به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۹ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۸۴۹۵۸

کنترل لیزری قند خون دیابتی‌ها

گروه فناوری:‌محققان موفق به ساخت حسگر لیزری شدند که بدون سوراخ کردن پوست میزان قند خون بیماران دیابتی‌ را کنترل می‌کند و امیدوارند این فناوری زندگی میلیون‌ها بیمار دیابتی در سراسر جهان را دگرگون سازد.
کنترل لیزری قند خون دیابتی‌ها
در حال حاضر، بسیاری از افراد دیابتی برای اندازه‌گیری و کنترل قند خونشان باید از روش‌های تهاجمی استفاده کنند. در این روش‌ها افراد باید ابتدا با سوزن مخصوصی سرانگشت خود را سوراخ کرده سپس با فشار انگشت قطره خونی را روی پلت فرم دستگاه گلوکومتر بیندازند که دستگاه پس از انجام فرایندی، میزان قند خون فرد را نشان می‌دهد. اما این روش، دردناک و نیازمند تکرار چندین باره در طول روز است.
این تکنولوژی جدید توسط پروفسور جین خوزه و تیم تحقیقاتی دانشگاه لیدز طراحی و تولید شده است. این گروه از دانشمندان موفق شدند دستگاهی طراحی کنند که بدون نفوذ در پوست و با استفاده از لیزرهای ضعیف، قندخون افراد را اندازه‌گیری می‌کند. این روش می‌تواند جایگزینی بدون درد و خونریزی برای دستگاه‌های گلوکومتر که نیازمند سوراخ کردن نوک انگشت است، باشد.

این فناوری به خاطر قابلیت نظارت مستمر بر میزان قندخون می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای یک دستگاه پوشیدنی باشد. از این طریق می‌توان جان میلیون‌ها نفر را که نیازمند کنترل مستمر قندخونشان هستند بدون دستگاه‌های نظارتی نجات داد. همچنین این روش خبر خوبی برای ارائه‌دهندگان خدمات درمانی است، چراکه می‌توانند از این روش جایگزین که ارزانتر و راحت‌تر از دو روش قبلی است، استفاده کنند. پیش از این برای اندازه‌گیری قندخون از روش سوزن‌زنی یا روش نظارتی مستمر تهاجمی که با استفاده از حسگرهای پیوندی که نیازمند جایگزینی مکرر بوده‌اند، استفاده می‌شد.

خوزه می‌گوید: برخلاف روش سنتی، این فناوری غیرتهاجمی جدید می‌تواند بر میزان قندخون افراد نظارت مستمر داشته باشد. این دستگاه از یک قطعه شیشه نانوفناوری سیلیکا تشکیل شده که حاوی یون‌هایی است که در زمان تابش نور مادون قرمز لیزر آن‌ها، می‌درخشند. در صورت تماس پوست کاربر با این سطح سیگنال‌های فلورانس به نسبت غلظت قندخون افراد تغییر می‌کند. فرایند اندازه‌گیری قندخون توسط این دستگاه کمتر از 30 ثانیه است.
وی در ادامه افزود: شیشه مورد استفاده در این دستگاه محکم بوده و همانند صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند عمل می‌کند. به همین دلیل قیمت آن ارزان‌تر و تهیه آن راحت‌تر از دستگاه‌های خودنظارتی دیگر است.
مرجع : ایسنا