به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۸۵۰۵۵

اورژانس‌های بیمارستانی متحول می‌شوند

گروه جامعه: رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص اصلاح ساختار فیزیکی اورژانس پیش‌بیمارستانی و نتیجه رایزنی‌ها درباره سختی کار کارکنان اورژانس، برنامه‌های سال 94 اورژانس کشور را اعلام کرد.
اورژانس‌های بیمارستانی متحول می‌شوند
دکتر امین صابری‌نیا  در خصوص میزان مجوزهای استخدام اورژانس با بیان اینکه تعداد کل مجوز استخدامی که به وزارت بهداشت داده شده 7000 نفر است، گفت: این تعداد برای کل وزارت بهداشت بسیار کم است؛ چرا که ما حداقل نزدیک به 3 هزار نیروی انسانی در بیمارستان‌ها و در حوزه پرستاری کمبود داریم. در بخش آموزشی و بهداشتی نیز به همین شکل کمبودهایی وجود دارد.

تامین نیروی انسانی اورژانس با خرید خدمت

وی با بیان اینکه از این تعداد مجوز وزارت بهداشت عدد بزرگی به اورژانس اختصاص نیافته، افزود: از طرفی طبق محاسبات، در اورژانس به طور متوسط حدود 7 هزار نیرو کاستی داشتیم که قرار شد بتوانیم این کمبود را به صورت خرید خدمت تامین کنیم. در این زمینه جلسه‌ای برگزار می‌شود و اگر امکان‌پذیر باشد می‌توانیم نیروی انسانی خود را به صورت خرید خدمت تامین کنیم. صابری‌نیا در پاسخ به سوالی درمورد روند اقدامات اورژانس کشور جهت رسیدن به اهداف و تکالیف برنامه پنجم توسعه، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل میزان اعتبارات اورژانس که با کسری مواجه است، تا به حال نتوانستیم به مجموعه برنامه پنج ساله پنجم برسیم. البته باید دید که امسال آیا می‌توانیم یکسری از تکالیف و تعهدات را در حیطه توان و اعتباراتی که دولت برای اورژانس پیش‌بیمارستانی در نظر می‌گیرد، انجام دهیم یا خیر.

جانمایی مجدد اورژانس 115 در دست بررسی

وی در همین زمینه ادامه داد: برنامه دیگری را جهت بهینه‌سازی جایگاه‌های اورژانس 115 و جانمایی مجدد آن‌ها، با توجه به تعداد ماموریت‌ها یا وضعیت آمبولانس‌ها در دست بررسی داریم. البته بسیار کم اتفاق می‌افتد که ما بتوانیم پایگاهی را جابه‌جا کنیم، زیرا این کار استانداردهای خاص خود را دارد. یکی از برنامه‌های ما در این زمینه هم‌افزایی است. به این صورت که از فضای فیزیکی مکان‌های موجود در دانشگاه‌ها به عنوان اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی استفاده کنیم.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور در مورد برنامه اضافه شدن 830 اورژانس پیش‌بیمارستانی که از مفاد برنامه پنجم توسعه بود، گفت: در ابن باره شاید بتوانیم در برنامه امسال تعدادی از این میزان را جبران کنیم، اما برای انجام این کار هنوز اعتباری با عنوان اعتبار توسعه‌ای به ما ابلاغ نشده و اینجا بحث توسعه و تامین اعتبار مطرح است.

220میلیارد تومان اعتبار برای تحول در اورژانس‌های بیمارستانی

صابری‌نیا در ادامه در خصوص اصلاح ساختار اورژانس بیمارستانی نیز با بیان اینکه در این زمینه برنامه‌ای تدوین شده، اظهار کرد: به این صورت که اکنون در حال آماده کردن نقشه حدود 100 بیمارستان‌ بزرگ که بیشتر بیمارستان‌های ترومایی هستند، از نظر ساختار فیزیکی هستیم. اعتبار آن‌ها را نیز تامین کردیم تا ان‌شاءالله این بیمارستان‌ها از نظر فضای فیزیکی به سمت استانداردهای مورد تایید وزارت بهداشت توسعه یابند و پاسخگوی خدمات مورد نیاز باشد. وی با بیان اینکه اعتبار این برنامه 210 تا 220 میلیارد تومان است، ادامه داد: برنامه اصلاح ساختار فیزیکی و فرآیند اورژانس‌ها که همان بحث مدیریت جامع بخش اورژانس است، به عنوان یکی از طرح‌های تحول آغاز شده و در طرح تحول امسال قرار دارد. امیدواریم با انجام این کار تا انتهای سال بتوانیم یک تعبیر واحد از خدمات اورژانس در بیمارستان‌ها داشته باشیم.

اورژانس پیش بیمارستانی متحول می‌شود

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور درباره برنامه‌های متنوعی که اورژانس کشور در سال 94 در دست اجرا دارد نیز گفت: امسال یکی از برنامه‌های ما بحث ارتقای کیفیت پرسنل است که کارهای آن در حال انجام است. امیدواریم تا سال آینده بتوانیم تعریف علمی اورژانس پیش‌بیمارستانی را در کشور و در زمینه نیروی انسانی پیاده کنیم؛ چرا که باعث می‌شود کیفیت خدمات و رفتار اورژانس پیش‌بیمارستانی کاملا متحول شود.

به گفته صابری‌نیا برنامه دیگر اورژانس نیز در زمینه توسعه موتور آمبولانس در قالب برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت است که اقدامات اولیه آن آغاز شده و به این صورت که فاز اول موتور‌آمبولانس را در 13 کلانشهر که تعاریف خاص خود را دارند فعال کرده و اگر نتایج آن مناسب توسعه بود، کار را در کشور توسعه دهیم.

در زمینه سختی کار نیروهای اورژانس به نتیجه قطعی نرسیدیم
صابری‌نیا در ادامه درباره مساله سختی‌ کار کارکنان اورژانس که همواره مورد گلایه آنان بوده است،‌ با بیان اینکه سختی کار بحثی در ساختار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است، گفت: به این صورت که تعریفی برای سختی کار وجود دارد. ما یک جلسه با مسوولین این سازمان گذاشتیم و گفتیم محیط اورژانس محیط غیرتعریف شده بوده و در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تعریف نشده است، البته امیدواریم با تلاشی که انجام می‌شود نهایتا به نتیجه‌ای در این زمینه برسیم. اما تعریف و تغییر یک فعالیت دشوار است؛ چرا که باید همه جوانب را توجیه کرده و توضیح دهیم. بنابراین هنوز در این زمینه به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.
مرجع : ایسنا