به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۴ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۸۴۴۹۳

مزایای توافق هسته ای از دید ابتکار

گروه سیاسی: معصومه ابتکار در اینستاگرام خود از مزایای توافق هسته ای بر محیط زیست کشور می گوید.
مزایای توافق هسته ای از دید ابتکار
معصومه ابتکار رئیس محیط زیست کشور در یک پست اینستاگرامی از توافق هسته ای می نویسد و می گوید:نهایی شدن توافق هسته ای در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان واقعه ای تاریخی و سرنوشت ساز است. وی در ادامه از تاثیرات این توافق بر محیط زیست نوشت و گفت:وقتی جهان در گردابی از تخاصم و درگیری افتاده و منطقه در آتش افراط گرایی می سوزد، پیروزی گفت و گو و تعامل اتفاقی منحصر به فرد و کم نظیر است که می تواند سرنوشت ها را از نو باز بنویسد.

این توافق نه تنها مناسبات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای 1+5 را اصلاح و تعامل اقتصادی و دیپلماتیک ایران با بسیاری کشورهای جهان را ارتقا می بخشد، بلکه نشان دهنده موفقیت دیپلماسی و مذاکره در مقابل تنش و مخاصمه بوده و با بر هم زدن بسیاری از معادلات سنتی، فصل نوینی از مناسبات بین المللی را رقم می زند و الگویی برای دنیای تشنه گفت و گو و درک و احترام متقابل خواهد بود.فضای اقتصادی داخل کشور نیز شرایط نوین و متعادلی را می تواند تجربه کند، چرا که امکان حضور سالم بخش خصوصی و سرمایه گذاری سالم فراهم می شود و بر عکس عرصه برای دلالان تحریم و آنانی که از محدودیت ها برای پیشبرد معاملات غیر رسمی، غیرقانونی و قاچاق استفاده می کردند، تنگ خواهد شد.


به علاوه امکان حضور صنایع و فناوری های سبز برای حل مشکلات محیط زیستی کشور تسهیل شده و امید می رود فشار از روی منابع طبیعی برداشته شود. چنانچه این تفاهم می تواند زمینه را برای همکاری بیشتر با کشورهای صنعتی که صاحب استانداردها و تجربیات زیست محیطی ارزشمندی هستند فراهم کند. به ویژه برای ارتقای استانداردها در صنایع سنگین و نیز صنایع نفت و گاز که به کاهش میزان گازهای گلخانه ای کمک می کند. به عبارت دیگر امروز گام بلندی برای کمک به مهار گازهای گلخانه ای تولید شده توسط صنایع، نیروگاهها و بخش نفت برداشته شد. همین طور دستیابی به فناوری های موثر در اصلاح الگوی آب با توجه به خشکسالی وسیع آسان می شود.امیدوارم همچنان که این توافق در سطح بین المللی و در شرایطی دشوار موفق به ایجاد وفاق شد، سبب تعمیق وفاق ملی در عرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی برای پیشبرد برنامه های دولت تدبیر و امید نیز بشود.