به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۳ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۸۴۳۴۳

بعد از ترک سیگار چه اتفاقی مي​افتد؟

گروه علمی: با دود کردن هر سیگار 200 نوع ماده سمی وارد بدن فرد سیگاری می شود که برای اندام های درونی بدن بسیار خطرناک است؛اما مدت کوتاهی پس از ترک سیگار بدن انسان رفته رفته سلامت خود را باز می یابد.
بعد از ترک سیگار چه اتفاقی مي​افتد؟
سیگار به عنوان یکی از مهمترین عوامل ابتلا به انواع بیماری های خطرناک از جمله سرطان شناخته شده است. بنابراین ترک سیگار یکی از بهترین اقدام ها برای سلامت انسان در کوتاه مدت و بلند مدت انسان است.
***20 دقیقه بدون سیگار
20 دقیقه پس از آخرین سیگار فشار خون و ضربات قلب به حال عادی باز می گردند. نیکوتین موجود در سیگار اعصاب سمپاتیک را تحریک می کند. این اعصاب ضربان قلب و فشار خون را بالا می برند و بدن را در حالت تحریک شده و آماده فرار قرار می دهند.

*** 12 ساعت بدون سیگار
با توقف 12 ساعته کشیدن سیگار، مونوکسید کربن خون کاهش پیدا می کند و به اندازه طبیعی می رسد، در مقابل اکسیژن خون بالا می رود مونواکسید کربن بخشی از دود سیگار است که وارد گردش خون می شود و از جذب اکسیژن توسط سلو ل های خونی جلوگیری می کند.
***دو روز بدون سیگار
دو روز پس از آخرین سیگار کارآیی حس چشایی و بویایی بهتر می شود. دود سیگار این دو حس را تحت تأثیر قرار می دهد.

***سه روز بدون سیگار
سه روز پس از آخرین سیگار ریه ها آرامش پیدا می کنند و نفس کشیدن راحت تر می شود. حال دیگر نیکوتین در بدن نیست در نتیجه نشانه های ترک سیگار شدید می شوند از جمله این نشانه ها سردرد، تهوع یا گرفتگی عضلات است. بالا رفتن یکباره اشتها، افسردگی و ترس گاه از دیگر نشانه های ترک سیگار هستند.

***چند ماه بدون سیگار
چند ماه پس از آخرین سیگار گردش خون بهبود پیدا می کند. ظرفیت شش ها برای جذب اکسیژن تا 30 درصد بالاتر می رودو سرفه های خشک کمتر می شود. تحقیقات نشان می دهند پرز های درون شش ها که مولکول های خارجی را جذب و دفع می کنند دوباره رشد کرد ه اند.

***یک سال، 10 سال و 15 سال بدون سیگار
یک سال پس از ترک سیگار ضریب خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق تا 50 درصد کاهش پیدا می کند، 10 سال بعد احتمال مرگ در اثر سرطان ریه 50 درصد کمتر از افراد سیگاری است. پس از 15 سال احتمال ابتلا به بیماری های قلب عروق به اندازه فردی است که هرگز سیگار نکشیده است.
مرجع : ایرنا