به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۴ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۸۴۴۸۸

کابل​های زیردریایی گوگل جایگزین ماهواره​ها

گروه فناوری: در چند سال اخیر تقریبا تمام تبادلات اطلاعات بین قاره ای اینترنت از طریق کابل های زیردریایی انجام می شود و این کابل ها عملا جای ماهواره ها را گرفته اند.
کابل​های زیردریایی گوگل جایگزین ماهواره​ها
شرکت گوگل نیز از قافله عقب نمانده و با همکاری مجموعه ای از شرکت های ارتباطی آسیایی در یک پروژه عظیم به نام Faster سرمایه گذاری کرده است تا بین ژاپن و آمریکا ارتباط مستقیمی از طریق کابل فیبر نوری برقرار کند.این کابل از 6 جفت فیبر نوری تشکیل شده است و هر فیبر100 طول موج را با قابلیت 100 گیگابایت اطلاعات در هر ثانیه در اختیار می گذارد. بدین ترتیب ظرفیت مخابراتی کابل معادل 6 ترابایت اطلاعات در هر ثانیه است. این ظرفیت 10 میلیون بار سریع تر از یک مودم پرسرعت عادی است. در ادامه واقعیت های جالبی را درباره ارتباطات زیردریایی بیان می کنیم که تا کنون کمتر در رسانه ها به آن پرداخته شده است:

1- در حدود 99 درصد از تبادل اطلاعات بین قاره ای اینترنت از طریق کابل های زیردریایی انجام می شود؛ این در حالی است که تا سال 1995 تقریبا نیمی از این ارتباطات توسط ماهواره ها برقرار می شد.
2- کابل های زیردریایی باید فشار 8 کیلومتر آب اقیانوس را تحمل کنند؛ تحمل چنین فشاری مانند این است که یک فیل روی انگشت شصت شما بایستد!
3- فیبرنوری تشکیل دهنده کابل های زیردریایی از شیشه خالص به قطر موی انسان ساخته می شود و سپس درون یک لفاف فلزی قرار می گیرد تا فشار بسیار زیاد آب را تحمل کند.

4- فیبر نوری مورد استفاده در پروژه اخیر گوگل، درون یک ترکیب ژله ای قرار دارد تا در صورت آسیب دیدن کابل، از برخورد آب با فیبر جلوگیری شود. سپس درون یک لفاف فلزی و پس از آن درون لفافی از جنس مس قرار گرفته است تا علاوه بر مقاومت در برابر فشار، امکان انتقال جریان الکتریکی موردنیاز برای تقویت کننده های سیگنال را فراهم کند. لایه بیرونی کابل نیز از جنس پلی اتیلن است تا از ورود آب اقیانوس به لایه های زیرین جلوگیری کند.

5- کابل های زیردریایی در نزدیکی آب های ساحلی، با استفاده از لفاف های فلزی، لایه های آسفالت و ریسمان های پلاستیکی تقویت می شود تا در برخوردهای احتمالی، دچار آسیب نشود.
6- کابل های زیردریایی قادرند تا 80 ترابایت اطلاعات را درهر ثانیه منتقل کنند. این ظرفیت معادل ظرفیت 2100 دی وی دی (با ظرفیت 4.7 گیگابایت) در هر ثانیه است.
7- کوسه ها و سایر آبزیان تا سال 2006 تنها مسئول یک درصد از آسیب های وارده به شبکه های کابلی زیردریایی بوده اند.

8- اولین ارتباط کابلی زیردریایی در سال 1851 یعنی 20 سال قبل از این که الکساندر گراهام بل اختراع تلفن را به ثبت برساند، در کانال انگلیس راه اندازی شد.
پروژه ارتباطی جدید گوگل با عنوان Faster با بودجه 300 میلیون دلاری که با همکاری مجموعه شرکت های مخابراتی East Asian تامین خواهد شد، یک خط ارتباطی مستقیم بین ژاپن و ایالات متحده برقرار می کند که امکان مخابره اطلاعات را با حداکثر سرعت 60 ترابایت بر ثانیه در اختیار می گذارد. این پروژه چندی قبل آغاز شده و قرار است در سال آینده میلادی به بهره برداری برسد.
مرجع : ایرنا