به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۴ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۸۴۵۳۶

شوش جهانی شد، اما دریغ ...

گروه فرهنگی: عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش گفت: شوش جهانی شد، اما دریغ از کوچک‌ترین نگاه دلسوزانه از سوی مسئولان شهرستان شوش.
شوش جهانی شد، اما دریغ ...

پیمان شوهانی با بیان این مطلب اظهار کرد: در کشاکش ثبت جهانی شوش و در حالی که در روز 20 تیر 94 یعنی روزی که مراسم استقبال از این رویداد مهم در شهر اهواز با شکوهِ هرچه تمام‌تر برگزار شد و تا جایی که دیده‌ها می‌نگریستند، در جای جای شهر اهواز با انواع بنر و بیلبوردهای تبلیغاتی به پیشواز این اتفاق میمون و مبارک رفته بودند و هر انسان دوستدار فرهنگ و تاریخ با تماشای این فضای زیبا و شکوه‌آور به وجد می‌رسید و شادمانه در پوست خود نمی‌گنجید، کم‌توجهی و غفلت مسئولان شهرستان شوش باعث سوهان روح و رنجش خاطر تمام دوستانی شد که در این مراسم حضور داشتند؛ مسئولانی که حتی حاضر نبودند در این مراسم که برای ثبت جهانی شوش نه شهر اهواز یا دیگر شهرهای استان برگزار شده بود حضور داشته باشند.


وی خاطرنشان کرد: در روز و روزگاری که دیگر کشورها از قبیل ترکیه و آذربایجان و... به دنبال این هستند که شاعران سرزمین ما از مولانا و نظامی گرفته تا دیگر بزرگان را به عنوان مفاخر خود جلوه دهند و به نام خود ثبت کنند، ما از شهر باستانی شوش، این دُر نادره تاریخ سرزمین‌مان، غافل هستیم!


شوهانی عنوان کرد: به راستی که ما برای شوش، این مظلوم تاریخ باستان، چه کاری انجام داده‌ایم!؟ در حالی که در مراسم تجلیل ثبت جهانی شوش در روز (20 تیر 94) تمام طوایف و مسئولان محترم دیگر شهرستان‌های استان حضور به هم رسانده بودند رmیس میراث فرهنگی، فرماندار، شهردار و اعضاء شورای شهر و دیگر مسئولان محترم شهرستان شوش کجای ماجرا بودند؟ این انتظار شاقی است که مسئولان محترم شهرستان شوش بایست در این مراسم شرف حضور می‌داشتند!؟


دوستدار میراث فرهنگی شوش بیان کرد: در حالی که این روزها تمام رسانه‌های داخلی و بین‌المللی در تب و تاب ثبت جهانی شوش، این رویای شیرین، که بعد از سالیان سال تحقق یافته حضور دارند مسوولان محترم شهرستان شوش در خواب غفلت به سر می‌برند! نکند باید انتظار داشت که ما نیز بی‌اعتنا باشیم و این رویداد مهم را برای دیگر شهرستان‌ها استان تلقی کنیم و نباید حضور داشته باشیم!؟

وی تصریح کرد: این قصور و کوتاهی مسوولان تا به حدی است که بعد از انتشار خبر ثبت جهانی شدن شوش حتی حاضر به اطلاع‌رسانی این واقعه پراهمیت در سطح شهر نبودند. وقتی که اداره میراث فرهنگی شهر که بانی نخست این واقعه به شمار می‌روند و داعیه دوست داشتن فرهنگ غنی و اعتلای تاریخ سرزمین ما را دارد سه روز بعد از انتشار این خبر با توجه به گوشزدها و فشارهای فراوان دوستداران انجمن میراث فرهنگی شوش دست به اطلاع‌رسانی می‌زند نباید از کوتاهی دیگر مسوولان خرده گرفت!

 

شوهانی ادامه داد: البته زیاد نباید به رویداد مهم ثبت جهانی شوش خوش‌بین بود، زیرا وقتی مسوولان شهرستان شوش تا به این حد به این مقوله کم توجه هستند که حتی حاضر نیستند در مراسم نکوداشت این واقعه مهم در روز 20 تیر 94 حضور داشته باشند نباید انتظار آینده‌ای رخشان را برای شوش متصور شد. در این زمینه چه خوش فرموده است حافظ شیرازی ما که: پای ما لنگ است و منزل بس دراز / دست ما کوتاه و خرما بر نخیل.

 

عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش اظهار کرد: مگر این که نگاه مسوولان عوض شود و سعی در جبران قصور و کوتاهی که تاکنون در حق شوش داشته‌اند کنند و با جدیت و عرق و تعصب بیشتری به این رخداد مهم نگاه کنند. چنان که پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) در حدیثی که منتسب به وجود مبارک ایشان است می‌فرمایند: حب الوطن من الایمان. به راستی که عرق به وطن و دوست داشتن آن جزوی از ایمان محسوب می‌شود.

مرجع : ایسنا