به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۳
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۴ ساعت ۲۲:۵۶
کد مطلب : ۸۴۵۶۷

روحانی در دیدار با جامعه ورزش: تیم هسته‌ای در مسابقه سیاسی برای ما «برجام» آورد

گروه ورزشي: رييس‌جمهور گفت: ورزشکاران! در میدان‌های مسابقه تلاش می‌کنید و افتخارات‌تان این است که با جام برم ی‌گردید و تیم مذاکره کننده ما هم در مسابقه سیاسی "برجام" را برای ما آورد.
روحانی در دیدار با جامعه ورزش: تیم هسته‌ای در مسابقه سیاسی برای ما «برجام» آورد
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم ضیافت افطار با ورزشکاران که در سالن اجلاس سران برگزار شد اظهار کرد: ورزشکاران با تلاش خود و کسب جام‌های افتخار در میدان‌های مسابقه نام ایران را پرافتخارتر در سطح جهان مطرح می‌کنند و پرچم ایران را به اهتزاز درمی‌آورند و دید جدیدی را به دنیا نسبت به ایران ایجاد می کنند و تیم هسته‌ای ما در این مذاکرات نیز با افتخار نام ایران و پرچم ایران را بالا بردند. وی با اشاره به استقامت و ایستادگی، تشویق و حضور همیشگی مردم ایران اظهار کرد: مقام معظم رهبری نیز با هدایت‌ها و ارشادهای‌شان تیم هسته‌ای را حمایت کردند، قوای دیگر نیز حمایت‌های خود را در این راستا انجام دادند و کار عظیم و بزرگی انجام شد و همه دست به دست هم دادیم تا به این پیروزی رسیدیم.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه قرار بود تیم مذاکره کننده تحریم‌ها را بردارد اما قدمی جلوتر رفت و تحریم فروش هواپیما را که جزو مباحث هسته‌ای نبود و برای حدود 30 سال پیش بود را برطرف کرد، افزود: همچنین تحریم فروش مواد غذایی، پسته و فرش به آمریکا که سال‌ها تحریم شده بود برداشته و از طرف دیگر تحریم شرکت‌های مرتبط با شرکت‌های آمریکا نیز که از موضوعات گذشته بود و مربوط به مباحث هسته‌ای نمی‌شد برطرف شد.

روحانی با بیان اینکه اگر در زمینه ورزش بخواهیم استعدادهای خود را پرورش دهیم باید در صحنه‌های رقابت حضور یابیم تصریح کرد: باید در ورزش به رقابت تکیه کرد و به مسابقات تن داد و وقتی در مسابقات جهانی شرکت می‌کنیم باید به قواعد بازی نیز تن بدهیم یعنی نمی‌توانیم در رقابت‌های جهانی شرکت کنیم اما قواعد آن را نپذیریم و بگوییم که ما سبک بازی‌مان با شما فرق می‌کند و داور بین‌المللی را قبول نداریم. در دنیای سیاست هم مثل دنیای بازی است و ما یا می‌خواهیم با دنیا کار کنیم یا نمی‌خواهیم.

وی با اشاره به اینکه در دنیای امروز باید با کشورهای دیگر ارتباط داشت خاطرنشان کرد: همان‌طور که در اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب فرمودند تولیدات‌مان باید درون‌زا و برون‌نگر باشد باید صادرات را اضافه کرده و دروازه‌ها را باز کنیم. رییس جمهور با اشاره به اینکه در حوزه ورزش نیاز به واردات مواد اولیه برای ساخت کالاهای ورزشی داریم تصریح کرد: آیا می‌شود بگوییم در کالاهای ورزشی صادرات و واردات نمی‌خواهیم و با هرچه که از قدیم داشته‌ایم بازی می‌کنیم؟

رییس دولت یازدهم با اشاره به اینکه ما ملت بزرگی هستیم اما عده‌ای می‌گفتند نباید با خارجی‌ها مذاکره کنیم چون ممکن است سرمان‌ کلاه بگذارند و عده‌ای دیگر از حضور پای میز مذاکره می‌ترسیدند و طرف مقابل را خیلی بزرگ می‌دانستند خاطرنشان کرد: عده‌ای از نشستن پای میز مذاکره می‌ترسیدند و می گفتند ما کنار و گوشه‌ای می ایستیم و شعار می‌دهیم، در حالی که ما معتقدیم ملتی توانمند و قدرتمند هستیم و می‌توانیم پای میز مذاکره با دنیا حرف بزنیم، چون ما منطق داریم و کشوری بزرگ هستیم.

روحانی گفت: در چند روز اخیر از سران کشورهای شش کشور مذاکره کننده با ایران می‌شنویم که از منطق خردمندانه دیپلمات‌های ایرانی می‌گویند و یکی از آن‌ها گفته است ظریف برای به دست آوردن اهدافش سانتی متر، سانتی متر می‌جنگیده است. وی با اشاره به اینکه دولت اینکه دولت یازدهم از آغاز فعالیتش یکی از وعده‌هایش نشستن پای میز مذاکره با شش قدرت دنیا بوده است تا تحریم‌های غلط و ظالمانه را بشکند گفت: برخی ادعا می‌کردند که این کار امکان‌پذیر نیست اما ما کسانی را به میدان بازی فرستادیم که آن‌ها را از دیرباز می‌شناختیم.

روحانی افزود: با دکتر ظریف در بحث سیاسی مذاکرات از پایان جنگ ایران و عراق یعنی بیش از 25 سال است که کار کرده‌ام و از طرف دیگر با دکتر صالحی از تیم فنی مذاکرات از سال 81 همکاری داشته‌ایم و از آن‌ها شناخت کافی دارم. ما تیم قوی حرفه‌ای نیاز داشتیم که مذاکره بلد باشد چون مذاکره غیر از سخنرانی، خواندن بیانیه و شعار دادن بلکه مذاکره یک فن و کار پیچیده است.

وی با بیان اینکه در مذاکرات باید به خوبی می‌دانستیم از کجا شروع کنیم و باید به کجا برویم و هدف نهایی‌مان چه باشد و همین‌طور چگونه قدم به قدم به هدف نزدیک شویم تصریح کرد: تیم مذاکره کننده ما از چند بخش سیاسی، فنی، اقتصادی و حقوقی برخوردار بود که همه حرفه‌ای و کاربلد بودند و کار خود را به خوبی انجام دادند. روحانی همچنین در صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه ورزش از دیدگاه این دولت یک کار تشریفاتی و حاشیه‌ای برای این جامعه نیست خاطرنشان کرد: ورزش برای سلامت جامعه و سلامت جسم و روح جامعه ضروری است و دولت در این زمینه هر مقدار توان داشته باشد کمک خواهد کرد، به خصوص در زمینه ورزش بانوان.

وی با یبان اینکه باید در سطح جهان کاری کنیم که دنیا بداند اسلام، اخلاق و فرهنگ با ورزش بانوان در تضاد نیست خاطرنشان کرد: باید به دنیا نشان دهیم که سلامت و نشاط بانوان و حضور بانوان در عرصه‌های جهانی را ضروری و موجب افتخار می‌دانیم. رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: حضور بانوان در سکوهای افتخار با فرهنگ اسلامی و حجاب و عفاف‌شان افتخار مضاعفی را برای ما دارد و این اتهام را که اسلام ضد زن است و بین زن و مرد تبعیض قایل می‌شود را زیر سوال می‌برد چرا که هیچ دین و آیین و مکتبی جملاتی که اسلام راجع به زنان آورده است را ندارد. در حالی که اسلام گفته است مرد بودن یا زن بودن از دیدگاه قرآن و خداوند معیار فضیلت نیست بلکه در نگاه اسلام، کسی دارای تقوا است که دست و زبان و حرکت و تلاشش به ضرر و علیه کسی نباشد.