به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۹ ساعت ۱۸:۰۵
کد مطلب : ۸۵۰۳۲
به اتفاق آرا تصویب شد؛

تصویب قطعنامه شورای امنیت برای لغو تحریم‌ها

گروه سیاسی: جلسه شورای امنیت برای رای‌گیری در ارتباط با پیش‌نویس قطعنامه تایید توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و لغو تحریم‌های ایران در نیویورک برگزار و این قطعنامه با اتفاق آرا تصویب شد.
تصویب قطعنامه شورای امنیت برای لغو تحریم‌ها
5 عضو دائم شورای امنیت توافق‌نامه هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را به صورت قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردند و روز دوشنبه در این شورا با حضور 15 عضو دائم و غیردائم به آن رای مثبت داد.این قطعنامه ضمن تایید "برجام"، 6 قطعنامه قبلی شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران را لغو می‌کند.در این نشست علاوه اعضای شورای امنیت سازمان ملل، نماینده آلمان به عنوان عضو 1+5 و هم‌چنین غلامعلی خشرو، سفیر ایران در سازمان ملل حضور دارند.اعضای دائم شورای امنیت (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین) و اعضای غیردائم آن (آنگولا، اسپانیا، چاد، شیلی، اردن، لیتوانی، مالزی، نیوزیلند، نیجریه و ونزوئلا) هستند. 

 

خوشرو: قطعنامه 2231 نشانه خوبی از مسالمت‌آمیز بودن فعالیت‌های ایران است

 نماینده ایران در سازمان ملل گفت: قطعنامه شورای امنیت نشانه خوبی از مسالمت‌آمیز بودن فعالیت‌های ایران است. "قطعنامه2231 نشان‌دهنده توسعه خوب و تغییر اساسی برای فعالیت‌های مسالمت‌آمیز ایران در 10 سال گذشته است."
متن سخنان نماینده دائم ایران در سازمان ملل که در نشست تصویب قطعنامه 2231 درباره لغو تحریم‌های شورای امنیت و تایید برجام حضور داشت به شرح زیر است:

 آقای رییس

 قطعنامه 2231 که شورای امنیت دقایقی قبل به تصویب رساند گویای تحولی مهم و چرخشی بنیادی در روند بررسی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران توسط این شورا طی 10 سال گذشته است. برنامه جامع عمل مشترک (برجام) نتیجه تلاش‌هایی گسترده و جمعی طی نزدیک به دو سال اخیر است که هدف آن فرصت دادن به دیپلماسی و توقف توسل به فشار، تهدید و اعمال زور بود. این رهیافت جدید که اساسا با رویه شورای امنیت در گذشته متفاوت است، به همه ما کمک کرد تا بهترین راه حل ممکن را انتخاب کنیم، به یک بحران غیر لازم خاتمه دهیم و دستآوردهای مهمی برای کلیه طرف‌های دخیل و تمامی جامعه بین‌المللی کسب کنیم.

 

قطعنامه‌ای که تصویب شد و سند برجام که امروز مورد تایید شورا قرار گرفت متضمن لغو قطعنامه‌های شورای امنیت هستند؛ قطعنامه‌هایی که بدون هر گونه توجیهی و تنها به خاطر تلاش‌های ایران برای اعمال حقوقش تحریم‌هایی را علیه ما اعمال کرده بودند. این قطعنامه‌ها تنها بر مشتی گفته‌ها و دعاوی بی پایه استوار بودند. هیچکس هیچگاه هیچ دلیلی ارائه نکرد که گویایی غیر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران باشد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که همواره تاسیسات هسته‌ای ایران را تحت پرشمارترین و گسترده ترین بازرسیها داشته، بطور مستمر گزارش کرده که ایران پیوسته به همه تعهداتش پایبند بوده است. به عنوان مثال از نظر تکرر بازرسی‌ها، تنها ژاپن در مقاطعی بیش‌تر از ایران تحت نظارت‌های آژانس قرار داشته و آن نیز به این دلیل بوده که تاسیسات اتمی آن کشور گسترده‌تر از تاسیسات هسته‌ای ایران است. با این حال در سال گذشته، ایران از نظر دفعات بازرسی حتی بر ژاپن هم پیشی گرفت.

 

لذا، دخالت شورای امنیت به دلیل مشکوک بودن برنامه هسته‌ای ایران نبود، بلکه هدف شورا همان‌طور که به صراحت در قطعنامه 1696 ذکر شده، تنها وادار کردن ایران به تعلیق برنامه قانونی غنی‌سازی‌اش بود. چنین خواسته‌ای از ایران نه تنها غیر لازم و نابجا بود، بلکه در واقع با تصمیمات کنفرانس‌های بازنگری کنوانسیون منع اشاعه (ان.پی.تی) که در سال‌های 1990 و 2010 نیز که به اتفاق آراء اتخاذ شده بودند نیز مغایرت داشت. بر مبنای این تصمیمات مقرر شده است که انتخاب کشورها در ارتباط با فعالیت‌های مربوط به چرخه سوخت باید مورد احترام قرار گیرد. به‌علاوه، شورای امنیت هم‌چنین موضع گیری‌های مستمر اکثریت اعضای جامعه بین‌المللی در این مورد را که توسط جنبش غیرمتعهدها نمایندگی می‌شوند، نادیده گرفت. مجموعه قطعنامه‌های شورای امنیت از 1737 تا 1929 همگی تنها با هدف مجازات مردم ایران به خاطر امتناع از پذیرش خواسته‌های شورا صادر شدند. مردم ایران از طریق تعامل با گروه 1+5، ضمن آن که درایت لازم برای حرکت به جلو را نشان داده‌اند، اما گذشته را به فراموشی نسپرده‌اند. لذا، اگر چه ما امیدواریم که شورای امنیت فصل جدیدی در روابطش با ایران بگشاید، اما نمی‌توانیم رفتار پیشین شورا با خود را فراموش کنیم؛ رفتاری که در دوره جدید با بی‌عملی در برابر تجاوز صدام به ایران و استفاده رژیم او از سلاح‌های شیمیایی آغاز شد و با رفتارش در قبال برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تداوم یافت.

 

راه حلی که به آن دست یافتیم بی‌گمان در جهت تحکیم و تقویت رژیم منع اشاعه در کلیت آن است؛ چرا که در این چارچوب حق ایران برای توسعه انرژی هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز، از جمله غنی‌سازی و تحقیق و توسعه در قلمرواش، به رسمیت شناخته شده است. حقوق و تکالیف کشورها در چارچوب رژیم منع اشاعه و هر رژیم بین‌المللی دیگر تنها همزمان و به همراه هم قابل تحقق‌اند. تکالیف تنها در صورتی محترم شمرده می‌شوند و این رژیمها از جمله ان.پی.تی در صورتی قابل دوام‌اند که حقوق ذیل آن‌ها نیز برای کشورها قابل استیفا باشد. اگر قدرت‌های بزرگ هر سه محور پیمان منع اشاعه، به‌ویژه خلع سلاح عمومی هسته‌ای و حق همگان برای استفاده از انرژی هسته‌ای، را محترم نشمرند و کشورهای غیر عضو ان پی تی در عمل و برغم سرکشی‌های‌شان هم‌چنان تشویق شوند، هیچ تهدیدی از هر نوع، اعم از تحریم یا جنگ و مانند آن، نمی‌تواند در دراز مدت به ماندگاری این پیمان مدد رساند.

 

دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن نگاه به آینده امیدوار است که برجام و قطعنامه 2231 نوید بخش گشایش فصل جدیدی در روابط ایران با شورای امنیت و کشورهای عضو گروه 1+5 باشد. ایران هم به دلیل شرایط عینی و هم به خاطر برخورداری از اراده‌ای قوی در این زمینه، خود را به‌طور کامل مقید به اجرای تعهدات خود ذیل برجام می‌داند؛ چرا که ما پیش از این مکلف به تبعیت از فتوای رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه‌ای، که سلاح‌های کشتار جمعی، به‌ویژه سلاح هسته‌ای، را حرام اعلام فرموده اند، هستیم و بعلاوه دکترین دفاعی ما چنین رویه‌ای را الزام‌آور کرده است. امیدواریم که طرف‌های ما و هم‌چنین شورای امنیت نیز از عزمی قوی برای عمل به تعهداتشان در چارچوب اسناد مربوطه برخوردار باشند. تمایل ابراز شده از سوی شورای امنیت برای ایجاد روابطی نو با ایران، تشویق کلیه کشورها توسط شورا به همکاری با ایران در چارچوب سند برجام در حوزه استفاده مسالمت‌آمیز از انرژی هسته‌ای و طرح‌های مربوطه و نیز تاکید شورا بر این که سند برجام در جهت اعتلا و تسهیل تماس‌ها و همکاری‌های اقتصادی و تجاری عادی با ایران است، همگی مثبت و دلگرم کننده‌اند.

 

آقای رییس، اگر چه این توافق بر موضوع هسته‌ای متمرکز است، اما جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که توافق مذکور اثرات مثبتی برای منطقه ما و تمامی جامعه بین‌المللی داشته باشد. در این رابطه نکاتی به شرح زیر قابل ذکر است:

 

1- این توافق را که بر مبنای احترام متقابل و تفاهم حاصل شد، باید دستاورد مهمی برای دیپلماسی و برتری آن بر رویه‌های مبتنی بر فشار و زور که طی 37 سال گذشته هیچ ثمری نداشتند، به‌شمار آورد. این توافق بر اعتقاد عمومی به دیپلماسی به عنوان معقول‌ترین طریق جهت حل اختلافات در جهان به هم تنیده کنونی می‌افزاید و گواه آن است که دیپلماسی می‌تواند کارساز باشد و بر جنگ و تشنج فائق آید. لذا، این توافق پیامی روشن به همه کسانی است که هنوز بر این توهم‌اند که می‌توانند از طریق فشار و زور به هر آن چه که می‌خواهند دست یابند.

 

2- سند برجام توان این را دارد که منشاء تحول عمده‌ای در جهت همکاری و هماهنگی بیش‌تر با هدف مواجهه موثرتر با موضوعات واقعی موجود در منطقه ما شود. لذا، ما امیدواریم که این سند سرآغاز فصل جدیدی در منطقه باشد و به کشورهای منطقه کمک کند تا صفوف خود را فشرده کنند، با عزمی قوی به مبارزه با افراطی‌گری همت گمارند و در جهت همکاری بیش‌تر برای مقابله با تهدیدات بزرگی که منطقه ما و جهان را با مشکل مواجه ساخته، حرکت کنند. در حالی که مبارزه با تروریسم، افراطی‌گری و فرقه‌گرایی برای همه کشورهای منطقه ما بسیار مهم است، شرکای ما در سند برجام نیز از این رهگذر با چالش‌هایی جدی برای امنیت خود مواجه‌اند. با فرو نشستن غبارهای ناشی از موضوع هسته‌ای، ما اکنون می‌توانیم با دستی بازتر بر موضوعات واقعی متمرکز شویم و از محیط مناسب‌تری که برای همکاری گسترده‌تر بین همه بازیگران شکل گرفته، بهره ببریم.

 

3- در پی این تحول عمده در منطقه، ما فراخوان خود را خطاب به همسایگان و دوستان‌مان در منطقه خلیج فارس و کل منطقه تجدید می‌کنیم که ایران آماده تعامل با همه آن‌ها بر مبنای احترام متقابل، اصول حسن هم‌جواری و برادری است. ما به کمک هم باید به چالش‌های متعددی که همه ما را تهدید می کند، بپردازیم و برای این منظور باید از فرصت‌های مشترک موجود بهره‌مند شویم. اکنون زمان آن فرا رسیده که همکاری علیه خطیرتری چالش‌های مشترک را که افراط‌گرایی در راس آن‌ها قرار دارد، شروع کنیم.

 

4- رژیم اسراییل در چارچوب سیاست عمومی‌اش برای ایجاد تشنج در منطقه، هر چه در توان داشت برای خرابکاری در تلاش‌هایی که برای حل مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای ایران صورت می‌گرفت و به شکست کشاندن این تلاش‌ها به کار بست. این رژیم از این طریق یک بار دیگر نشان داد که صلح در منطقه را در جهت منافع خود نمی‌بیند و آن را تهدیدی علیه موجودیت خود تصور می‌کند. ایران هراسی نیز که سران این رژیم سعی در اشاعه‌اش دارند، در جهت پیشبرد این سیاست شریرانه قرار دارد. لذا، ما به دوستان و همسایگان‌مان هشدار می‌دهیم که در چنین دامی گرفتار نشوند. در چنین شرایطی، تعجب‌آور نیست که رژیم اسراییل تنها مانع در برابر تشکیل منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است که کشور من حدود 40 سال قبل پیشنهاد کرد و از آن زمان به بعد همواره بر آن پای فشرده است. به اعتقاد ما کلاهک‌های هسته‌ای که توسط رژیم اسراییل انبار شده‌اند، تهدیدی شدید علیه صلح و امنیت در منطقه متلاطم ما است و شورای امنیت باید به مسوولیت اصلی خود تحت منشور ملل متحد عمل کرده و اقدام لازم برای خنثی کردن این تهدید را به عمل آورد.

 

جناب آقای رییس،

 در خاتمه اجازه دهید یادآوری کنم که ایران به عنوان کشوری با فرهنگ و تمدنی غنی، همواره در برابر طوفان‌های هزاران ساله ایستادگی کرده و پیوسته مصمم به حفظ استقلال و هویت خود بوده است. ایران هم‌چنان استوار و سربلند ایستاده است و این موقعیت ممتاز را از عهدشکنی و ستمگری به دست نیاورده است. اگر ما در مذاکرات جدی و تسلیم‌ناپذیر بودیم برای آن بود که تنها تعهدی را بپذیریم که در عمل قادر به انجام آن باشیم. ایران به تعهدی که پذیرفته پایبند است و طرف‌های مذاکراتی ما نیز باید به تعهداتی که پذیرفته‌اند پایبند باقی بمانند. تنها از طریق پایبندی به تعهدات و حسن نیت و درستی رفتار می‌توانیم شاهد پیروزی دیپلماسی بر جنگ و تشنج باشیم. در این زمینه، سند برجام مبانی محکمی برای تعاملات گسترده‌تر و موثرتر دیپلماتیک فراهم آورده آورده است. قبل از پایان سخنانم اجازه دهید به اطلاعتان برسانم که بر اساس دستورالعمل دریافتی، بلافاصله بعد از این نشستبیانیه جمهوری اسلامی ایران بعد از اقدام امروز شورای امنیت را جهت توزیع به عنوان سند شورای امنیت ارسال خواهم کرد.

 

پاور: تحریم‌ها زمانی لغو می‌شود که ایران اقدامات لازم را انجام دهد

 نماینده آمریکا در سازمان ملل بعد از تصویب قطعنامه تایید توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در شورای امنیت در سخنانی با اشاره به اهمیت این قطعنامه برخی از ادعاهای آمریکا علیه ایران را تکرار کرد.سامانتا پاور با اشاره به این که در پی این توافق در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود گفت: فعالیت‌های بالستیکی و موشکی ایران نیز در پی این توافق تحت نظارت سختی قرار خواهند گرفت.او با بیان این که 90 روز دیگر مصوبه شورای امنیت اجرایی می‌شود، افزود: تحریم‌ها علیه ایران زمانی لغو می‌شود که ایران اقدامات لازم را انجام دهد.
نماینده آمریکا در سازمان ملل به وظایف ذاتی این شورا و اهمیت هوشیاری آن اشاره کرد و گفت: امسال در هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل قرار داریم و یک دیپلمات در ارتباط با وظایف سازمان ملل اعلام کرده قرار نیست این سازمان ما را به بهشت ببرد بلکه تلاش می‌کند ما را از ورود به جهنم منع کند.شورای امنیت باید قدم‌های لازم را برای اجرای مصوبات خود بردارد این شورا یکی از سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران را در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای‌اش اعمال کرد.به قول رییس‌جمهور جان اف کندی ما هرگز نباید از مذاکره بترسیم و از سوی دیگر هرگز نباید از سر ترس مذاکره کنیم، در سال 2010 سوزان رایس، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل در همین جا با اشاره به تخطی ایران از وظایف خود گفت آمریکا برای تعامل دیپلماتیک و خلاق با ایران آماده است اگر راهی در این زمینه باز شود.

این دیپلمات آمریکایی به فشرده بودن مذاکرات ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و افزود: فاصله بین نظرات زیاد بود و هریک از طرف‌ها می‌توانستند میز مذاکره را ترک کنند ولی این گفت‌وگوها ادامه پیدا کرد و ما تلاش داشتیم که به صورت مسالمت‌آمیز این موضوع حل شود و از کانال دیپلماتیک به اهداف خود برسیم.توافق هسته‌ای نگرانی ما را در مورد حقوق بشر در ایران و نقش این کشور در ناامنی در منطقه کم نمی‌کند و آمریکا برای تحکیم روابط خود با متحدان و شریکان خود سرمایه‌گذاری می‌کند.توافق هسته‌ای عصبانیت ما را از این که در حال حاضر 4 شهروند آمریکایی در زندان‌های ایران هستند حل نمی‌کند و ما از ایران می‌خواهیم هرچه زودتر این موضوع را حل کند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل خاطرنشان کرد: اجرای این توافق باعث می‌شود تا راستی‌آزمایی در همه زمینه‌ها صورت بگیرد و آژانس باید از هر جایی که می‌خواهد اجازه بازدید داشته باشد و هم‌چنین به صورت 24 ساعته باید تمام تاسیسات اتمی ایران اجازه بازدید داشته باشند و تمام مراحل چرخه تولید انرژی هسته‌ای نیز زیر نظر باشند.اگر ایران به وعده‌های خود عمل نکند بلافاصله تحریم‌ها به سرجای خود باز می‌گردند. هم‌چنین اگر هر یک از اعضای کمیته احساس کنند ایران تخطی در این زمینه انجام داده است می‌تواند از شورا در خواست کند تا تحریم‌ها را مجددا اعمال کنند.اعضای سازمان ملل می‌تواند با وحدت صلح در جهان را گسترش دهند، ما می‌توانیم همین وحدتی را که در زمینه بحث هسته‌ای ایران داشتیم در رابطه با حل جنگ‌ها و منازعاتی که در سوریه و عراق و سایر کشورها رخ می‌دهد نیز داشته باشیم.

  

نماینده روسیه در سازمان ملل: توافق ایران و 1+5 بر اساس احترام متقابل بوده است

 نماینده روسیه در شورای امنیت گفت: روسیه از توافق حاصل شده حمایت می‌کند و ما امیدواریم کشورها از شرایط بوجود آمده بهره ببرند. ویتالی چورکین، نماینده روسیه پس از سخنرانی نماینده‌های چین، آمریکا و فرانسه در شورای امنیت با بیان این‌که «توافق صورت گرفته گزینه‌ای است که براساس احترام و همکاری متقابل انجام شده است» تاکید کرد: اساس این توافق براساس یک پروسه تدریجی شکل گرفته و روسیه از آن حمایت می‌کند؛ چرا که ایران از حق هسته‌ای خود جهت توسعه برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای‌اش برخوردار می‌شود.لغو همه تحریم‌ها علیه ایران از طریق سازوکار شفاف‌سازی را اقدامی مثبت است و یکی از گام‌های مهم که برداشته شد بحث راستی‌آزمایی است که از سوی ایران انجام می‌شود و شورای امنیت نیز بر آن نظارت می‌کند.از آن‌جایی که ما از ابتدا می‌دانستیم قرار است برنامه جامع اقدام مشترک از سوی شورای امنیت مورد تایید قرار بگیرد تلاش زیادی کردیم تا نقاط اختلاف احتمالی در این توافق‌نامه حل شود.

 

نماینده روسیه در شورای امنیت با تاکید بر این‌که «این توافق‌نامه می‌تواند صلح را برای جهان و به ویژه خاورمیانه به ارمغان بیاورد» گفت: ما از ایران و تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌خواهیم تا در زمینه مقابله با حرکات تهدیدآمیز در منطقه اقدام کنند و همچنین شرایط مناسبی را برای مبارزه با افراط گرایی و ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح کشتار جمعی فراهم کنند.با توجه به توافق ایجاد شده امروز بهترین شرایط برای مقابله با تروریسم و بحران‌های منطقه فراهم شده است و باید از آن به نحو احسن استفاده شود.ضمن تشکر از دولت‌های اتریش، سوییس و قزاقستان که شرایط مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را به وجود آوردند، وقتی واقع‌بینی سیاسی و احترام به نظرات متقابل توام شود نتیجه مطلوبی حاصل می‌شود و شاهد بودیم که تمام طرف‌های مذاکره نشان دادند می‌توان با اعتماد شرایط مناسبی را برای اجرای توافق امکان‌پذیر کرد و در نهایت امیدوارم اجرای توافق‌نامه با مشکل مواجه نشود.

  

نماینده انگلیس در سازمان ملل: تصویب قطعنامه قدم بزرگ تاریخی در شورای امنیت است

نماینده انگلیس در سازمان ملل با اشاره به تصویب قطعنامه لغو تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران و تایید "برجام" با استقبال از آن گفت که این قدم بزرگ تاریخی در شورای امنیت است و اوج مذاکراتی است که بیش از 10 سال به طول انجامید. متیو ری‌کرافت در سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل که به اتفاق آرا قطعنامه ارایه شده از سوی کشورهای گروه 1+5 را تصویب کرد گفت: این قطعنامه مهر تاییدی به برجام شد و باعث می‌شود روابط گسترده خود با ایران را محک بیشتری بزنیم.ایران قدرتی در منطقه است که می‌تواند پس از این قدرتی که می‌تواند مسوولیت واقعی خود را افزایش دهد.

 

موگرینی: توافق وین تحریم‌ها را لغو می‌کند

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی به نشست شورای امنیت درباره تصویب قطعنامه 2231 گفت: توافق وین با حمایت اتحادیه اروپا بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک تحولی تاریخی است که وقتی اجرایی شود نقطه پایانی بر تلاش‌های شدید دیپلماتیک است. فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این پیام که از سوی نماینده اتحادیه اروپا قرائت شد افزود: توافق وین تضمین لازم را می‌دهد که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و تحریم‌ها را نیز لغو می‌کند این دستاورد مهم نیز ثابت می‌کند دیپلماسی صبورانه چقدر مهم است.اتحادیه اروپا به طور موثر در مذاکرات عمل کرد و توانست نقش خوبی در جهت تسهیل روند مذاکرات میانجی‌گری و رسیدن به روندی که در نهایت به قطعنامه 2231 منجر شد ایفا کند.همه می‌خواستند توافق خوب داشته باشند نه یک توافق شتابزده از این رو بارها مذاکرات مورد تمدید قرار گرفت و هیچ کشوری نمی‌تواند به این خوبی این وظیفه و نقش را ایفا کند به نحوی که همه بتوانند به یک هدف مشترک دست یابند.

  

نمایندگان لیتوانی و آنگولا در سازمان ملل: می‌توان با گفت‌وگو در وضعیت جهانی تغییر ایجاد کرد

 نماینده لیتوانی در شورای امنیت سازمان ملل از نقش ایران در شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای خود قدردانی کرد.رایموندا مورموکایته در نشست شورای امنیت جهت تصویب قطعنامه 2231 در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با بیان این‌که «ما می‌توانیم با مذاکره و گفت‌وگو در وضعیت جهانی تغییر ایجاد کنیم»، گفت: تحریم‌ها نمی‌توانند آن‌قدر موثر باشند که مذاکره و گفت‌وگو اثرگذار هستند.با اراده کشورها می‌توانیم از طریق پوشش‌های دیپلماتیک و حمایت شورای امنیت سازمان ملل مسائل را حل کنیم؛ چراکه هدف ما در این سازمان فراهم کردن زندگی راحت برای همه ملت‌های جهان است.ما از نقش ایران در مذاکرات و فعالیت این کشور در زمینه‌شفاف‌سازی برنامه‌های هسته‌ای خود استقبال می‌کنیم.همچنین می‌گویم که ایران به صورت الزام‌آور تحت نظر آژانس است. مذاکرات هسته‌ای با ایران و وفاداری اعضا باعث شد بین ایران و کشورهای جهان دری به سوی صلح و روشنی باز شود.

 

نماینده آنگولا درسازمان ملل نیز خاطرنشان کرد: جو خاورمیانه به صورتی است که ما می‌توانیم مسائل را از طریق گفت‌وگو حل کنیم و شورای امنیت نیز می‌تواند به صورت مسالمت‌آمیز بر مسائل غلبه کند.مردم خاورمیانه استحقاق بیشتر از این‌ها را دارند و ما در شورای امنیت می‌توانیم با نوآوری مسائل پیش رو را حل کنیم. همچنین شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند از فرصت توافق بوجود آمده استفاده کرده و تلاش کند تا از روند توافق انجام شده با ایران و کشورهای خاورمیانه برای مقابله با جنگ در سوریه و یمن استفاده کند.«اعضای شورای امنیت به دنبال ایجاد وضعیت بهتر در دنیا هستند» با ایجاد چارچوب‌های مشخص می‌توانیم امنیت را به خاورمیانه بازگردانیم.

 

 
نماینده چاد در سازمان ملل: انرژی صلح آمیز هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس

 نماینده کشور آفریقایی چاد در سازمان ملل در نشست شورای امنیت جهت تصویب قطعنامه 2231 در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با تبریک به جامعه بین‌الملل به خاطر چنین توافقی گفت: ما از طریق گفتمان و دیپلماسی می‌توانیم صلح را نهادینه کنیم.وی با دعوت از ایران جهت اجرای شفاف توافق هسته‌ای و وفاداری کامل به آن گفت: ما پروسه طولانی را طی کردیم که اکنون به اینجا رسیده‌ایم و این نشان می‌دهد که با سعه‌صدر و آغوش باز می‌توان مشکلات هرچند بسیار سخت را حل کرد.ضمن تبریک حصول این توافق به دیپلمات‌ها و طرفین مذاکره کننده چاد حمایت خود را از این توافق اعلام می‌کند و معتقد است این موفقیت باعث خوشحالی جامعه بین‌الملل است.

 

وی با بیان این‌که «قطعنامه 2231 نشان داد که از طریق دیپلماسی می‌توانیم اصول خود را حفظ کنیم و از راه‌های مسالمت آمیز به جای راه‌های نظامی در حل مسائل استفاده کنیم» تصریح کرد: توافق حاصل شده می‌تواند نقشه راهی برای شفاف‌سازی امور باشد و باید ایران را به همکاری بیشتر با سازمان بین المللی انرژی اتمی تشویق کنیم.ما معتقدیم که کشورها حق دارند در ارتباط با دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تحقیقات داشته باشند و درواقع می‌گوییم انرژی صلح آمیز هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچکس.

 

نماینده نیوزیلند در سازمان ملل: با دیپلماسی می‌توان چالش‌های پیش روی جامعه جهانی را حل کرد

 نماینده نیوزیلند در سازمان ملل که کشور متبوعش ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده دارد، گفت: توافق هسته‌ای حاصل شده بین ایران و گروه 1+5 زمینه را برای گسترش روابط ایران با جامعه جهانی فراهم می‌کند. جرارد جاکوبوس وان بوهمن در جلسه امروز شورای امنیت برای تصویب قطعنامه 2231 در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خاطرنشان کرد: ما باید مطمئن شویم که طرف‌های این توافق آن را به صورت شفاف اجرا می‌کنند تا سوءتفاهمی در این ارتباط ایجاد نشود و ما در این ارتباط طرفین را تشویق می‌کنیم.«جامعه جهانی ایران را تشویق می‌کند که مسیر شفاف‌سازی در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی کند» و قرارداد خوبی بین طرفین به امضاء رسید و ما این موضوع را به جامعه بین‌المللی تبریک می‌گوییم.«ایران اعلام کرده که تلاش دارد که اختلافات خود را با جامعه جهانی حل کند و سوء تفاهم‌ها را رفع کند» که این توافق نشان داد با مذاکره و دیپلماسی می‌توان چالش‌های پیش روی جامعه جهانی را حل کرد.

 

هم‌چنین ایران پس از تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد در تایید برجام بیانیه‌ای صادر کرد.ساعاتی پیش وزیران خارجه اتحادیه اروپا نیز توافق هسته‌ای را تایید کردند. قطعنامه شورای امنیت در رابطه با تایید "برجام" و لغو قطعنامه‌های قبلی علیه ایران دارای 12 بند مقدماتی و 30 بند اجرایی خواهد بود و برنامه اقدام جامع مشترک یا همان توافق نامه ژنو ضمیمه آن خواهد بود. این قطعنامه همراه با نامه کشورهای 1+5 و درخواست‌های آن‌ها به شورای امنیت است.


صبح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۹ ۱۸:۳۴
بالاخره بهار داره میاد
به به (316257)
1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۰۰:۴۱
مخلص کلام اینکه قطعنامه جدید شورای امنیت:
- زیرساخت تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را حفظ کرده است
- قطعنامه‌های قبلی را نه تنها لغو نکرده است، بلکه آنها را در داخل یک قطعنامه تجمیع کرده است
- محدود کردن قدرت دفاعی کشور را هدف قرار داده است
- جایگاه نهادهای قانونی وساختارهای حقوقی جمهوری اسلامی ایران را نادیده گرفته است
- علیرغم مذاکرات هسته‌ای 12 ساله و دست خالی دشمنان ایران در ارائه حتی یک سند درخصوص استفاده غیرصلح آمیز از انرژی هسته‌ای در کشورمان، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی (316279)
حقوق دان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۹ ۱۸:۴۲
1-با توجه به این که تحریمها به سادگی و از طریق مکانیسم ماشه قابل بازگشت هستند ، همواره سایه تحریمها بر ایران وجود خواهد داشت و هیچ سرمایه گذاری حاضر نخواهد بود در ایران سرمایه گذاری بلند مدت انجام دهد . هدف غرب از این اقدام این است که اقتصاد ایران را روز به روز ضعیف تر کنند.تنها سود توافق ازاد شدن چند میلیارد دلار است که در اقتصاد ما تاثیر گذار نخواهد بود.
2-این قطعنامه ذیل ماده ی 41 و فصل هفتم است .هیچ کس نمی تواند ان را انکار کند و حقیقت را وارونه جلوه دهد. (316258)
حقوق دان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۹ ۱۸:۴۸
3-هدف آمریکا این است که نیروهای خود را در ایران بر سر کار بیاورد.منظور از نیروهای آمریکا همان ملی مذهبی ها هستند که پس از انقلاب حذف شدند.به عبارت دیگر آزانس زمانی حاضر است اقدامات ایران را تایید کند که اجازه داده شود نیروهای آمریکایی در ایران به روی کار آیند.بدون شک در آینده نزدیک آمریکا خواهان برگزاری انتخابات ازاد با نظارت بین المللی در مجلس آتی خواهد شد تا نیروهای مد نظرش قدرت را در دست گیرند.
4-این قطعنامه استقلال ایران را نابود کرد.
5ظریف سر خود این توافق را قبول نکرد و به او اجازه دادند (316259)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۰۰:۵۸
جناب حقوق دان این افاضات شما نشان می دهد که هم دانشمند وهم سیاستمدارید.مثل همان که ریمون برایش کتاب نوشت!شما ابتدا بفرمایید که چطور از دسته گل هسته ای جریان غارت که این مصیبت را روی دست تاریخ ایران گذاشت به نیروهای ملی رسیدید؟! آنوقت بفرمایید قطعنامه های قبلی یا همان کاغذ پاره ها گام به گام کدام فصول منشور را هدف گرفته بودند؟اینها را همه از شما به عنوان دانشمند قبول می کنیم فقط بفرمایید به عنوان حقوقدان برجسته بین المللی آلترناتیو شما چیست؟! یعنی اگر ایران نمی پذیرفت شما چه پیشنهادی داشتید؟! (316281)
ایمان
Germany
۱۳۹۴/۰۴/۲۹ ۱۸:۵۳
زنده باد اصلاحات زنده باد خاتمی که بعد از 10سال فهمیدن راه سید بهترینه (316260)
ميهن پرست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۹ ۱۹:۰۰
اين آمريكايي هاي كودن با اين لحن حرف زدن فقط بهانه دست دلواپسها ميدن... واقعا حوصله سربر شدن!!! (316261)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۰۰:۵۷
اگر کودن بودند که امروز کدخدای جهان نبودند عمو (316280)
ooo
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۹ ۱۹:۰۵
برای ملتم متاسفم اگه ملت ما پیش گام علم و فناوری بود برای استیفای حق خودش اینطور سرو دست نمیشکست... علم... علم... علم (316262)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۰۱:۰۴
کدام استیفا برادر من؟کدام حق؟ صنایع کشور نابود شده اند، فرصتهای تاریخی از دست رفته،بیکاری موج می زند، دانشجویان دانشی در حد صفر دارند، کشور بیشتر به خانه سوداگری شبیه است تا یک کشور، همه چیز تنزل پیدا کرده،اخلاق نابود شده، معیارها عوض شده مردم نگاهی وارونه به زندگی دارند و... با این اوصاف گره کار با دانشهای دست چندم گشوده می شود؟! من می گویم نه! (316282)
محمدامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۹ ۱۹:۲۵
مهم عمل کشورهای پنج بعلاوه یک بعد از توافقنامه وین است...
امیدوارم بتونند اعتماد ایران را جلب کنند (316265)