به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۴ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۸۴۵۰۲
اشپیگل:

اشتیاق اروپا به برقراری روابط با ایران

گروه سیاسی: سایت اینترنتی هفته نامه آلمانی اشپیگل اعلام کرد: تکاپو و شوق اروپایی ها برای برقرای روابط با جمهوری اسلامی ایران پس از توافق هسته ای بیش از پیش شده است.
اشتیاق اروپا به برقراری روابط با ایران
در گزارش اشپیگل که پس از اعلام توافق بر سر برنامه اقدام جامع مشترک میان ایران و کشورهای 1+5 انتشار یافته، آمده است: برای فرانسوی ها، بریتانیایی ها و آلمانی ها حاضر در مذاکرات وین، قبل از هر چیز روابط اقتصادی با ایران یک حوزه جالب توجه به شمار می رود و حتی فرانسه که روابط موثری با ایران ندارد، اکنون درصدد احیای روابط اقتصادی پیشین خود با تهران است.

سایت اینترنتی هفته نامه اشپیگل که لینک ایران را در صفحه اول خود قرار داده، می افزاید: آلمان در دوران قبل از انقلاب و حتی بعد از انقلاب اسلامی از سال 197، یک شریک اقتصادی قدیمی برای ایران محسوب می شود که بعد از برداشتن تحریم ها، چنین روابطی می تواند به سرعت از سر گرفته شود.

در ادامه گزارش اشپیگل آمده است: «زیگمار گابریل» معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان به نمایندگی از صنعت و اتاق بازرگانی آلمان (دی آی اچ کی) - DIHK - یکشنبه (28 تیر ماه) برای دو روز به ایران سفر خواهد کرد تا در تهران و اصفهان برقراری روابط اقتصادی را بررسی کند. قرار است این سفر در قالب هیاتی از تجار بلندپایه انجام شود.

اشپیگل پیشتر اعلام کرده بود که با لغو تحریم ها علیه ایران، ارزش داد و ستد تجاری دو طرف از رقم چهار میلیارد دلار پیشین به سرعت فراتر خواهد رفت.

جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 (شامل آمریکا، آلمان، انگلیس، چین، فرانسه و روسیه) همراه با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از 22 ماه مذاکره سخت و فشرده، سرانجام روز گذشته (سه شنبه) برای رفع سوءتفاهم ها در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای و همزمان لغو تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران به تفاهم دست یافتند.