به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ساعت ۰۰:۵۶
کد مطلب : ۸۵۰۴۶
پس از ۵۴ سال قطع روابط؛

برقراری مجدد روابط دیپلماتیک آمریکا و کوبا

برقراری مجدد روابط دیپلماتیک آمریکا و کوبا
کوبا و ایالات متحده پس از ۵۴ سال، روابط دیپلماتیک فیمابین را برقرار کرده و سفارتخانه‌هایشان را در پایتخت‌های یکدیگر گشودند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بامداد دوشنبه برای نخستین بار از سال ۱۹۶۱ پرچم کوبا بر فراز سفارتخانه مرمت‌شده کوبا که در نزدیکی کاخ سفید قرار دارد نصب شده‌است. بنا بر این گزارش، روز دوشنبه پرچم کوبا هم‌چنین در محل ورود به ساختمان وزارت خارجه آمریکا در بین ردیف پرچم‌های کشورهای جهان قرار گرفت.

در همین حال، جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه قرار است رسماً با همتای کوبایی خود، برونو رودریگز، دیدار کرده و این دو وزیر خارجه قصد دارند در همین روز یک نشست خبری مشترک برگزار کنند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از همان دوره اول ریاست‌جمهوری خود اعلام کرد که قصد برقراری مجدد مناسبات با کوبا را دارد و در این راستا، از شدت محدودیت‌های سفر و انتقال پول برای شهروندان کوبایی کاست.

آشتی میان دو کشور در روز ۲۶ آذر سال گذشته اعلام شد، زمانی که رؤسای جمهوری دو کشور تصمیم خود مبنی بر عادی‌سازی کامل روابط را اعلام کردند. از آن زمان، طی حدود هفت ماهی که گذشته دو کشور موفق شدند با برگزاری جلسات متعدد مذاکره، به مرحله بازگشایی سفارت‌ها برسند. مسئله اعتمادسازی بین دو کشور اما هنوز مراحل اولیه خود را طی می‌کند و جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه در این خصوص گفت که هنوز «مسائلی وجود دارد که نمی‌توانیم رو در رو در موردشان صحبت کنیم.»

به نوشته خبرگزاری فرانسه، یکی از بزرگ‌ترین مسائل باقی‌مانده بین دو کشور مسئله حقوق بشر است و واشینگتن هم‌چنان در زمینه‌های آزادی بیان، آزادی مذهب و آزادی مطبوعات از کوبا انتقاد می‌کند. مقام‌های دولت آمریکا پیش از این گفته‌اند که سیاست تحریم و فشار علیه کوبا برای ایجاد تغییر در آن کشور موفق نبوده و تعامل مستقیم با کوبا می‌تواند راه بهتری برای ایجاد تغییرات دموکراتیک در آن کشور باشد. در همین حال شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا از سیاست آشتی دوباره با کوبا به شدت انتقاد می‌کنند.
مرجع : بی بی سی