زمان دارد و این اتفاق حداقل شش ماه تا یکسال به‌ طول خواهد انجامید، اما باید تلاش روزافزون داشته باشیم تا بتوانیم بازارهای از دست رفته را بار دیگر تصاحب کنیم.

 

 معاون بررسی، امکان سنجی اقتصادی و مالی طرح‌های مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این‌که دنیا در شرایط نیمه‌راکد اقتصادی به سر می‌برد، گفت: با توجه به قیمت پایین نفت در زمان کنونی، بازگشتن نفت ایران به بازار‌های جهانی نیاز به چانه‌زنی دارد، اما به طور کلی ظرفیت بالقوه برای این بازگشت وجود دارد.

 

 گوهری همچنین به روند طبیعی ظهور مشتریان و پالایشگران جدید و تمرکز بازارهای نفتی بر بازارهای نوظهور چین، ژاپن، هنگ‌کنگ و به‌طور کلی شرق آسیا و حضور ایران در این بازارها در شرایط تحریم اشاره کرد و درباره تحرکات و رفتارهای برخی اعضای تولید‌کننده اوپک همچون عربستان در صورت حصول توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 افزود: به هرحال نفت در کنار این‌که یک حامل انرژی است یک کالای سیاسی نیز هست. بهبود فضای سیاسی قطعا منجر به بهبود فضای کسب‌وکار خواهد شد.

 

 وی ادامه داد: در حال حاضر کشور‌های دیگر تولید‌کننده اوپک نیز به دنبال تصاحب سهم حداکثری از بازار جهانی هستند،‌اما اطلاع دارید که بیش از 10 درصد ذخائر نفت و 18 درصد ذخائر گاز دنیا به ایران تعلق دارد و سهم ایران در تامین انرژی دنیا غیرقابل انکار است.

  

معاون بررسی، امکان سنجی اقتصادی و مالی طرح‌های مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران گفت: در حال حاضر اتفاقات سیاسی همچون مسائلی که برای روسیه به وجود آمده است ایران را به لحاظ موقعیت در زمینه‌ی تامین گاز طبیعی و LNG در جایگاه ممتازی قرار می‌دهد. ما باید از این شرایط استفاده بهینه کنیم و این موضوع به اقتدار سیاسی و فعالیت‌های دیپلماتیک کشور بستگی دارد.

 

 گوهری ادامه داد: ذخائر غنی نفت و گاز ایران و نیازی که کشور‌های اروپایی و حتی کشور‌های عربی به انرژی دارند نقش ایران را در این زمینه برجسته می‌کند. وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به این‌که توافق احتمالی هسته‌ای در همه زمینه‌های اقتصادی منشا خیر، تحول و توسعه باشد، خاطر نشان کرد: امیدوارم صنعت نفت نقش برجسته و استراتژیک خود را بازیابی کند و مدیران این صنعت بهره‌برداری بهینه‌ای را در زمینه‌ی جذب سرمایه‌گذاری، انتقال و بومی‌سازی فناوری‌های نوین و پیشرفته ازدیاد برداشت از ذخائر نفت و گاز و کاهش هزینه‌ها داشته باشند.