به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۸ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۸۴۸۵۸
به ارزیابی مناسبی از طرح تحول سلامت رسیده​ایم؛

تجمیع بیمه خواست وزارتخانه و بهداشت جهانی

گروه جامعه: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تجمیع بیمه ها خواست مشترک وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی برای اجرای موفق طرح تحول سلامت است.
دکتر سید حسن هاشمی در جلسه جمع بندی هیات ارزیاب سازمان بهداشت جهانی از طرح تحول سلامت افزود: اگر اجرای این طرح منجر به استقرار کامل شبکه و برنامه های پیشگیری برای کل جمعیت 77 میلیونی کشور شود به بخشی از اهدافمان در اجرای این طرح رسیده ایم.
وی ضمن قدردانی از حضور این هیات در ایران و برسی طرح تحول سلامت از نزدیک اظهارداشت: ترکیب تیم هیات ارزیاب به گونه ای انتخاب شده که بتوانند اجرای طرح تحول سلامت را در همه حوزه ها ارزیابی کنند و کارشناسان مجرب این سازمان توانستند در مدت کوتاهی به یافته های خوبی درباره این طرح دست یابند.

وزیر بهداشت با بیان این که در مجموع این هیات به ارزیابی مناسبی از طرح تحول سلامت رسیده اند، گفت: تقریبا در کلیات و به ویژه در بخش هایی که باعث پایداری و استمرار برنامه می شود با یکدیگر هم عقیده هستیم. دکتر هاشمی یادآور شد : من نیز با شما موافق هستم که تعهد سیاست گذاران و نیز ارایه دهنده گان خدمت، نقش کلیدی در ادامه اجرای طرح تحول سلامت دارد و یکی از عواملی که به ما در اجرای موفق این طرح کمک می کند پایداری منابع است.

وی ادامه داد: همانگونه که در گزارش هیات ارزیاب سازمان بهداشت جهانی از طرح تحول سلامت مطرح شد یکی از مشکلات عمده در اجرای این طرح بیمه ها هستند و ما نیز همانند شما بر تجمیع بیمه ها تاکید می کنیم. وزیر بهداشت افزود: تجمیع بیمه ها صرفا برای کاهش هزینه ها نیست بلکه برای داشتن خریداران واحد خدمت و نیز پرهیز از اتخاذ سیاست های موازی ضروری است.

دکتر هاشمی تاکید کرد: یکی از نقاط آسیب پذیر ما در اجرای طرح تحول سلامت، بیمه ها است چرا که سیاست گذاری برای اجرای این طرح در دو وزارتخانه متفاوت صورت می گیرد و این موضوع طبعا ما را با مشکل مواجه می کند. وی یادآور شد: طرح تحول سلامت طرحی نوپاست که 15 ماه از اجرای آن می گذرد و قطعا دارای اشکالاتی است ولی این طرح در عین حال دارای موفقیت هایی است که ممکن است از دید ین هیات ارزیاب پنهان باشد.

دکتر هاشمی از هیات ارزیاب سازمان بهداشت جهانی خواست در ادامه مسیر با حضور درمحیط های ارایه خدمات بهداشتی درمانی ایران و ارایه نظرات خود در رفع اشکالات این طرح به وزارت بهداشت کمک کنند. وی همچنین گفت: مهم ترین هدف ما در اجرای طرح تحول سلامت در حوزه درمان کاهش هزینه های درمانی از جیب مردم و همین طور افزایش دسترسی بیماران به خدمات بوده است. دکتر هاشمی توضیح داد: در حوزه بهداشت نیز گسترش شبکه های بهداشتی و ارایه خدمات بهداشتی به حاشیه نشینان شهرها را دنبال کرده ایم.

وی افزود: با توجه به این که در همسایگی ما کشورهایی قرار دارند که دارای مشکلاتی به لحاظ بهداشتی هستند با گسترش خدمات بهداشتی به حاشیه شهرها برای پیشگیری از بیماری ها تلاش می کنیم و همچنین مردم را با عوامل خطر ابتلا به بیماریهای غیر واگیر آشنا می کنیم که این اقدام جهت کنترل منابع و پیشگیری از بیماری ها است.

وزیر بهداشت همچنین گفت: معتقدیم اگر اجرای این طرح منجر به استقرار کامل شبکه برای همه جمعیت 77 میلیونی کشور شود و بتوانیم برنامه های پیشگیری را بر مبنای شبکه پیش ببریم به بخشی از اهدافمان در اجرای طرح تحول سلامت رسیده ایم. دکتر هاشمی یادآور شد: در گزارشی که هیات ارزیاب سازمان جهانی بهداشت ارایه داده اند به نوعی موفقیت اجرای طرح تحول سلامت را پذیرفته و پیشنهادهایی نیز که مطرح کردند در جهت حمایت و نگهداری از دستاوردهای طرح تحول سلامت بوده است.
مرجع : ایرنا