به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۴ ساعت ۲۳:۱۱
کد مطلب : ۸۴۵۷۰

واکنش مقام‌های ترکیه به توافق هسته‌اي

گروه سیاسی: شخصیت‌ها و مقام‌های مختلف کشور همسایه‌مان ترکیه به اعلام نظر در رابطه با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخته و آن را از منظر خود تحلیل و بررسی کردند.
علیرضا بیکدلی - سفير ايران در تركيه در صفحه شخصی فیسبوک خود از اعلام مواضع شخصیت‌ها و مقام‌های ترکیه در رابطه با توافق ایران و 1+5 خبر داد. وی در این مطلب این‌طور نوشته است که رهبر حزب سعادت ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است با این توافق منطقه وارد دوران جدیدی می‌شود و امیدواریم که این دوران جدید برای ایران و کل جهان اسلام نتایج موثر و مفیدی در برداشته باشد و به استقرار آرامش منطقه و صلح جهانی کمک کند.

همچنین عمر چلیک وزیر فرهنگ ترکیه نیز در صفحه خود این‌طور عنوان کرده است که این توافق یک نمونه موفقیت‌آمیز در استفاده از دیپلماسی به جای درگیری است. عبدالله گل رییس جمهور سابق ترکیه نیز با انتشار بیانیه‌ای توافق اخیر هسته‌ای را بزرگترین پیروزی دیپلماسی بعد از پایان جنگ سرد و نمونه‌ای برای حل سایر مسایل منطقه عنوان کرده است. وزیر مالیه ترکیه و مقام‌های اقتصادی و بخش خصوصی ترکیه هم از منظر اقتصادی به این توافق توجه کرده‌اند و بیشتر رسانه‌های ترکیه از زاویه دید خود به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 پرداخته‌اند.